Ești un animal, Viskovitz! Ce spectacol!
https://www.ziarulmetropolis.ro/esti-un-animal-viskovitz-ce-spectacol/

Se conturează, deja, un fenomen în teatrul românesc: tinerii de la “Anton Pann” din Râmnicu Vâlcea. Pentru cei care cunosc istoria recentă: Râmnicu Vâlcea devine noua Brăilă.

Un articol de Andrei Crăciun|16 mai 2015

Istoria, povestită de teatrologul Claudiu Groza, selecționerul Festivalului Internațional de Teatru Nou (FITN) de la Arad, e așa: anul trecut, la cea de-a doua ediție a FITN, trupa de la Anton Pann a jucat “Trilogia belgrădeană”.

Publicul s-a îndrăgostit, pur și simplu, de ei. Aici i-a văzut și selecționera Festivalului Național de Teatru, Marina Constantinescu, și așa au ajuns să joace, în toamna trecută, la Naționalul bucureștean. Abia atunci i-am văzut și eu, un spectator ca atâția alții, i-am plăcut, i-am scris.

Vineri înspre noapte, în Sala Mare a Teatrului Clasic din Arad, spectatorii i-au ovaționat și i-au aplaudat minute în șir pe acești actori: Vlad Bîrzanu (avem un Chaplin în teatrul românesc, dragi prieteni!, avem un Stan, chiar și așa, fără un Bran, domnul Bîrzanu a fost nominalizat, acum doi ani, pentru “Debut” la Premiile UNITER), Mădălina Ciotea, Olimpiu Blaj, Cătălin Asanache, Reka Szasz și Ciprian Nicula (nominalizat în acest an la Premiile UNITER pentru „Debut”).

“Ești un animal, Viskovitz!” (excelentă și regia lui Tudor Lucanu, și scenografia semnată de Irina Moscu, și coregrafia – Galea Bobeicu) a fost cândva doar un text scris de un biolog născut la Moscova, stabilit în Italia, dar care – la drept vorbind, și cine l-ar putea condamna pentru asta? – trăiește mai mult prin Thailanda.

Alessandro Boffa l-a scris pe Viskovitz într-o cheie universală. Nu ar trebui să vă mire, deci, amănuntul că această carte, “Ești un animal, Viskovitz!”, a fost tradusă în peste douăzeci de limbi și va mai fi. Viskovitz este, pe rând, un microb, un gândac, un cintezoi bolnav de paranoia, un pește, un melc îndrăgostit de sine, un parazit, un papagal (ah, Caraibele!), un porc (decăzut în circ, în China), un rechin, un burete alcoolic.

Dar, mai ales, Viskovitz este o creatură în căutarea iubirii (ah, Liuba!). Din vreme în vreme, cum este în viață, trebuie să își îndure părinții și prietenii.

Nimeni nu este stăpân pe rolul “Viskovitz”, actorii-bărbați îi intră, pe rând, în piele, în haine, pe sub pene, și e foarte bine că se întâmplă așa. Textul lui Boffa este de un comic frust (iată această tristă constatare a unui melc: “Noi, melcii, avem o vorbă: iubește pe cine ți-e aproape, că cine ți-e departe, departe rămâne!”, dar nu de aceea râd oamenii în hohote. Nu de aceea râd, văzând metamorfozele microbului în drumul său implacabil către moarte, căci animalele mor.

De ce râd, atunci, oamenii? Există altceva dincolo de succesiunea asta microb-gândac-cintezoi-pește-melc-parazit-papagal-porc-rechin-burete alcoolic. Altceva: condiția umană, întotdeauna fracturată între demnitate și libertate. Altceva: condiția umană, pe care o putem înțelege – cu adevărat – doar privind-o în oglinda grotescă, ridicolă, cinstită a celorlalte forme de viață. Altceva: condiția umană văzută întocmai ca poezia crudă fără de care nicio supraviețuire nu se poate.

Omul este desfrânat, omul este obscen, omul este mincinos, omul mănâncă căcat, omul este lăudăros, omul este un papagal, omul este un animal. Și spectatorii de teatru, din toată lumea, o știu, o știu prea bine. Și râd, râd de ei, cum știm încă de la Gogol că se face, și nu există nicio revizuire care se poate aduce acestei situații de fapt.



28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.