„Sindromul Quijote”, spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale, pe textul câștigător al proiectului Lecturi³
https://www.ziarulmetropolis.ro/eveniment-la-nationalul-din-iasi-sindromul-quijote-spectacol-dedicat-zilei-culturii-nationale-pe-textul-castigator-al-proiectului-lecturi%c2%b3/

Teatrul Naţional Iaşi anunţă spectacolul „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, pe 14 şi 15 ianuarie, la Sala Studio, de la ora 18:00, un eveniment dedicat Zilei Culturii Naţionale.

Un articol de Liliana Matei|13 ianuarie 2021

Piesa a fost desemnată câștigătoarea primei ediții a proiectului „Lecturi³”, derulat de Teatrul Național în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române și revista Alecart, având ca scop promovarea dramaturgiei românești contemporane.

Distribuție: Dumitru Georgescu, Doina Deleanu, Adi Carauleanu

Regie: Radu Ghilaș

Scenografie: Rodica Arghir

Video design: Andrei Cozlac

Muzică originală și prelucrări: Odry Bârcă

Despre „Sindromul Quijote”, autoarea Carmen Dominte scrie:

„Piesa de teatru spune povestea a trei personaje și a unei seri de sâmbătă care le va afecta viața pentru totdeauna. Este povestea unei crime așa cum poate fi citită în ziar sau urmărită la Știri.

Piesa nu încearcă să găsească soluții ci doar scoate în evidență golul imens pe care fiecare faptă, fiecare gest, fiecare cuvânt rostit sau fiecare moment de tăcere îl ascunde. Realitatea, la rândul ei, este ascunsă bine după infinite straturi de aparențe. În definitiv, doar aparențele par să conteze; și totuși în spatele lor se află o mamă pentru care viața este o listă de obiective care trebuie bifate, un tată pentru care poezia este doar o formă de slăbiciune și un fiu care încearcă să fie perfect, așa cum i se ceruse.

Sindromul Quijote este sindromul pe care îl trăiește fiecare personaj, este boala care distorsionează realitatea, este masca pe care toți o prezintă lumii. Este un sindrom pe care fiecare îl descoperă, îl simte și îl respinge iar, în cele din urmă, îl acceptă ca pe o stare permanentă.”

Radu Ghilaș, regizorul spectacolului:

„Societatea contemporană propune un anumit tip de perfecțiune care are mai degrabă legătură cu componenta materială a vieții. Ne impune o încadrare în anumite standarde, începând cu mașina împecabilă pe care o conducem, cu casa ideală în care locuim, cu stilul de viață ireproșabil unde totul este „măsurat, cântărit și calculat pentru a fi consumat în doze optime” și terminând cu o iubire idilică și un copil perfect, toate garantând fericirea și împlinirea noastră ca adulți. Presupusa perfecțiune contemporană, defectă prin însăși idealurile sale, șubrezește legăturile, anulează trăirile autentice și blochează căile firești de comunicare între oameni, rezultatul materializându-se în relații și suflete de consum.”

Următoarele reprezentații sunt programate pe 29 și 30 ianuarie.

În prima ediție a proiectului „Lecturi³” derulată pe parcursul stagiunii 2019-2020, au fost selecționate șase piese care au ajuns la public sub forma spectacolelor-lectură: „Dispariții” de Elise Wilk, „Autorul” de Radu Herjeu, „Gertrude” de Radu F. Alexandru, „Sindromul Quijote” de Carmen Dominte, „Primele șapte comedii ușoare pentru oameni triști” de Ștefan Caraman și „Bărbatul cu trei picioare” de Mircea M. Ionescu. În etapa finală a proiectului, în urma evaluărilor juriului, s-a decis care dintre cele șase texte prezentate în lectură publică va fi produs de Teatrul Național și va intra în repertoriu.

Fotografii: Teatrul Național Iași

 

 

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!