Experimentul „DAU. Natasha”, premiat cu Ursul de Argint la Berlin, lansat în premieră pe TIFF Unlimited
https://www.ziarulmetropolis.ro/experimentul-dau-natasha-premiat-cu-ursul-de-argint-la-berlin-lansat-in-premiera-pe-tiff-unlimited/

„DAU. Natasha”, controversatul film care a câştigat Ursul de Argint pentru contribuţie artistică şi a făcut valuri la Festivalul de la Berlin anul trecut, este disponibil online pe platforma TIFF Unlimited, în premieră în România.

Un articol de Liliana Matei|9 aprilie 2021

Inițial programată pentru sălile de cinema, lansarea acestui film – proiectat anul trecut la TIFF, în avanpremieră – a fost mutată de Transilvania Film online, dându-le  cinefililor ocazia de a se bucura de o premieră în contextul în care covârșitoarea majoritate a cinematografelor sunt în acest moment închise din cauza pandemiei. DAU. Natasha este disponibil din 7 aprilie pe unlimited.tiff.ro pentru publicul larg în sistem pay-per-view, cu un bilet digital care costă 15 lei și care este valabil 72 de ore.

Tot pe unlimited.tiff.ro, din 21 aprilie, va fi lansată miniseria DAU. Degeneration, parte a aceluiași proiect-mamut, un experiment social și artistic unic, care îmbină film cu știință, performance, spiritualitate, literatură și arhitectură.

Parte din colosalul proiect DAU, aflat la granița dintre reality-show și ficțiune, filmul regizat de Ilya Khrzhanovskiy și Jekaterina Oertel o are în centru pe Natasha (Natasha Berezhnaya), o femeie responsabilă de cantina unui institut de cercetare secret din Rusia sovietică a anilor 1950. În timpul unei petreceri, Natasha îl cunoaște pe un cercetător francez invitat la institut. A doua zi, viața ei ia o turnură dramatică atunci când e convocată la KGB.

Început în 2007, DAU a fost gândit inițial ca un film de lungmetraj. În 2009, clădirea enormă a unui bazin de înot abandonat din Harkov (Ucraina) a devenit centrul acestui proiect, find transformată în cel mai mare platou de filmare contruit vreodată în Europa. Aici a fost reprodus în detaliu un institut de cercetare sovietic, care apoi a fost populat cu cercetători, artiști, chelneri, securiști și oameni obișnuiți, într-un univers paralel în spațiu și timp. Din când în când, echipa de filmare venea, se costuma și înregistra felii din viețile celor de acolo, cu indicații minimale de scenariu.

Câteva sute de oameni și-au abandonat viețile timp de doi ani și s-au mutat în această reconstituire meticuloasă a URSS-ului din perioada 1938-1968. Au rezultat astfel 700 de ore de filmare, transformate până acum în 15 filme. Primele două dintre acestea, DAU. Natasha și DAU. Degeneration, au fost proiectate la Festivalul de la Berlin anul trecut, stârnind controverse. DAU. Natasha a fost recompensat cu un Urs de Argint pentru contribuție artistică, acordat directorului de imagine Jürgen Jürges.

Critica internațională s-a aplecat cu atenție asupra filmului, atât ca parte din ambițiosul proiect DAU („Un Truman Show sovietic” – The Hollywood Reporter; „Un experiment social deghizat în proiect artistic. Sau invers” – The New Tork Times), cât și ca dramă psihologică („O stranie și profundă explorare a banalității răului” – The Guardian; „Intens ca atmosferă și tulburător” – Variety).


DAU. Natasha este distribuit în România de Transilvania Film și, începând cu 7 aprilie, poate fi văzut în premieră națională pe TIFF Unlimited, unde este programată și miniseria DAU. Degeneration, din 21 aprilie. Abonații au acces la ambele filme, în baza abonamentului.

TIFF Unlimited este platforma de streaming a Festivalului Internațional de Film Transilvania, disponibilă online și în aplicațiile iOS și Android (mobile și TV), cu un catalog de filme independente, premiate, actualizat constant. Platforma poate fi accesată pe bază de abonament lunar sau anual. Detalii pe unlimited.tiff.ro.

 

 

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.