Expoziție Răzvan Anton: „Studies of Gaze“ – din 10 septembrie, la Gaep
https://www.ziarulmetropolis.ro/expozitie-razvan-anton-studies-of-gaze-din-10-septembrie-la-gaep/

Gaep prezintă cea de-a doua expoziţie personală a lui Răzvan Anton la galerie, „Studies of Gaze“ (10 septembrie – 7 noiembrie 2020), constând într-un corp nou de heliografii şi videouri.

Un articol de Petre Ivan|7 septembrie 2020

Lucrările, la care artistul se referă cu termenul generic de „studii”, explorează actul de a privi pornind de la reprezentări ale artei, așa cum se regăsesc ele în Arhiva de Fotografie de Presă Minerva.

În ultimii cinci ani, Răzvan Anton a dezvoltat o cercetare vizuală pornind de la această arhivă ce conține imagini realizate între 1965 și 1993 de fotojurnaliștii de la ziarele clujene Făclia și Igazság. Variate din punct de vedere tematic, fotografiile documentează, printre altele, ateliere de artiști, sculpturi din spații publice și propuneri de monumente de for public. Asemenea reprezentări ale artei sunt cele care i-au atras lui Anton atenția în perioada recentă și constituie punctul de plecare pentru lucrările sale din ultimul an, investigări ale actului de a privi prin prisma conceptului de „the gaze” (le regard în original) dezvoltat de Jacques Lacan.

„Sursa fotografică îi oferă lui Anton ocazia de a lucra cu interpretarea privirii (the gaze), printr-o sumă de motive simbolizând acțiuni politice ale indivizilor sau ale societății în ansamblu”, spune Tevž Logar, curatorul expoziției. „Din punct de vedere formal, Studies of Gaze reflectă preocuparea artistului ca practica lui să nu fie bazată pe o anumită metodologie, ci pe un proces care integrează privitul și învățatul și care este legat nu de o tehnică anume, ci de ideea de durată, de legăturile cu noile tehnologii și de posibilitățile deschise de acestea în ceea ce privește reproductibilitatea și manipularea. Mergând dincolo de aspectele formale, putem defini expoziția ca un comentariu personal al lui Anton asupra arhivelor și, în consecință, asupra patrimoniului cultural al României comuniste și asupra importanței memoriei în conturarea unui viitor posibil.”

HELIOGRAFII

Prin heliografiile sale („fading studies”), Anton captează și înregistrează lumina soarelui și timpul. Începe prin a hașura cât mai dens colile de hârtie cu un pix albastru, apoi recurge la pozitivul fotografiei de arhivă imprimat pe o folie transparentă, îl suprapune peste suprafața hașurată și lasă colile în lumina soarelui, pe ferestrele atelierului său. Acest proces de developare lentă durează câteva săptămâni, în funcție de anotimp și intensitatea luminii.

VIDEOURI

Pornind, de asemenea, de la fotografii de arhivă, videourile („reflective studies”) captează într-un mod poetic, cu ajutorul unor oglinzi gravate, mișcarea crengilor de copac în fața ferestrei atelierului artistului. Pentru el, această mișcare subtilă este legată de iluzia formării imaginilor și de presupusa obiectivitate a fotografiei.

Expoziția Studies of Gaze se desfășoară în parteneriat cu Primăria Municipiului București prin Centrul Cultural Expo Arte și cu sprijinul COS Corporate Office Solutions, Signify și KLG România.

 Scurtă biografie

Răzvan Anton (n. 1980, trăiește și lucrează în Cluj) a absolvit un master în desen la Camberwell College of Arts din Londra, după studii de licență și master la Universitatea de Artă și Design din Cluj. Din 2010 predă la aceeași Universitate. La Gaep (ex-Eastwards Prospectus) a avut o primă expoziție personală, Mnemonics, în 2015, iar ulterior a fost prezent în expozițiile de grup ‘Seeing Ourselves Sensing’ (2017) și Objects in the Mirror Are Closer Than They Appear (2018). A mai expus recent la: Motorenhalle/riesa efau (Dresda), Politecnico di Milano, Galleria del Progetto (Milano), ElectroPutere Gallery (Craiova), MAGMA (Sfântu Gheorghe), Walk and Talk Art Festival (Azore), École européenne supérieure de l’image (Poitiers) și The University of the Arts (Philadelphia). A fost artist în rezidență la MuseumsQuartier din Viena (2018) și la Casa de lângă Sinagogă, Mediaș, în cadrul proiectului TRACES/Absence as Heritage (2016-2018). În 2015 a publicat cartea de artist 20 Ways to Load Guns (editată de Ciprian Mureșan și Corina Bucea).

04
/01
/21

Albumul bilingv „Azur de Lisabona”/ „Azul de Lisboa”, realizat de Ambasada României în Republica Portugheză și Institutul Cultural Român de la Lisabona, cu sprijinul Fundației Bonte, a avut prezentarea oficială în ultima lună a anului.

18
/12
/20

Muzeul Național Cotroceni lansează joi, 17 decembrie 2020, Portret de artist, un proiect de anvergură care îi are în prim plan pe unii dintre cei mai importanți artiști plastici ai momentului. Artiștii se destăinuie în fața publicului într-o suită de interviuri care reflectă emoțiile și părerile lor despre situația generată de pandemie, despre parcursul creațiilor și al artei în general, despre propria evoluție în domeniul artei și în situația actuală.

14
/12
/20

Până pe 28 martie 2021, Muzeul Național de Artă al României prezintă expoziția temporară Piranesi. Arhitecturi și fantasme, deschisă din 5 decembrie 2020. Expoziția aniversează 300 de ani de la nașterea artistului Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778) și este realizată de curatorul Cosmin Ungureanu, din cadrul Secției de Artă Europeană a MNAR, anunță organizatorii.

12
/12
/20

Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” organizează în perioada 12-20 decembrie 2020, în zilele de weekend – 12, 13, 19 și 20 decembrie – evenimentul Am venit să colindăm „Florile Dalbe”.

04
/12
/20

Pe 8 decembrie 2020, începând cu ora 13:00, în foaierul Sălii Mari a Teatrului Național „I.L.Caragiale” din București, va avea loc primul eveniment de promovare din cadrul Proiectului „Expoziție inovativă cu bunuri restaurate din colecția Muzeului Teatrului Național București”, proiect finanțat prin Granturile SEE 2014-2021 în cadrul Programului RO-CULTURA.

03
/12
/20

Muzeul Național de Artă Contemporană al României se alătură colegilor din Rețeaua Națională a Muzeelor din România, instituțiilor culturale non-guvernamentale și creatorilor independenți, manifestându-și dezacordul cu strategiile promovate de Visarta pentru a consolida cadrul a ceea ce se urmărește în mod implicit a deveni un monopol asupra gestionării drepturilor percepture din comunicarea publică a operelor de artă vizuală.

27
/11
/20

Galeria Estopia București deschide astăzi expoziția „Not Natural”, de Andrada Feșnic. La aproape doi ani de la prima expoziție solo a artistei la Estopia – care a coincis atunci chiar cu deschiderea galeriei – Andrada Feșnic revine la București cu o nouă serie de lucrări realizate integral pe durata ultimului an.

27
/11
/20

Libertatea, egalitatea și democrația sunt printre cele mai puternice valori ale lumii contemporane. Însă lucrurile nu au stat întotdeauna așa și, din păcate, istoria ne demonstrează că, timp de sute de ani, omenirea a reprimat potențialul intelectual a jumătate din populație prin constrângerea femeilor.