Felicia, înainte de toate. Din dragoste, cu cele mai devoratoare intenții
https://www.ziarulmetropolis.ro/felicia-inainte-de-toate-din-dragoste-cu-cele-mai-devoratoare-intentii/

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care dialogul dintre cele două personaje centrale – fiică şi mamă – scoate la suprafaţă, treptat, răni adânci din trecut, încă nevindecate.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 decembrie 2015

Scris şi regizat de Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf, „Felicia, înainte de toate” (2009) este un film de război. Un război al replicilor, în care fiecare schimb între cele două personaje centrale – o mamă (Ileana Cernat) şi fiica ei, Felicia (Ozana Oancea), venită din Olanda în vizită de sărbători la părinţii din Bucureşti – nu reprezintă un simplu dialog natural, ci scoate la suprafaţă răni adânci din trecut, încă nevindecate, şi vulcani de temperament latenţi de o parte și de alta a frontului.

Nici un cuvânt nu este aruncat la întâmplare în acest film a cărui (non)acţiune se derulează pe parcursul câtorva ore dintr-o posibilă zi oarecare din viaţa unor oameni simpli, de lângă noi. Este o convenţie realistă în care Răzvan Rădulescu a excelat ca autor, co-autor sau consultant al scenariilor câtorva dintre cele mai importante filme ale Noului Cinema Românesc.

Însă aceste câteva ore – de dinaintea plănuitei plecări a Feliciei, cu avionul, înapoi în ţara adoptivă, unde o aşteaptă copilul dintr-o căsătorie eşuată cu un olandez cu care încă mai poartă discuţii telefonice despre bani şi băiatul lor – devin prilejul pentru o adevărată reglare de conturi între o mamă posesivă, acaparatoare și dominatoare și o fiică încă depedentă de protecția și ajutorul celor din jur. Pretextul pentru aruncarea de vorbe grele, răscolitoare, a căror rostire a tot fost amânată din motive doar sugerate, nu și explicate până la capăt.

O dispută în care tensiunea se acumulează treptat și prin mici gesturi și vorbe care se vor binevoitoare, până la momentul exploziei (doar temporar) eliberatoare, filmat într-un plan secvență lung și de extrem de intens, de o sinceritate aproape violentă care poate induce privitorului un sentiment de vinovăție că este luat părtaș la intimitatea unei astfel de relații.

felicia play

„Felicia, înainte de toate” este disponibil pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

Întâmplările în aparenţă banale prin care trece Felicia în orele de dinainte de a se despărți din nou de părinți, fără a ști dacă își va mai revedea tatăl (jucat de Vasile Mentzel), tot mai bolnav și controlat de soție, capătă forță prin punerea lor în perspectiva unei curse contra cronometru – Felicia trebuie să prindă avionul și să ajungă în aceeași zi înapoi la Amsterdam, iar pe acest traseu apar mai multe obstacole care îi accentuează încordarea şi iritarea.

Un artificiu narativ cu valențe cinematografice testate și care permite în același timp rămânerea în tradiția realistă (povestea din „Moartea domnului Lăzărescu”, cel mai important film la care Rădulescu a contribuit decisiv la scenariu, scris împreună cu Cristi Puiu, se derula pe parcursul unei nopți în care un om își trăia ultimele ore din viață).
Răzvan Rădulescu şi Melissa de Raaf pornesc de la un fapt de viaţă obişnuit (una din mărcile regăsibile în multe din filmele româneşti cu succes în festivaluri şi la critică din ultimii aproape 15 ani) şi oferă un film credibil, viu şi în ale cărui situaţii mulţi spectatori s-ar putea regăsi.

Text apărut și pe blogul lui Ionuț Mareș.



05
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Partea de început din „Întregalde” este o demonstraţie de forţă. Orăşenii, bine îmbrăcaţi şi echipaţi, se simt în largul lor. Sunt relaxaţi şi siguri pe ei. Fac glume, se tachinează. Au maşini de teren puternice, care urcă impetuos drumurile (iar camera de filmat are grijă să insiste pe asta).

31
/08
/21

CRONICĂ DE FILM Regizat de Harry Mcqueen şi cu o distribuţie formată din Colin Firth şi Stanley Tucci, „Supernova” (2020) este un film cuminte despre un ultim moment de fericire din viaţa unui cuplu de bărbaţi, înainte de căderea definitivă a unuia dintre ei în boală.

30
/08
/21

PREVIEW Trei filme realizate în anii `60 în Republica Moldova, la ale căror scenarii au contribuit scriitori basarabeni, au fost aduse la Bucureşti în cadrul unui proiect inediat intitulat „Romanul românesc din stânga Prutului”. Filmele pot fi văzute marţi, 31 august, la ARCUB.

30
/08
/21

Robert Downey Jr. și Jude Law sunt protagoniștii filmelor „Sherlock Holmes”, regizate de Guy Ritchie și bazate pe personajul omonim creat de Arthur Conan Doyle, care pot fi vizionate la TNT în luna septembrie.

30
/08
/21

Din 24 septembrie spectatorii sunt invitați să fie mai prezenți, în societate dar și la cinema, prin intermediul filmului de debut al Ruxandrei Ghițescu, „Otto Barbarul”, care este totodată un pretext pentru a declanșa întrebări și discuții despre perioadele prin care trec adolescenții, perioade de încercări, căutări, confuzie și alegeri.

27
/08
/21

Cea de-a XIII-a ediție a KINOdiseea – Festivalul Internațional de Film pentru Publicul Tânăr (open air) debutează în Parcul Plumbuita din București, în perioada 1 - 12 septembrie și aduce pe marele ecran din aer liber douăsprezece filme pentru copii, perfecte pentru o seară petrecută împreună cu întreaga familie, pelicule și animații educative, realizate de studiourile Disney și Pixar.

26
/08
/21

CRONICĂ DE FILM Ce idee bună şi ce sarcină grea: un documentar despre ce mai înseamnă Casa Regală a României astăzi, pornind de la călătoria anuală pe care Principesa Margareta (devenită Custodele Coroanei după moartea Regelui Mihai în 2017) şi Principele Radu o fac cu trenul regal prin România pentru a se întâlni cu susţinători ai monarhiei din diverse oraşe.