Femei/Bărbați – nuntă, dragoste și băutură în anii ‘70
https://www.ziarulmetropolis.ro/femeibarbati-nunta-dragoste-si-bautura-in-anii-70/

Pentru Linda şi Dave, noaptea de dinaintea căsătoriei lor este un prilej să petreacă, să bea şi să uite.

Un articol de Teodora Gheorghe|16 mai 2015

„Femei/ Bărbați” este un spectacol în regia lui Vlad Massaci, după un text de Willy Russell, dramaturg și muzician englez. Pe 13 mai, ea a ajuns pe scena Teatrului Nottara, grație unor tineri actori de la Teatrul „Anton Pann“ din Râmnicu Vâlcea.

Înțesată de clișee desprinse din love-story-urile adolescentine, povestea se învârte în jurul a două grupuri vesele, unul de fete și altul de băieți, care își fac de cap în noaptea dinaintea căsătoriei prietenei/prietenului lor. Dave (Ciprian Nicula) și Linda (Réka Szász) urmează să-și unească destinele în fața altarului. Fără să știe unul de celălalt, se hotărăsc să petreacă într-un club din Liverpool, fiecare cu gașca. Treaba se complică atunci când Linda îl reîntâlnește pe fostul ei iubit Peter (Tavi Costin), rockerul cu „cizme de gagică” și cu un iepuraș drept animal permanent de companie.

_DSC2521W

Acțiunea are loc în cele două toalete ale clubului, unde pereții decorați cu nuduri abstracte și graffiti sunt martorii muți ai cancan-urilor fără perdea. Cine zice că fetele bârfesc mai mult decât băieții, se înșală. Dialogurile denotă superficialitatea în toată splendoarea ei cu parfum țipător de mondenități și substanțe nocive. Intelectual, personajele lui Russell posedă o mediocritate care nu deranjează, atâta timp cât este privită prin prisma umorului pe care îl generează.

Totuși, există o discrepanță vizibilă între contextul nupțial (fie el și obstrucționat de aburii alcoolului) și maniera juvenilă în care se înfățișează fetele și băieții. Deși trecute de vârsta primului sărut, femeile au alura și comportamentul unor adolescente care încă mai au oră de întoarcere acasă. Viitoarea mireasă seamănă mai degrabă cu o punkeriță rebelă, iar amicii lui Dave sunt ca și decupați din afișul unui chick-flick cu liceeni.

Recunoaștem tipologiile de care scriitorii și regizorii americani sunt atât de îndrăgostiți: tocilarul, tipul cool, arogantul, bătăușul, rockerul. Să se fi avut în vedere o ultimă întoarcere a protagoniștilor la escapadele tinereții furtunoase a anilor ’70? Poate, însă ea nu e susținută de construcția personajelor, care par a fi încremenit atât fizic, cât și psihologic la vârsta eternă a muzicii disco.

Spectacolului nu-i lipsesc ingredientele unei comedii reușite, deși, pe alocuri, exagerările cu intenții umoristice, a la Stan și Bran, devin ușor inoportune. Bernadette (Mădălina Ciotea) o lovește pe Maureen (Iulia Antonie) în mod repetat – pumnul este doar sugerat auditiv – cu o violență gratuită. În absența cuvintelor și posedat de vraja băuturilor spirtoase, viitorul mire devine o marionetă depersonalizată de care ceilalți se împiedică în mod constant, atunci când uită că trebuie să-i ofere o „cârjă”. Dave primește uși în moalele capului, este rotit, târât, ba la un moment dat chiar alunecă printr-o deschizătură misterioasă din toaletă.

Repertoriul umoristic al piesei include un limbaj colorat, o parodie după un cunoscut videoclip muzical, realizarea unui graffiti în direct și un dans simpatic executat de Kav (Vlad Bîrzanu). Băieții te conving, sunt explozivi și dinamici. Fetele, în schimb, nu posedă aceeași forță a interpretării, lipsindu-le naturalețea. „Chimia” dintre Linda și Peter/Dave este aproape insesizabilă, la fel ca și conflictul interior generat de nesiguranțele din preajma căsătoriei.

Muzica de pe fundal, care însoțește povestea, este un deliciu. Ne reamintim hiturile deceniilor trecute: „U Can’t Touch This”, „Boys” „Barbie Girl”. Deși nu sunt rupte din inima anilor ‘70, întrețin cu brio atmosfera.

Aș zice că „Femei/Bărbați” se adresează îndeosebi tinerilor, dar și nostalgicilor care mai suspină încă după nopțile albe din perioada liceului/studenției.

Foto: Teatrul „Anton Pann“



28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.