Festivalul Enescu 2017. Decalog de bună purtare la concert
https://www.ziarulmetropolis.ro/festivalul-enescu-2017-decalog-de-buna-purtare-la-concert/

Sau mic îndrumar, în 10 paşi, pentru melomanul începător, care merge la concertele Festivalului Internaţional George Enescu (2-24 septembrie, Bucureşti).

Un articol de Corina Dima|2 septembrie 2017

1. Nu uita să iei cu tine biletul sau invitaţia la concert!

2. Vino la timp!
Cine ştie cât de ’’zglobiu’’ e traficul în capitală şi cât durează să găseşti loc de parcare. Apoi, până intri în sală şi îţi găseşti şi locul alocat, o să dureze (ex. Sala Palatului are 4.000 locuri – deci lume multă şi spaţii largi de străbătut).

Fii cu băgare de seamă, pune niscaiva timp rezervă.

3. Zâmbeşte, urmează să asculţi ceva frumos! Lasă de-o parte agitaţia de peste zi!

4. Cum arăt, cum mă îmbrac, eterna întrebare…
Haine decente este răspunsul. Nu este obligatoriu frac or papion sau cravată, nici rochie lungă cu paiete şi blană, dar nici şlapi cu pantalon scurt sau rochie de plajă. Să fii elegant sau casual, curat şi decent.

5. Asigură-te că ai fixat telefonul pe mod silenţios, mod avion sau l-ai închis.
Dacă începe să îţi sune telefonul în timpul concertului şi se mai alătură încă vreo două telefoane sunând, cum crezi că o să fie? Dezastru!

Şi nu îţi butona telefonul în timpul concertului, lumina ecranului deranjează vecinii, aşteaptă pauza.

Sau încearcă să stai fără telefon la concert, iată o provocare.

6. Nu-l deranja pe cel de lângă tine.
Pentru domniţe – nu vă prindeţi pampon, fundă or pene înalte în vârful capului, n-or să mai vadă bine scena cei din spatele vostru.

Şi nu vă consumaţi jumătate din sticla de parfum pentru o seară de concert… poate spectatorului de lângă voi nu-i place mirosul, păstraţi-l decent doar pentru voi.

7. Dacă ai întârziat (adică artiştii sunt deja pe scenă şi a început concertul), piteşte-te într-un colț şi aşteaptă până la pauză ca să îţi preiei locul.
Nu de alta dar poţi deranja multă lume şi faci zgomot până ajungi la scaunul tău.

8. Fără foşnete de zor, fără gălăgie!
Nu îţi căuta prin geantă bomboanele şi nu mai şuşotii cu prietenul în timpul concertului, ai răbdare până la pauză. Dacă eşti răcit ţine-ţi aproape pastilele de gât.

Orice sunet aparent mic este amplificat într-o sală de spectacol. În plus, spectacolele se filmează uneori, deci trebuie să se audă cât mai clar artiştii.

9. Ia un program de sală să vezi succesiunea pieselor şi a părţilor.
Aplauzi la sfârşitul unei lucrări (niciodată între părţile care alcătuiesc o piesă). Sau te uiţi când dirijorul lasă mâinile în jos şi se întoarce cu faţa la public, atunci e momentul de aplauze. Sau aplaudă atunci când vezi că toţi din jurul tău aplaudă.

10. Fii prezent în sală, ascultă.
Urmăreşte cum este preluată o linie melodică de la un instrument la altul, cum cresc sau se contopesc sonorităţile, cum este ritmul, fii prezent în sală. Nu trebuie să fi studiat tratate de muzică, ca să intri într-o sală de concerte, nu. Muzica vorbeşte tuturor, pe limba fiecăruia. La fel ca orice artă. Oferă-i şansa şi ascult-o, vezi ce are de spus. Poate fi o frântură de bucurie sau o cascadă învolburată, un zbor lin, un surâs, niţel verde în soare, tandreţe or hotărâre, alint, libertate sau răgaz într-o pădure neumblată. Oare ce îţi povesteşte ţie?

Notă:

Toate detaliile de mai sus (păstrarea liniştii, închiderea telefonului etc.) sunt o formă de respect faţă de artişti, faţă de restul spectatorilor şi faţă de tine.

Muzica este o artă care transmite idei şi sentimente cu ajutorul sunetelor. În timpul unui spectacol evitaţi bruiajul sonor (în special), dar şi cel vizual şi olfactiv.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

30
/01
/24

Pentru pasionații de muzică cultă, apare o noutate pe segmentul evenimentelor live: o nouă serie de concerte va avea loc periodic, la Sala Dalles din Capitală, sub titulatura Musical Extravaganza: evenimentele aduc intensitatea şi culoarea operei și operetei într-un cadru mai personal, prin concerte cu repertoriu specific dar şi alte tipuri de sonorităţi, în adaptare clasică şi interpretarea unor nume consacrate ale scenei lirice.

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.