Final de stagiune, la Teatrul Național din Timișoara
https://www.ziarulmetropolis.ro/final-de-stagiune-la-teatrul-national-din-timisoara/

Teatrul Naţional din Timişoara a intrat în vacanţă. Stagiunea care tocmai s-a încheiat a oferit Teatrului Naţional numeroase provocări, dar şi bucuria reîntâlnirii cu publicul său.

Un articol de Liliana Matei|15 iulie 2021

Începută în aer liber, pe Scena A ut DOR, stagiunea 2020 – 2021 a putut programa pentru scurt timp reprezentații în sălile sale de spectacol, după care, timp de 6 luni, a fost alături de public prin programul online Teatru în direct. Cei peste 20.000 de spectatori virtuali care au vizionat gratuit, în transmisiune directă, spectacolele programate de Teatrul Național din octombrie 2020 până la finalul lunii aprilie a acestui an, au dat măsura justeții acestei inițiative pe care Teatrul Național a considerat-o o obligație morală și un răspuns la efortul societății de a-și recupera normalitatea și sănătatea spirituală, intelectuală și etică.

Ediția a XXV-a a FEST-FDR a fost  cu adevărat specială. Unul dintre foarte puținele festivaluri de teatru cu prezență fizică din România și nu numai, FEST-FDR – S.O.S. 2020 a reprezentat o adevărată gură de oxigen atât pentru public, cât și pentru actorii din teatrele invitate. Acordat la condițiile legale de prevenție, FEST-FDR a reunit 15 spectacole de teatru adaptate pentru reprezentarea în aer liber, pe Scena A ut DOR, confortul și siguranța spectatorilor fiind asigurate atât prin configurația spațiului dedicat publicului, cât și prin difuzarea live a spectacolelor pe ecranul de mari dimensiuni amplasat lângă scenă.

Un eveniment important al stagiunii care s-a încheiat este spectacolul Homer 2020 (foto), primul spectacol conceput și realizat în contextul pandemiei. Început online, cu repetiții dictate de distanțare și de masca de protecție, acest spectacol-triptic semnat de cei trei regizori ai Naționalului, Ion-Ardeal Ieremia, Mihaela Lichiardopol și Sabin Popescu, vorbește despre începuturi, despre comunicare și despre întâlniri, reamintindu-ne, prin eroii din Iliada și Odiseea, că ceea ce ne leagă pe toți, în viață, teatru și literatură, este Povestea.

În același context s-a înscris și premiera online a spectacolului Povestea acelor oameni care într-o seară s-au adunat în jurul unei mese de Radu Iacoban, realizat în cadrul proiectului Vocile orașului – Central Park, parte din Teritoriul „Locuri” din Programul Cultural Timișoara Capitală Europeană a Culturii, proiect realizat  în parteneriat cu ATCEC și finanțat de Primăria Municipiului, spectacol apreciat atât de peste cei 2.200 de spectatori virtuali, cât și de publicul care i-a ovaționat pe actori după fiecare dintre reprezentațiile de la Sala 2, în lunile mai și iunie ale acestui an.

Așteptarea și emoția reîntâlnirii cu spectatorii au fost răsplătite cu asupra de măsură de aplauzele și de entuziasmul publicului care s-a întors în sălile de spectacol ale Teatrului Național cu sentimentul regăsirii. Redeschiderea teatrelor pentru public a făcut posibilă premiera în Sala Mare a Teatrului Național a unuia dintre cele mai așteptate titluri din ultimul timp – Zorba Grecul de Nikos Kazantzakis, pe textul lui Hristo Boicev, spectacol care, prin protagonistul său, în complexa interpretare a actorului Ion Rizea, s-a transformat într-un spațiu de nostalgie, reflecție și speranță față de cele mai antagonice sentimente pe care ni le impune propriul nostru prezent, atât de deconcertant.

În sfârșit, la finalul acestui sezon teatral, publicul a intrat în lumea complexă a lui Don Juan care, în interpretarea actriței Claudia Ieremia, transformă celebra poveste într-un spectacol modern, dinamic, provocator.

Atât pentru spectatori, cât și pentru Teatrul Național, această stagiune a însemnat și alt motiv de bucurie: nominalizarea UNITER a actorului Ion Rizea pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru rolul din Povestea acelor oameni care într-o seară s-au adunat în jurul unei mese, nominalizarea celebrului scenograf Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului Rinocerii de Eugène Ionesco și, deopotrivă, Premiul UNITER pentru întreaga activitate conferit scenografei Geta Medinski.

Încheiem o etapă. Stagiunea 2021-2022 va începe cu o nouă ediție a Festivalului European al Spectacolului – Festival al Dramaturgiei Românești, programată între 28 august și 5 septembrie, o ediție care va reuni spectacole pe cât de fascinante, pe atât de provocatoare.

Prin spectacolele sale, prin festival , prin toate inițiativele sale, Teatrul Național consolidează moștenirea pe care, dincolo de orice variabile, o va lăsa Capitala Europeană a Culturii după anul în care Timișoara va deține titlul, construind împreună cu publicul o adevărată capitală culturală europeană deschisă tuturor, participativă, pozitivă, creativă, plină de imaginație.

Foto: Adrian Pîclișan / TNTm

28
/03
/24

O nouă lună într-un șir aparent nesfârșit plasat sub semnul „vremurilor interesante” este o nouă invitație la oglindire prin artă. De la criza de mediu la traume transmise de-a lungul generațiilor, de la apăsarea cu care ne zdrobesc rolurile de gen în societate, la dificultățile în comunicare, spectacolele Vanner Collective vorbesc despre probleme cu care ne confruntăm zi de zi, conștienți sau nu, abordate cu empatie și cu inteligență, cu un amestec dezarmant de onestitate și teatralitate.

26
/03
/24

Cum se poate găsi un echilibru între stăpânirea strategiilor de comunicare, acumularea cunoștințelor de SEO și duelul cu algoritmii opaci ai tuturor platformelor de social media, de la Instagram la Facebook, de la Tik-Tok la Reddit, toate acestea fiind necesare pentru a ajunge la public, și activitatea propriu-zisă de a crea un concept sau un produs?

22
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie. Astfel, spectatorii vor avea ocazia să vizioneze spectacole de dans internaționale prezentate în premieră în România, producții coregrafice naționale, dar și să participe la discuții cu artiștii.

22
/03
/24

Pe 23 martie 2021, la 93 de ani, după aproape un secol petrecut printre lumini, umbre și culori, a părăsit această lume, lăsând în urmă o istorie a costumului, zeci de volume, nenumărate expoziții, o mulțime de obiecte adunate într-o colecție de o valoare greu de estimat, care, poate, își va găsi în timp un spațiu pentru ca muzeul visat de ea să existe.

22
/03
/24

Cum poate râsul să fie terapeutic? Cum poate cufundarea în natură să ne aline? Cum ne poate ajuta arta mișcării să avem o relație mai bună, mai creativă cu procesul de înaintare în vârstă? În căutarea răspunsurilor la aceste întrebări, Asociația Developing Art lansează proiectul de cercetare artistică All Sorts of Care: o serie de rezidențe artistice dedicate explorării legăturilor complexe dintre corp și minte, în contextul râsului, al îmbătrânirii și al prezenței umane, ca un martor tăcut ce face parte din natură, toate privite prin filtrul ideii de grijă.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

21
/03
/24

Joi, 28 martie, de la ora 19.00, va avea loc la sediul Teatrului Masca (Bd. Uverturii, nr. 14) a șasea întâlnire din seria dezbaterilor performative moderate de Alex Tocilescu. Tema ediției este „Ăștia o să ne plătească nouă pensia?!”

20
/03
/24

Denisa Nicolae are multe nesiguranțe și incertitudini. Râde zgomotos și plânge cu sughițuri. Iubește. Lumea ei e mare și jucăușă, din când în când o prinde cu tandrețe, să nu fugă, și o face vizibilă, puțin câte puțin.