Formația ucraineană DakhaBrakha se întoarce la TIFF pentru un concert extraordinar
https://www.ziarulmetropolis.ro/formatia-ucraineana-dakhabrakha-se-intoarce-la-tiff-pentru-un-concert-extraordinar/

Una dintre cele mai cunoscute şi apreciate formaţii din Ucraina, DakhaBrakha (în ucraineana veche, „dă/ia”), se întoarce la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) pentru un concert extraordinar, parte din iniţiativa TIFF For Ukraine.

Un articol de Liliana Matei|25 mai 2022

Una dintre cele mai cunoscute și apreciate formații din Ucraina, DakhaBrakha (în ucraineana veche, „dă/ia”), se întoarce la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) pentru un concert extraordinar, parte din inițiativa TIFF For Ukraine.

Fondată în 2004 la Kiev de regizorul de teatru avangardist Vladislav Troițki, DakhaBrakha își definește stilul ca fiind „haos etnic”/ „ethnic chaos”. Esența muzicii ei vine din folclorul ucrainean, căruia i se adaugă jazz-ul, trance-ul, ritmurile și instrumentele din culturi cu totul diferite – de la cea indiană, la cea arabă și africană. Rezultatul e un spectacol fascinant și original, care va putea fi urmărit la Cluj-Napoca, pe 23 iunie 2022, la Iulius Parc Open Air.

Biletele au fost puse în vânzare online: https://tiff.eventbook.ro/music/bilete-tiff-2022- concert-dakhabrakha

În ultimele luni, DakhaBrakha se află într-un turneu internațional, în care promovează muzica ucraineană și transmite mesaje de pace: „A fost greu să ne părăsim țara, dar suntem aici pentru că suntem artiști. Este foarte important pentru noi să simțim sprijin și solidaritate cu Ucraina, să facem cunoscute în lume muzica și tradițiile noastre în aceste vremuri de război”. DakhaBrakha este formată din Marko Halanevych, Iryna Kovalenko, Olena Tsybulska și Nina Garenetska.

Pentru publicația NPR, show-urile live ale DakhaBrakha sunt „absolut geniale”. Cvartetul DakhaBrakha a lansat șase albume și a cântat inclusiv pe scena The Royal Shakespeare Barbican Theatre din Londra, pentru spectacolul „Macbeth”.

În 2013, la TIFF, DakhaBrakha a acompaniat live proiecția filmului „Earth”/ „Pământ” (1930), capodopera regizorului ucrainean Alexander Dovzhenko (1894-1956). Show-ul lor a fost atât de apreciat de public încât, a doua zi, DakhaBrakha a mai susținut un concert în plus pentru fanii din Cluj, la Casa TIFF.

Formația s-a întors la TIFF și în 2018, unde a electrizat audiența.

În acest an, concertul DakhaBrakha face parte din TIFF for Ukraine, o inițiativă specială care va fi dedicată comunității, dar și cineaștilor ucraineni. Aceasta include proiecții de film ale unor regizori ucraineni, proiecții cu subtitrări în limba ucraineană pentru copii, o zi care va sărbători mâncarea și tradițiile țării, dar și o campanie de donații.

Piesa folk Specially for You, cântată de DakhaBrakha figurează pe coloana sonoră a documentarului „Bucolic” (r. Karol Pałka, Polonia), care va fi proiectat la TIFF 2022, în secțiunea competițională What’s Up, Doc?.

28
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După „Cealaltă Irina” (2009) și „Q.E.D.” (2013), regizorul Andrei Gruzsniczki revine cu un nou lungmetraj, „Zavera” (2019), o dramă minimalistă - dar și manieristă - despre un inginer constructor (Dorian Boguță) a cărui viață e dată peste cap de moartea celui mai bun prieten (Șerban Pavlu).

28
/11
/19

Organizat de American Independent Film Festival și Cinema „Elvire Popesco”, pe 30 noiembrie, Maratonul „Blade Runner” este o invitație în lumea a două filme cult.

27
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Martin Scorsese revine cu voluptate la ce i-a fost cel mai drag: filmul cu gangsteri. Produs și lansat de Netflix, adică în afara limitărilor la durată impuse de o distribuție în cinematografe, „The Irishman” i-a permis veteranului regizor să se lăfăie într-o cronică a mafiei de aproape trei ore și jumătate.

23
/11
/19

10 filme internaționale proiectate în premieră la București, un juriu de excepție, 12 masterclass-uri și 2 workshop-uri cu specialiști în cinematografie și actorie, și voie bună fără limite!

21
/11
/19

CRONICĂ DE FILM După două filme ilustrative, fără forță, eșuate, „Poarta Albă” (2014) și „Fals tratat de mântuire a sufletului” (2018), nu aveam mari așteptări de la noul lungmetraj al regizorului Nicolae Mărgineanu, „Cardinalul” (2019), tot despre victimele comunismului. Filmul are însă câteva calități, fără a fi memorabil.

19
/11
/19

CRONICĂ DE FILM Primele două episoade din sezonul al treilea al miniseriei „Umbre”, produs de HBO și scris și regizat de Bogdan Mirică, arată mai bine decât primele două sezoane. Asta nu înseamnă că lipsesc de tot replicile teribiliste sau că narațiunea nu e tot simplistă. Doar că personajele sunt mai închegate.

15
/11
/19

“The Romanians: 30 Years of Cinema Revolution”, cel mai amplu program dedicat vreodată cinematografiei românești în Statele Unite ale Americii, care celebrează în 30 de filme trei decenii de cinema de după căderea regimului comunist, are loc la Film Forum din New York între 15 și 26 noiembrie 2019.

15
/11
/19

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârșit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediției de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” și în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

15
/11
/19

Serialele „Narcos”, „4 Blocks”, „O Doutrinador”, „Un gallo para Esculapio” și „El Lobista”, producții realizate în America Latină și Europa vor fi difuzate de postul TNT, începând cu 18 noiembrie. Serile de luni vor fi dedicate băieților răi și vor purta titlul generic de „Lunea Mafioților”.