Gianina Carbunariu în selecţia oficială a Festivalului de la Avignon
https://www.ziarulmetropolis.ro/gianina-carbunariu-in-selectia-oficiala-a-festivalului-de-la-avignon/

Regizoarea română Gianina Cărbunariu conturează implacabil imaginea României din prezent, între respingerea romilor, individualismul încrâncenat şi corupţia din ţară, în spectacolul „Solitaritate”, care este prezentat la Festivalul Internaţional de Teatru de la Avignon (Franţa).

Un articol de Petre Ivan|21 iulie 2014

De asemenea, o expoziţie creată de Dan Perjovschi însoţeşte spectacolul „Solitaritate”, regizat de Gianina Carbunariu, care reprezintă România în selecţia oficială a celei de-a 68-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru de la Avignon, care a debutat pe 4 iulie şi se va încheia pe 27 iulie, relatează AFP.

Cele opt reprezentaţii ale spectacolului creat de Gianina Cărbunariu la invitaţia Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu au început sâmbătă şi vor avea loc până marţi, dar vor continua şi de joi până duminică, începând cu ora 15.00, la Gymnase du lycée Mistral. Preţul unui bilet variază între 10 şi 23 de euro. Spectacolul este prezentat în limba română, cu traducere în engleză şi franceză.

Piesa este împărţită în cinci tablouri acide, toate plecând de la fapte reale, scrie AFP. Unul dintre tablouri spune povestea primarului din oraşul Baia Mare, situat în nord-vestul României, care a construit un zid între comunitatea romă şi restul oraşului, ceea ce l-a ajutat să câştige alegerile locale cu peste 80% din voturi.

Gianina Cărbunariu, în vârstă de 36 de ani, se inspiră din realitate pentru a scrie piesele sale. „Eu mă documentez şi fac interviuri, iar textul rezultă din aceste interviuri şi munca pe scenă”, a explicat regizoarea.

În România, unde piesa a fost creată în iunie 2013, primirea a fost „călduroasă”, în ciuda durităţii mesajului, mai scrie AFP.

„Nu sunt foarte multe spectacole care vorbesc despre realitatea din România, este mai degrabă teatru clasic, iar clasa de mijloc este curioasă să vadă un teatru care vorbesşte despre propria viaţă”, a spus aceasta.

Obiectivul său este într-adevăr clasa de mijloc românească, astăzi situată „pe marginea prăpastiei”. „După Revoluţie, clasa de mijloc a fost construită cu mare dificultate, iar apoi cu boomul economic a început să se dezvolte (…)”, a mai declarat Gianina Cărbunariu.

Solitaritate = solidaritate +singurătate

Titlul spectacolului – „Solitaritate” – este un amestec de cuvinte: „solidaritate” şi „singurătate”.

„Dacă este un lucru de neatins în România, acesta este biserica”, subliniază Gianina Cărbunariu. Unul dintre tablourile din spectacol arată imagini din viitoarea Catedrală construită în centrul Bucureştiului, „în faţa fostului palat al lui Ceauşescu, transformat în Parlament, ceea ce spune totul”.

Potrivit AFP, teatrul cu mesaj politic al Gianinei Cărbunariu nu îşi propune să „salveze lumea”, ci „să invite în fieacare seară o comunitate pentru a sta împreună şi a reflecta”.

„Acest lucru este valabil pentru toată Europa”, a mai spus Gianina Cărbunariu. „Să ne uităm, de exemplu, la cultură, cum fiecare teatru încearcă să supravieţuiască. Dacă nu încercăm să trăim împreună, atunci riscăm să murim cu toţii”, a completat regizoarea.

Solitaritate - foto TNRS, Paul Baila

Solitaritate – foto TNRS, Paul Baila

„Fiecare dintre cele cinci scene ale spectacolului este o ficţiune inspirată dintr-o realitate sau dintr-un anumit tip de discurs public prezent în societatea românească actuală: de la zidul construit în Baia Mare pentru a separa comunitatea romă de şoseaua principală a oraşului şi până la marcarea din ce în ce mai radicală a diferenţelor între categorii sociale, etnii, generaţii.”, spune Cărbunariu

„Sub pretextul respectării unor convenţii sociale şi al salvării cetăţeanului, sunt inventate de fapt reguli noi menite să stigmatizeze diferenţa şi să estompeze tot ceea ce ar putea să ne apropie. Mai grav decât radicalizarea discursului politic despre sărăcie – văzută ca o vină a celui incapabil să fie eficient – este faptul că acesta a contaminat spaţiul public şi riscă să devină o perspectivă normală, justă, perfect îndreptăţită”, a mai declarat Gianina Cărbunariu, la premiera spectacolului de la Sibiu, din data de 14 iunie 2013.

„Solitaritate” este o coproducţie Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, în colaborare cu Odéon-Théâtre de l’Europe şi Le Festival d’Avignon 2014.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii Marius Turdeanu, Ciprian Scurtea, Florin Coşuleţ, Diana Fufezan, Ofelia Popii, Mariana Mihu, Adrian Matioc, Cristina Ragos şi Ali Deac.

Festivalul de teatru de la Avignon este unul dintre cele mai importante evenimente de acest gen din lume şi se desfăşoară în sudul Franţei. Programul festivalului include spectacole de teatru ale celor mai mari artişti din lume, dar şi evenimente conexe.

Pe lângă secţiunea oficială, festivalul cuprinde şi secţiunea „Avignon Off”, dedicată companiilor de teatru independente, care se desfăşoară în paralel cu evenimentul tradiţional.

Foto cu Gianina Carbunariu şi Solitaritate – TNRS, Paul Baila

Citiţi şi:
08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.