,,Giselle”, capodopera baletului romantic, într-o nouă montare la Opera Naţională Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/giselle-capodopera-baletului-romantic-intr-o-noua-montare-la-opera-nationala-bucuresti/

Unul dintre cele mai îndrăgite spectacole de balet romantic revine în repertoriul Operei Naţionale Bucureşti într-o nouă versiune coregrafică. ,,Giselle” de Adolphe Charles Adam, în coregrafia semnată de Johan Kobborg şi Ethan Stiefel, va avea premiera la Opera Naţională Bucureşti joi, 11 iunie, ora 19.00.

Un articol de Liliana Matei|11 iunie 2015

Giselle” prezintă în paşi de dans o intrigă simplă, dar suficientă pentru a declanşa un spectru larg de emoţii: un flirt duce la iubire, speranţă, tristeţe, disperare.

Acest balet-basm, creat de Jean Coralli şi Jules Perrot în anul 1841, adaptat mai târziu de Marius Petipa, a fost repus în scenă în anul 2012 de doi dintre cei mai cunoscuţi dansatori şi coregrafi de astăzi, Ethan Stiefel şi Johan Kobborg, pentru Baletul Regal din Noua Zeelandă şi s-a bucurat de un mare succes. Cei doi coregrafi au adus şi adaptat această producţie pentru Opera Naţională Bucureşti, cu o nouă distribuţie, mai mare decât cea iniţială, şi cu anumite influenţe româneşti, prezente în costumele create de Natalia Stewart şi decorurile lui Howard Jones. Subiectul acestei montări este plasat în secolul al XIX-lea, mai aproape de perioada în care a fost creat baletul, iar coregrafia a fost adaptată după versiunea lui Marius Petipa, dar cu mai multă mişcare, pasiune şi acţiune.

„Am vrut să aducem povestea mai aproape de noi, atât cât era posibil din punct de vedere estetic pentru un spectacol care trebuie să fie mare, bogat, dar în acelaşi timp contemporan, cu linii clare, curate. Nu am dorit să-l reproducem greoi, cu aspect învechit, prăfuit. Am căutat să-i dăm un aer proaspăt din toate punctele de vedere, şi în ceea ce priveşte decorurile şi costumele”, spune coregraful Ethan Stiefel.

Aceste adăugiri fine oferă o nouă viaţă lucrării şi extrag esenţa poveştii, punând-o într-o lumină nouă pentru privitor. Ethan Stiefel şi Johan Kobborg au dorit să refacă baletul într-un mod cât mai interesant pentru diferite tipuri de public, respectând în acelaşi timp tradiţia. Scopul lor principal a fost găsirea unei modalităţi de a armoniza vechiul şi noul, fără a accentua o anume trăsătură în pofida alteia.

IMG_4500„Cred că povestea baletului «Giselle» este pur şi simplu fascinantă. Ea atinge două aspecte ale vieţii şi dragostei. Realismul şi acel realism pe care ni-l creăm prin imaginaţie şi pe care îl credem adevărat. Sunt fascinat de motivele pentru care oamenii acţionează într-un fel sau altul, care este gândul din spatele fiecărei acţiuni şi, adesea, găsesc aceste lucruri mai interesante chiar decât reacţiile lor.

Câteodată, ne dăm seama prea târziu de ceea ce avem, iar Albrecht este în această situaţie”, mărturiseşte şi coregraful Johan Kobborg.

Atât Ethan Stiefel, cât şi Johan Kobborg, aflaţi acum în postura de coregrafi, s-au aflat în trecut şi în ipostaza de dansatori interpretând de multe ori rolul principal masculin, Albrecht, rol nelipsit din repertoriul oricărui mare balerin.

Giselle

Balet în două acte de Adolphe Charles Adam
Libretul de Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges şi Theophile Gautier
Coregrafia: Johan Kobborg şi Ethan Stiefel (adaptare după Marius Petipa)
Dirijor: Ciprian Teodoraşcu

Light designer: Ionuţ Gabriel Pruteanu
Costume: Natalia Steward
Decoruri: Howard C. Jones

Distribuţia premierei:

Giselle – Bianca Fota
Albrecht – Dawid Trzensimiech
Hilarion – Barnaby Bishop
Myrtha – Marina Minoiu
și
Ansamblul de Balet al Operei Naționale București

Distribuţie

Duminică, 14 iunie 2015, ora 19.00
Giselle – Cristina Dijmaru
Albrecht – Robert Enache
Hilarion – Bogdan Cănilă
Myrtha – Adina Tudor

 

14
/02
/24

În data de 2 martie la Timișoara (Filarmonica Banatul Timișoara – Sala Capitol), 14-16 martie la București (Centrul Naţional de Artă “Tinerimea Română”), 23-24 martie la Cluj-Napoca (Academia Națională de Muzică „Gheorghe Dima”) și pe 5 aprilie la Iași (Sala Eduard Caudella, Casa Alecu Balș), vor avea loc audiții pentru admiterea celor mai talentați tineri muzicieni în Orchestrele Naționale de Tineret ale României, la care sunt invitaţi atât actuali membri ai ansamblurilor, cât şi aspiranţii la acest statut, scopul acestor audiţii fiind reconfigurarea acestor orchestre.

12
/02
/24

Școala Academică de balet La Sylphide, alături de Opera Națională București, vă invită, luni, 19 februarie, de la ora 18:30, să sărbătorim împreună un moment special în lumea baletului: Gala de Balet dedicată aniversării a 25 de ani de la înființarea Școlii Academice La Sylphide.

12
/02
/24

La început de primăvară, Opera Națională București propune publicului spectacolul „Carmen” de Georges Bizet în dublă reprezentație, pe 1 și 3 martie, cu o distribuție de excepție: mezzosoprana Ruxandra Donose invitată în rolul titular, tenorul Ramón Vargas invitat în rolul Don José, baritonul Mihai Damian invitat în rolul Escamillo. În rolul Micaela va evolua soprana Operei Marta Sandu Ofrim. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

07
/02
/24

Band-ul internațional TIME IN OUR HANDS TRIO va prezenta sâmbătă, în premieră în România, noul său program cu compozițiile celor trei membri, într-un concert marcat de improvizație conceptuală, de la jazz la baroc european și, interesant, muzică tradițională românească.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.