„High Life” deschide Festivalul Internaţional de Film Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/high-life-deschide-festivalul-international-de-film-bucuresti/

A 15-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti (BIFF) se deschide astazi, 24 iunie, cu proiecţia în premieră în România a peliculei „High Life” (2018), regizată de Claire Denis şi cu Robert Pattinson şi Juliette Binoche în distribuţie.

Un articol de Petre Ivan|24 iunie 2019

Timp de o săptămână, spectatorii vor putea să vadă 18 filme, împărţite în mai multe secţiuni, la Cinema Muzeul Ţăranului, Cinema Elvire Popesco şi Grădina cu Filme – Cinema & More. Invitatul special al ediţiei este cunoscutul regizor filipinez Brillante Mendoza.

Opt filme, dintre care şapte în premieră în România, concurează pentru cele trei trofee din competiţia internaţională: Marele Premiu, în valoare de 4.000 de euro, Premiul pentru cea mai bună regie – 2.500 de euro şi Premiul pentru cel mai bun scenariu – 2.500 de euro. Premiile sunt asigurate de Institutul Cultural Român (ICR), partener şi susţinător tradiţional al BIFF.

Câştigător al Premiului Special al Juriului la San Sebastian, „Alfa: Dreptul de a ucide” („Alpha: The Right to Kill”, 2018) este cel mai nou film al lui Brillante Mendoza şi va fi proiectat în prezenţa regizorului, care va participa vineri seară la o discuţie cu publicul.

Două titluri de la recent încheiata ediţie a Festivalului de la Cannes vor putea fi văzute de asemenea pentru prima dată în România în competiţia BIFF: „Sibyl”, film cu care regizoarea franceză  Justine Triet a concurat pentru Palme d`Or, şi „Spre casă” („Homeward”), debutul tânărului regizor ucrainean de origine tătară Nariman Aliev, prezentat în secţiunea Un Certain Regard de pe Croazetă.

Tot din competiţia de la Cannes, dar de la ediţia din 2018, vine în premieră şi filmul japonez „Asako I & II” (2018), de Ryûsuke Hamaguchi. Un film extrem de bine primit de critică şi care a avut un impresionant turneu festivalier, ce a cuprins San Sebastian, Busan, BFI, Rotterdam sau Viennale.

BIFF aduce în România şi „Piranhas” („La paranza dei bambini”, 2019), al regizorului italian Claudio Giovannesi, premiat pentru scenariu la Berlin în acest an, şi „Hellhole” (2019), al regizorului belgian Bas Devos, prezentat tot la Berlinale, în secţiunea Panorama.

Din competiţia BIFF fac parte şi filmul-şoc de la Sundance, „Iubire divină” („Divino Amor”, 2019), al treilea lungmetraj al regizorului brazilian Gabriel Mascaro, şi filmul românesc „Un prinţ şi jumătate” (2018), de Ana Lungu, inclus anul trecut în competiţia de la Sarajevo.

Juriul internaţional care va decide câştigătorii este format din directoarea artistică a Festivalului Internaţional de Film de la Haifa, Pnina Blayer (preşedinte), actorul Dan Nuţu, regizoarea germană Sandra Nettelbeck, regizorul Paul Negoescu şi producătorul francez Anthony Bobeau.

În secţiunea Panorama a BIFF vor putea fi văzute „Loro” (2018), filmul despre Silvio Berlusconi realizat de celebrul cineast italian Paolo Sorrentino, proiectat la gala de închidere de duminică, „Sinonime” („Synonyms”, 2019), al israelianul Nadav Lapid, premiat cu Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin la începutul anului, şi „Daţi-mi libertate” („Give Me Liberty”, 2019), al doilea film al regizorului Kirill Mikhanovsky, care a avut premiera la Sundance şi care a fost inclus şi în selecţia Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes.

Două titluri fac parte din secţiunea Focus Franţa, inclusă în Sezonul cultural România-Franţa:  „Un om fidel” (2018), a doua incursiune în regie a actorului francez vedetă Louis Garrel,  câştigător al Premiului pentru cel mai bun scenariu la Festivalul de la San Sebastian, şi animaţia „Les Hirondelles de Kaboul” („Rândunicile din Kabul”, 2019), de Zabou Breitman şi Eléa Gobbé-Mévellec, prezentată recent în secţiunea Un Certain Regard a Festivalului de la Cannes şi în competiţia de la Annecy.

În acest an, în secţiunea de film românesc, BIFF le aduce un omagiu operatorului Vivi Drăgan Vasile şi scenografului Cristian Niculescu. La Grădina cu Filme – Cinema & More a Creart, vor fi proiectate trei filme româneşti la care cei doi au lucrat împreună: „Caravana cinematografică” (2008, r. Titus Muntean), „Q.E.D.” (2013, r. Andrei Gruzsniczki) şi „Moromeţii 2” (2018, r. Stere Gulea). Cele trei proiecţii sunt cu intrare liberă şi vor fi urmate de discuţii cu Vivi Drăgan Vasile şi  Cristian Niculescu. Sâmbătă, de la ora 18, la Sala Teatrelli a Creart, Vivi Drăgan Vasile va susţine şi un masterclass despre imaginea de film, de asemenea cu intrare liberă.

Biletele pot fi achiziţionate de pe Eventbook.

Toate informaţiile despre ediţia din acest an pot fi găsite pe site-ul festivalului, biff.ro, dar şi pe pagina de Facebook.

Bucharest International Film Festival este organizat de Fundația Charta sub Înaltul Patronaj al ASR Principele Radu.

Manifestare organizată în cadrul Sezonul România-Franța 2019.

Foto: Festivalul Internaţional de Film Bucureşti – facebook

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.