Importanţi oameni de film din Rusia îşi părăsesc ţara
https://www.ziarulmetropolis.ro/importanti-oameni-de-film-din-rusia-isi-parasesc-tara/

Doi dintre cei mai cunoscuţi oameni de film din Rusia – criticul Anton Dolin şi regizorul Kantemir Balagov – au anunţat că îşi părăsesc ţara din cauza climatului de teroare, în care opoziţia faţă de războiul Ucraina este aspru pedepsită.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 martie 2022

Climatul de teroare tot mai răspândit în Rusia, unde autorităţile închid ultimele media indepedente, blochează accesul la reţele de socializare occidentale şi înăspresc legislaţia împotriva celor care protestează sau se exprimă contra războiului din Ucraina, pe care Moscova îl numeşte „operaţiune militară specială”, îi determină pe unii artişti ruşi să îşi părăsească ţara.

Doi dintre cei mai importanţi oameni de film din Rusia – Anton Dolin, considerat de mulţi cel mai influent critic de cinema rus, şi regizorul Kantemir Balagov, autorul filmelor „Closeness” (2017) şi „Beanpole” (2019), ambele selectate la Cannes – au anunţat în aceste zile pe Facebook că sunt nevoiţi să plece din ţară, denunţând în acelaşi timp războiul.

„Motivele sunt puţine. Însă în realitate nu există decât unul – un război criminal în Ucraina, iniţiat de conducerea Rusiei. Este imposibil să trăieşti într-o ţară, chiar dacă e a ta şi o iubeşti, unde ţi se închide gura. Mai ales pentru o persoană al cărei unic instrument este cuvântul”, a postat Anton Dolin pe Facebook, alături de două fotografii, una cu uşa apartamentului său de bloc, vopsită pe exterior cu semnul „Z” ca ameninţare, şi alta cu cel mai recent număr al revistei pe care o conducea, „The Art of Cinema”.

„Pur şi simplu nu puteam să mai respir aerul din Moscova, unde oamenii continuau să îşi facă planuri, să vadă filme, să organizeze discuţii artistice, să ia parte la vernisaje şi premiere, în timp ce în Ucraina se omoară şi se moare. Fiecare minut dintr-o astfel de existenţă confirmă o evidenţă: eşti complice”, a continuat criticul de film.

„E amuzant că toată viaţa mea conştientă am refuzat să plec. Deşi au sunat şi au aşteptat. Patria mea este Rusia, nu mi-am dorit niciodată alta. Dar nu mai există Rusia. Rusia – o găină ca capul tăiat”, a mai scris el.

Anton Dolin a subliniat de asemenea că „în urmă cu zece zile (postarea a fost scrisă în a zecea zi a invaziei ruse – n.r.), întreaga lume s-a prăbuşit” şi că „de zece zile nu mă mai pot gândi la altceva decât la război”.

„Viaţa fiecărei persoane care trăieşte în Rusia, care vorbeşte rusă sau care cel puţin este implicată în cultura rusă s-a schimbat ireversibil. Doar că mulţi (majoritatea?) nu îşi dau seama încă. Ucrainenii vor avea o şansă să învie din cenuşă şi ruină, nu vor face decât să devină mai puternici şi vor putea, dacă vor dori, să uite de suferinţa prin care au trecut. Noi nu vom avea nici şansa şi nici dreptul să uităm”, a mai scris criticul de film în postarea sa.

„Ucrainenii au dreptate şi, prin urmare, vor câştiga inevitabil, mai devreme sau mai târziu. De fapt, au şi câştigat. Iar noi vom îndura un dezastru – nu economic şi politic. Un dezastru moral. Lipsa de putere a celor care au fost împotriva sistemului şi puterii timp de 22 de ani nu face decât să amplifice senzaţia de disperare”, a atras el atenţia.

La rândul său, regizorul Kantemir Balagov a postat pe Facebook şi pe Twitter un mesaj cu motivul pentru care părăseşte Rusia, însoţit de o fotografie luându-şi la revedere de la câinele său pe aeroport.

„Am părăsit Rusia. Ne pare rău şi suntem devastaţi. Într-o clipă, viitorul ne-a fost luat. Ne-au fost luaţi părinţii şi prietenii. Însă e ceva ce ei nu ne-au putut lua – cinemaul”, a scris cineastul.

„Inimile noastre sunt alături de Ucraina şi de oamenii din Rusia care sunt împotriva acestui coşmar”, şi-a încheiat el mesajul.

Kantemir Balagov a fost unul dintre participanţii la un mesaj video recent iniţiat de Anton Dolin pentru a-şi exprima protestul faţă de războiul iniţiat de preşedintele rus Vladimir Putin în Ucraina.

14
/06
/21

„Femei obișnuite/ Simple Women”, debutul în lungmetraj al regizoarei italiene Chiara Malta, co-produs de Ada Solomon și cu actrița americană de origine română Elina Löwensohn în distribuție, va fi lansat pe 2 iulie 2021 în cinematografe.

10
/06
/21

„Hai, să vorbim despre viață!” de Ana Sorina Corneanu, desemnată Cea mai bună piesă a anului 2019, la Concursul de Dramaturgie organizat de UNITER, este viitoarea premieră a Teatrului Național „I. L. Caragiale” din București, programată pentru seara de 13 iunie 2021, de la ora 20.00, la Sala Atelier.

10
/06
/21

„Întregalde”, cel mai nou lungmetraj regizat de Radu Muntean („Alice T.”, „Hârtia va fi albastră”, „Marţi, după Crăciun”) a fost selecționat în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs de la Cannes, ce are loc între 6-17 iulie 2021.

09
/06
/21

România este reprezentată în acest an la Festivalul de la Cannes de două lungmetraje şi două scurtmetraje, la care se adaugă prezenţa lui Cristian Mungiu în fruntea juriului secţiunii "Săptămâna Criticii". Un moment important pentru cinematografia română.

08
/06
/21

După mii de kilometri parcurși, sute de ore de filmare și 10 ani de pre-producție, cel mai mare proiect de fotografie și film documentar dedicat naturii din țara noastră, va fi lansat pe marile ecrane, în premieră absolută, în Piața Unirii open-air, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF, 23 iulie - 1 august), în prezența echipei.

08
/06
/21

În paralel cu cea de-a 14-a ediție a festivalului One World Romania, se va desfășura și o nouă ediție Kinedok, programul ce promovează filmul documentar în spatii neconventionale din șapte țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Norvegia, Bulgaria și România.

07
/06
/21

Apariția misterioasă a unui monolit tulbură liniștea unei comunități dacice în campania de imagine a celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021). Spotul semnat de artiștii româno-britanici Anton și Damian Groves, după un concept creat de echipa TIFF, surprinde un fenomen bizar petrecut în urmă cu mai bine de 2000 de ani în locul unde se află astăzi orașul Cluj-Napoca.

04
/06
/21

La Civil de Teodora Ana Mihai a fost ales în selecția oficială a Festivalului de la Cannes, 2021, în secțiunea ‘Un Certain Regard’. Director de imagine este românul Marius Panduru (autor al imaginii filmelor “Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, “Polițist adjectiv”, “Closer to the Moon”, “Aferim!” sau “Eu când vreau să fluier, fluier”).

04
/06
/21

Levente Molnár este nominalizat pentru premiul cel mai bun actor la Premiile Naționale de Film – Ungaria 2021 ( Magyar Mozgókép Díj ), pentru rolul Bálint Grassai, jucat în filmul Hasadék / Ravine, debutul regizoral în lungmetraj al regizorului maghiar Balázs Krasznahorkai. Decernarea premiilor și proiectiile de gala, vor avea loc în cadrul Magyar Mozgókep Fesztivál 2021 - Balatonfüred – Veszprém www.mozgokepfestival.hu

03
/06
/21

Bucuria revenirii la cinema s-a simțit din plin de 1 iunie, când un număr impresionant de părinți și copii au ales să își petreacă ziua liberă în fața marilor ecrane de la Cineplexx, unde au fost ocupate aproape toate scaunele disponibile la majoritatea filmelor din program, în condițiile restricțiilor în vigoare.

03
/06
/21

În 2021, One World România revine cu peste 60 de filme de lungmetraj și scurtmetraj din întreaga lume, majoritatea în premieră națională. Festivalul se va desfășura fizic, la București, între 11 și 20 iunie, la Cinema Elvire Popesco, Cinema Muzeul Țăranului și alte locații indoor și outdoor din Capitală și online în toată țara, între 21 și 27 iunie. Tema principală din acest an surprinde instanțe diferite ale feminității și feminismului din întreaga lume, din diverse culturi, straturi sociale și epoci diferite.

03
/06
/21

Proiectul „Verde-n față”, implementat de asociațiile Bloc Zero și Mai Mult Verde și susținut de HeidelbergCement România, continuă în luna iunie cu o caravană de film și acțiuni de protejare a mediului. Proiecțiile de film vor avea loc în aer liber și vor fi dublate de evenimente de ecologizare și de amenajare a unor spații de colectare separată.