In parc – când iubirea și timpul se întâlnesc pe aceeași bancă
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-parc-cand-iubirea-si-timpul-se-intalnesc-pe-aceeasi-banca/

Există atâtea motive pentru care oamenii se strecoară în parc pentru a se vedea. Într-un parc ne putem pierde, lăsându-ne identitatea la intrare, alături de cotidianul căruia vrem să ne sustragem. Alteori este locul unde ne imortalizăm sentimentele pe scoarţa unui copac.

Un articol de Teodora Gheorghe|19 mai 2014

Indiferent de ce val ne poartă în această imitație modernă de eden, în intimitatea ei ne regăsim adesea visele înșirate la poarta neîmplinirii. Pentru câteva clipe, avem impresia că totul e posibil doar pentru că nimeni altcineva nu ne aude.

Radu Iacoban își imaginează patru povești de iubire inedite. Ce au ele în comun? Aceeași bancă din parc ce pare să concentreze un microunivers de emoții și secrete. Întâlnirile clandestine au un farmec atemporal tocmai pentru că sfidează convenția.

Regizorul ne-a pregătit un spectacol împodobit cu nuanțele enigmatice ale vieții care se petrece dincolo de larma societății. Cinicii nu au de ce să se îngrijoreze, pentru că, în ciuda aparențelor, romantismul nu deține rolul principal.

Replicile și dinamica personajelor sunt condimentate cu o delicioasă ironie. Deși, dacă ar fi să așez cu grație punctul pe i, aș zice că cele patru mini-episoade înfățișează o parodie smulsă din brațele fiecărei epoci prezente pe scenă.

Protagoniștii poveștilor sunt Istvan Teglas și Ana Ularu.

V-ați fi așteptat ca Eminescu să recite versuri sub clar de lună făcând-o pe Veronica să suspine de dor? Ei bine, treaba nu stă chiar așa.

În spatele poetului se ascunde un bărbat cu slăbiciuni și vicii. Nici iubita sa nu este chiar străină de micile „scăpări” ale vieții mondene. În cazul în care vă întrebați cum își petreceau rendez-vous-urile regele Ferdinand și celebra lui amantă Mița Biciclista, ei bine, dezbăteau strategii politice în parc. Mița se dovedește cel mai de nădejde sfetnic al regelui, conducând din umbră țara.

In parc, în era tehnologiei

Zâmbetele se domolesc odată ce spectatorii pricep că îl au în față pe unul dintre cei mai celebri criminali ai României, pe Ion Râmaru, alături de victima sa. Până la „actul 3” al piesei, Istvan Teglas interpretează două caricaturi umane (Eminescu și Ferdinand sunt emasculați și lipsiți de coloană vertebrală), însă antieroul Râmaru îi dă ocazia să îmbrace un rol în care nu încap decât unele nuanțe comice – un soi de haz de necaz macabru.

In parc

Ana Ularu şi Istvan Teglas, într-o scenă din spectacolul „În parc“, la Godot Cafe Teatru. Foto: Oana Monica Nae

Singuratic și timid, Ion își dorește să fie iubit, dar nu știe cum să obțină dragostea altcuiva. Ar părea că îndrăzneața fată pe care a invitat-o la o ieșire nevinovată a produs în el o revelație salvatoare. Din păcate, deznodământul nu e unul fericit.

Finalul ne aduce în prezent, în era tehnologiei și a comunicării ce-și pierde relevanța în jungla tonurilor de apel. El e avocat și ea e iubita secretă. De ce se întâlnesc? Pentru că ea are ceva important să-i spună. Sau poate nu e nici măcar important. Sau poate că nu are nimic să-i spună.

În încheiere, îl voi cita pe Radu Iacoban, în speranța că viziunea lui vă va stârni curiozitatea să călătoriți în timp preț de un ceas: „Ești într-un parc și te uiți în gol la o bancă. Și te gândești că poate acolo într-o zi, Eminescu și Veronica Micle și-au spus vorbe de amor sau că regele Ferdinand și Mița Biciclista puneau țara la cale înainte de Primul Război Mondial sau că Ion Râmaru își dădea întâlnire cu o fată. Și apoi sună telefonul și vezi că e prietenul/prietena care îți spune că întârzie un pic. Și îți amintești de ce ești acolo. De ce ai venit în parc.”

Foto din spectacolul „In parc“ – Oana Monica Nae

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.