În răspăr – despre Caragiale, Pintilie și școala românească de teatru și film
https://www.ziarulmetropolis.ro/in-raspar-despre-caragiale-pintilie-si-scoala-romaneasca-de-teatru-si-film/

Studenţii şi profesorii universităţii noastre îşi acordă, în fiecare an, pe 30 ianuarie, o zi de relache. E data pe care istoria culturii o menţionează ca zi de naştere a lui Caragiale şi, de aceea, un prilej de sărbătoare şi sărbătorire a celor care, prin activitatea lor, au marcat arta şi învăţământul artistic din ţara noastră.

Un articol de Petre Ivan|24 ianuarie 2019

Lucian Pintilie a refuzat, de fiecare dată când „institutul” pe care l-a absolvit (al 13-lea (!) pe lista promoției 1956, clasa profesorului George Dem. Loghin), a dorit să îl „sancționeze” cu titlul de Doctor Honoris Causa. Dar, cum în carnavalul vieții regulile se pot schimba în timpul jocului, în același spirit polemic care le-a fost comun lui Caragiale și lui Pintilie, am decis să îi omagiem împreună, în contumacie, nu una, ci două zile, pe 30 și 31 ianuarie 2019.

„Fantezia unui mare artist este nelimitată, ea e stimulată în primul rând de prezența altor mari artiști, care au trăit înainte sau în același timp cu el; experiențele artistice trecute și contemporane o proiectează în direcțiile cele mai halucinante, cele mai neverosimile ale cunoașterii. Expresia acestor căutări noi o știm. Ea e întotdeauna polemică. Cu ce a fost înainte sau chiar cu artistul însuși.”

Așa încheia Lucian Pintilie, în 1965, un articol publicat de revista „Teatrul”. În spiritul acestor afirmații (firește, pro/contra), vă invităm să fiți alături de noi la Ziua UNATC 2019! Pe 30 ianuarie, de la ora 11.00, la Sala „Ileana Berlogea” trei dintre foștii rectori ai UNATC – Victor Rebengiuc, Florin Mihăilescu și Florin Zamfirescu – vor modera un dialog deschis între studenți și colaboratori ai lui Lucian Pintilie (actori, scenografi, directori de imagine, scenariști, producători). De la ora 14.00, vor fi proiectate două documentare realizate în timpul filmărilor la De ce trag clopotele, Mitică? („Fără titlu”, un film de Horea Lapteș) și Balanța („Filmare/Filmage” realizat de Gabriel Kosuth).

Întâlnirea continuă a doua zi, 31 ianuarie, când, de la ora 11.00, va avea loc o sesiune de comunicări științifice coordonată de prof.univ.dr. Laurențiu Damian. După-amiază, vom difuza două dintre capodoperele cinematografice ale lui Lucian Pintilie: De ce trag clopotele, Mitică? (ora 16.00) și Balanța (ora 18.30). De ce merită să le (re)vedem? Pentru că, așa cum spunea Caragiale, „Vorba nu e să umpli lumea largă cu o operă, ci o operă strâmtă s-o umpli cu lumea; fiindcă o operă trebuie să trăiască în lung, nu în larg, ca o rază care pătrunde drept înainte, nu ca un balon de la luminaţie, care se umflă în lături.”

18
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Proiectat anul trecut în competiţia oficială de la Cannes, „Borgman”, în regia olandezului Alex van Wardermam, se înscrie în seria fabulelor care au ca ţintă predilectă materialismul societăţii moderne şi acea clasă de mijloc blazată în rutina sa emoţională şi familială.

16
/05
/14

 A treia ediție a Festivalului Pelicam are loc la Tulcea între 13 și 15 iunie și aduce filme în premieră națională cu semnătura unor regizori internaționali premiați care ne spun povești despre legături strânse între viața oamenilor și pământurile lor, din pădurea amazoniană până în Laponia.

16
/05
/14

Experiențe bizare, iubiri ucigătoare, transformări neașteptate, zombi, exorciști, canibali – amatorii de senzații tari au la dispoziție trei secțiuni cu povești „întunecate”, la Festivalul Internaţional de Film Transilvania: Fără limită/ No Limit, Umbre/ Shadows și noua Midnight Delirium, un program special de filme difuzate la miezul nopții.

16
/05
/14

Cea de-a 67-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (14 - 25 mai) este una a exceselor, conform afirmă editorii de la AFP, care au publicat o serie de date şi de cifre, pentru a argumenta această afirmaţie.

15
/05
/14

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil ca un monstru spectaculos vizual precum Godzilla să fie adaptat la 3D. Numai că, în aparenta dorinţă de a livra ceva memorabil, realizatorii par să fi pierdut simţul măsurii, oferind un Godzilla gigantesc pentru standardele modelului, însă umbrit de două creaturi nuclearofage cu apucături exterminatoare.

15
/05
/14

Ziarul Metropolis şi MediaPro Distribution te trimit la cinema! Participă la concurs şi poţi câştiga 3 invitaţii duble pentru filmul „#selfie”, la Cinema City Sun Plaza din Bucureşti.

15
/05
/14

Filmul "Grace of Monaco", cu Nicole Kidman, a fost proiectat în deschiderea Festivalului de la Cannes, în afara competiţiei oficiale, şi a fost primit cu râsete, ironii şi critici de jurnaliştii din presa de specialitate, prezenţi la proiecţia care a avut loc miercuri.

14
/05
/14

10 actori talentați din teatrele din România vor avea parte de expunere, de întâlniri cu publicul, presa și specialiștii din industria filmului la Festivalul Internaţional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie), în cea de-a treia ediție a programului 10 pentru FILM.

13
/05
/14

Cu ocazia celei de 67-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Cannes (14 – 25 mai 2014), TV5MONDE va avea un program special, pe toată durata prestigiosului eveniment cinematografic.

12
/05
/14

22 de povești românești, 14 lungmetraje și 8 scurtmetraje, unele prezentate în premieră absolută, se regăsesc în mult-așteptata secțiune Zilele Filmului Românesc, la cea de-a 13-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (30 mai – 8 iunie).

12
/05
/14

Borgman este un thriller horror cu tentă de umor negru, regizat de olandezul Alex van Warmerdam (The Northerners, The Dress), despre un vagabond care intră în viaţa unei familii din partea superioară a societăţii, transformând-o imediat într-un adevărat coşmar.

12
/05
/14

CRONICĂ DE FILM. Documentarul ”Bucureşti, unde eşti?”, al fotografului şi cineastului Vlad Petri, surprinde protestele din 2012 din Capitală, oferind nu doar o perspectivă empatică şi cu o certă valoare sociologică şi istorică, dar şi o încercare, mai subtilă, de chestionare a realităţii.

09
/05
/14

Ar fi putut concura cu marile actriţe de la Hollywood, dar a ales să uimească Parisul. A devenit o stea în cinematografia franceză a anilor ’30. „Cea mai aristocratică dintre actriţe“, „regina teatrului din Paris“, „unica“, „extraordinara“, „inimitabila Elvira“, aşa cum o alinta presa, Elvira Popescu a cucerit publicul francez, îmblânzindu-i pe cei mai exigenţi critici. Cei mai renumiţi dramaturgi ai vremii au scris pentru ea.