Începe a XX-a ediţie a Festivalului internaţional de film de scurt-metraj Alter-Native, la Târgu Mureş
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-a-xx-a-editie-a-festivalului-international-de-film-de-scurt-metraj-alter-native-la-targu-mures/

Festivalul internaţional de film de scurt-metraj Alter-Native, cel mai mare eveniment de acest gen din România, aflat la a XX-a ediţie, se desfăşoară începând de miercuri până duminică la Palatul Culturii din Târgu Mureş.   ‘Timp de cinci zile, până duminică, sperăm să avem cât mai mulţi vizitatori la Palatul Culturii. Aniversăm şi suntem mândri […]

Un articol de Andrada Văsii|7 noiembrie 2012

Festivalul internaţional de film de scurt-metraj Alter-Native, cel mai mare eveniment de acest gen din România, aflat la a XX-a ediţie, se desfăşoară începând de miercuri până duminică la Palatul Culturii din Târgu Mureş.

 

‘Timp de cinci zile, până duminică, sperăm să avem cât mai mulţi vizitatori la Palatul Culturii. Aniversăm şi suntem mândri că am ajuns la această ediţie a XX-a, nu ştiu dacă mai există un festival cultural din ţară organizat de un ONG care să ajungă la această ediţie. Şi această ediţie este cu un buget de austeritate, deci nu ne putem permite o sărbătoare foarte somptuoasă, chiar a trebuit să facem nişte economii, iar cel mai bun exemplu este faptul că faţă de anii trecuţi vom avea în acest an doar două evenimente muzicale, faţă de trei sau patru. Considerăm, şi poate că nu este doar părerea noastră, că este cel mai mare eveniment de acest gen, ca şi festival de scurt metraj. La începuturi, acum douăzeci de ani, a fost singurul festival de film în zonă, iar acum am ajuns cu festivalurile de film cum este şi cu universităţile: în fiecare al doilea sat găsim o universitate sau un festival’, a declarat miercuri presei Levente Sipos, directorul festivalului.

Acesta a arătat că poate că festivalul de la Târgu Mureş nu este unul de categoria A, însă este un festival care se organizează de 20 de ani şi care a început să fie cunoscut.

Sipos a spus că în cei 20 de ani festivalul Alter-Native a primit filme din peste 70 de ţări, iar în acest an 61 de ţări au fost reprezentate la preselecţie, iar 59 de filme din 27 de ţări au fost selectate pentru a intra în concurs.

Potrivit acestuia, la ediţia a XX-a din juriu va face parte şi o personalitate din Africa, în baza parteneriatului cu Festivalul One World, iar miercuri şi vineri vor fi proiectate inclusiv filme documentare de la Festivalul One World.

‘În afară de programul de concurs, după impresiile mele din timpul preselecţiei, din atitudinea juriului de preselecţie şi din note, se pare că va fi un concurs destul de puternic. Multe filme nu au reuşit să ajungă în concurs cu nişte note cu care anii trecuţi erau în prima jumătate a filmelor selecţionate. Am încercat să aducem filme de lung metraj de succes în lumea cinematografică, şi nu succes de casă, majoritatea la festivaluri şi au luat premii importante, tocmai din această cauză am pierdut un membru al juriului, domnul Tudor Giurgiu, după ce filmul ‘Despre oameni şi melci’ a câştigat premiul la Varşovia, organizatorii festivalului de la Rio de Janeiro s-au încăpăţânat să-l aibă şi pe domnul Giurgiu, nu numai la filmul’, a subliniat Levente Sipos.

Acesta a precizat că un eveniment important va fi şi sâmbătă, de la ora 18:00, când va fi prezentată premiera naţională a filmului ‘Aglaia’, film care acum câteva săptămâni a câştigat premiul festivalului din Antalia.

‘Joi, la proiecţia filmului ‘Undeva în Palilula’ o să-l avem pe protagonist – Dimenyi Aron din Cluj Napoca, iar sâmbătă o să fie prezent unul dintre producătorii filmului ‘Aglaia’, Muhi Andras din Ungaria. Un alt eveniment este concertul de vineri seară al lui Emy Drăgoi, originar din Ploieşti şi stabilit în Paris, recunoscut ca regele jazului la acordeon şi va avea un spectacol din muzica filmelor lui Charlie Chaplin şi cu ilustraţie din a aceste filme’, a mai spus Levente Sipos.

Directorul artistic al festivalului, Attila Gasparik, directorul Teatrului Naţional din Târgu Mureş, a precizat că festivalul Alter-Native este unul independent, ‘adică niciunul dintre protagonişti, organizatori sau eroii principali nu se ocupă cu film’.

‘Nu avem nici un interes direct de a organiza un festival, ca prin festival să promovăm filmele noastre. În România un singur festival a început mai repede decât festivalul nostru – DaKino, cu care am avut relaţii foarte bune până când a existat. Cred că această construcţie solidă a condus la acest absolut succes să poţi organiza de 20 de ori un festival în care numărul filmelor înscrise în concurs nu scade, ci permanent creşte. Cu asta cred că am spus totul despre festival’, a afirmat Gasparik.

În privinţa calităţii filmelor, Attila Gasparik a arătat că a văzut foarte multe din aceste filme şi că a constatat că a observat că ‘a sosit o generaţie care s-a născut cu camera în mâna’.

‘Deja la 10 ani au avut camere cu care să facă filme. Noi, generaţia noastră, la 20 de ani dacă ai văzut o peliculă cum se face sau dacă ai avut un aparat de fotografiat să faci 36 de poze, vă daţi seama că dacă azi nu fac 100 de poze, nici nu m-am trezit. Deja a venit o generaţie care ştie să scrie cu camera, am ajuns în situaţia teoreticienilor francezi care au avut concepţia de cameră stilou. Generaţia care ne trimite filmele scrie cu camera. Ei deja cred că au abandonat lumea lui Gutenberg, ei jurnalele, situaţia lor, modul lor de a trăi sunt formulate prin camera de luat de vederi şi de aceea avem un nivel foarte ridicat la aceste filme’, a apreciat Attila Gasparik.

Directorul artistic a mai spus că dacă primele ediţii la Alter-Native nu a fost înscris niciun filmul românesc ‘pentru că nu se făceau’, azi ‘avem un loc binemeritat în rândul ţărilor cu un cinematograf important’.

‘În acest context au apărut cu foarte multe filme şi maghiari din România care pot face filme în România, ajung la festivaluri internaţionale şi se simt foarte bine’, a subliniat Gasparik.

La ediţia din acest an Italia este invitatul de onoare al Festivalului Internaţional Alter-Native.

În cadrul Festivalului Internaţional de Film de Scurt-metraj Ater-Native vor putea fi urmărite o parte a filmelor de scurt-metraj premiate de-a lungul primelor 19 ediţii manifestării, la secţiunea Best of Alter-Native, precum şi 13 filme de lung metraj care au obţinut premii internaţionale.

 

Sursa: Agerpres

23
/10
/14

Miercuri, 22 septembrie, la Sala Radio din Bucureşti, un public entuziast şi călduros a răspuns afirmativ întrebării „VĂ PLACE TANGO ?”, provocare artistică lansată prin turneul său naţional de violoncelistul RĂZVAN SUMA, alături de doi invitaţi argentinieni - ANALIA SELIS (voce) şi JULIO SANTILLAN (chitară). 

23
/10
/14

Iubitorii operei sunt invitați într-o clădire renovată, cu o sală de spectacole cu acustică îmbunătățită, care va permite reprezentații artistice de o calitate superioară. Șase premiere, invitați de marcă, evenimente speciale, spații reamenajate. Stagiunea se deschide cu o nouă premieră a operei „La traviata” de Giuseppe Verdi, într-o montare originală semnată de regizorul britanic Paul Curran

22
/10
/14

Nu-i înțeleg pe cei care nu-l simpatizează pe Woody Allen. Pe cei cărora le este indiferent. Nu trebuie să-l iubești. Însă este unul din marile mistere ale lumii inaderența unora la umorul său. La personajul său, aproape dispărut din filmele, nesfârșite, ale ultimilor ani, dar intrat în panoplia comicilor indispensabili ai cinematografiei.

22
/10
/14

Desenator, gagman, muzician, regizor, scenograf, mim, cineast, om de televiziune, poet, Pierre Étaix debutează pe scenă, pe care nu o va părăsi niciodată. Fascinat însă de marele ecran, la începutul anilor 1960, va începe să regizeze filme, alături de prietenul său Jean-Claude Carriere.

22
/10
/14

De la producătorii comediei de succes ,,Love Building”, vine din 26 decembrie pe marile ecrane Alt Love Building, un film cu Dragoş Bucur, Alexandru Papadopol şi Dorian Boguţă în rolurile principale, distribuit în cinematografe de Freeman Entertainment.

22
/10
/14

Actriţa Renee Zellweger, îndrăgită pentru rolurile din "Jerry Maguire" şi "Jurnalul lui Bridget Jones", a apărut complet schimbată la un eveniment dedicat femeilor din cinematografie, fiind greu de recunoscut chiar şi de către fanii săi...

22
/10
/14

Actorul român Marcel Iureş va oferi duminică, la Leicester Square Theatre din West End-ul londonez, o reprezentaţie a spectacolului "Absolut!", o producţie a Teatrului Act din Bucureşti, după "Ivan Turbincă" de Ion Creangă, informează Institutul Cultural Român (ICR) de la Londra.

22
/10
/14

Anamaria Marinca, cea care interpretează rolul Irmei în drama de război "Furia: Eroi anonimi/ Fury", a declarat, la premiera lungmetrajului de la Festivalul de Film de la Londra, că Brad Pitt, alături de care joacă în această peliculă, şi regizorul David Ayer au fost "sprijinul" său.

22
/10
/14

Les Films de Cannes à Bucarest se deschide vineri, 24 octombrie, de la ora 17.30, la Cinema Studio cu Trece şi prin perete, în regia lui Radu Jude, singurul film selecţionat – şi premiat – anul acesta la Cannes. În închuiderea festivalului, pe 30 octombrie, de la ora 20.00, va rula White God/ Oraşul câinilor, câştigătorul secţiunii Un certain Regard la Festivalul de la Cannes şi candidatul Ungariei la Oscar.

22
/10
/14

Iubitorii teatrului pot vedea în zilele de 22 şi 23 octombrie, de la ora 19.00, la Palatul Naţional al Copiilor (Bulevardul Tineretului 8-10, Bucureşti) - Sala Ion Cojar - "Cine e fazanul", de G. Feydeau. Spectacolul are două distribuţii diferite din care fac parte studenţi din anul III, Arta Actorului de la UNATC „I.L. Caragiale”.

22
/10
/14

Scenografia este arta de a executa decoruri și costume pentru un spectacol de teatru. În era tehnologiei, scenografia poate fi transpusă prin mijloace multimedia și astfel teatrul ne conduce într-o altă dimensiune sau ne creează o iluzie optică. Helmut Stürmer și Carmen Lidia Vidu explică dacă mijloacele multimedia pot fi un inamic al scenografiei clasice.

21
/10
/14

MARI FILME ROMÂNEŞTI UITATE „La capătul liniei”, poate cel mai important lungmetraj al lui Dinu Tănase, director de imagine devenit regizor, este o mostră de cine-verite întârziat, însă alb-negrul imaginii, surprinderea unei realităţi necosmetizate şi jocul credibil al actorilor îl fac unul din cele mai bune filme româneşti ale anilor `80.