Începe BABEL F.A.S.T, ediția a VII-a, la Târgoviște
https://www.ziarulmetropolis.ro/incepe-babel-f-a-s-t-editia-a-vii-a-la-targoviste/

Într-o seară de primăvară, la librăria Cărtureşti Carusel, printre cărţi, rechizite, mult spirit, a avut loc conferinţa de presă despre a VII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului BABEL. Evenimentul organizat de Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte a fost lansat de către  Constantin Ranin, managerul teatrului şi Liviu Cheloiu, directorul artistic şi va avea loc între 2 şi 11 iunie 2017.

Un articol de Monica Andrei|13 Mai 2017

BABEL FAST are suflet”

Este un festival internațional al artelor și s-a născut de la o idee oferind spectatorului târgoviștean tot ceea ce există pe piața culturală din lume. Despre cum a început povestea “BABEL FAST” ne-a spus domnul Mihai Constantin Ranin, selecționerul și directorul Teatrului Tony Bulandra din Târgoviște:  “M-am gândit să ofer ceva orașului meu. Încercasem să fac un festival de circ cu artiști palestinieni, dar n-a mers din cauza războaielor, apoi am pus la cale festivalul cu fostul meu student de la Sibiu unde am predat, Liviu Cheloiu. L-am denumit în urma unei întâmplări. Ne-am gândit că fiecare oraș are un turn, iar cel din orașul meu se numește Chindia, și atunci am denumit festivalul “Babel”. Am pornit la drum ambițioși, contactând prietenii noștri din străinătate care ne-au răspuns și ne-au ajutat. În 2009 când n-am primit niciun ban pentru festival, ne-a venit ideea să folosim sloganul: “festival cu buget zero”. Atunci au venit trupe din Tokio, Coreea de Sud, Franța pentru a ne susține. Ne-a încurajat mult și regizorul Dumitru Acriș. Prima ediție a avut un succes imens. A doua a fost fulminantă. Anul acesta invitat important este Bob Wilson cu asistentul său care intră cu un spectacol în festival. Dacă aveam bani aduceam spectacolul lui Peter Brook, „Mahabharata”, dar nu s-a putut, deși am negociat un an”.

Pe lângă Scott Johnston (regizor și profesor la Edinburgh Telford College), Jeungwoo Son, (Director Artistic ST-BOMB International Theatre Festival), Dieter Topp, (specialist în rețele de teatru) doamna Marinela Țepuș (managerul Teatrului “Nottara” din București), este noua persoană în boardul ediției a VII-a a festivalului, alături de echipa teatrului compusă din directorul economic, doamna Teodora Macarie, personalul secretariatului literar, Vera Ștefan, Ionuț Lica, Diana Sârbu, personalul tehnic, administrativ, personalul de la scenă.

“Babelul are suflet – a spus Liviu Cheloiu, directorul artistic – și  când lucrăm la festival și în timpul festivalului, iar Târgoviștea e în sărbătoare. Se socializează, se nasc idei, proiecte. Mulțumim lui Dumnezeu că am ajuns la ediția a VII-a. “Babelul” e o babilonie organizată. O dezordine organizată și frumoasă. Pentru anul viitor ne-am gândit la tema gestul”.

BABEL FAST a generat opinii pozitive despre România în lume

În 10 zile de festival, pe lângă cele două săli ale teatrului, evenimentele se vor desfășura și în: Piața Tricolorul, Centrul vechi, Muzeul de Istorie, Fiord Club. La cele două secțiuni din cadrul festivalului participă companii de teatru din 23 de țări, publicul va avea ocazia să vadă spectacolele trupelor: Teatr KTO și Teatr Nikoli din Polonia, Nolddang Theatre din Coreea de Sud, Teatr Kurgan din Rusia, Comuna Teatro de Pesquisa din Portugalia, The funamviolistas Company și Dram Teatro Spania, Beyn Theatr, Iran, Drama Theatre, Kazakstan, Itran Company, Algeria, Groupe Karol Karol Charles Chemin, Franța, North of Impact Theatre  Company, Macedonia, Telluris Associati, Italia, Mgijima Productions, Africa de Sud.

Nu lipsește Parada Babel. Se pleacă de la Turnul Chindiei și se ajunge la Teatrul “Tony Bulandra”, cu poliția, pompierii și salvarea, cu muzică și dans, actori costumați în păpuși enorme, trupe cu sau fără catalige și tipuri de reprezentații diferite, printre focuri de artificii.

Parada face parte dintr-o formă de spectacol numită teatru de stradă. Ideea care animă acest gen de teatru este una singură: readucerea spectatorilor la teatru prin aducerea teatrului la spectatori, în stradă. Experimentul ține de un act de comunicare și naște dialog. E un mod de a aduce în sala de teatru și a altor categorii de spectatori deoarece manifestarea antrenează toată comunitatea.

Din orașul ca o cetate ce amintește de istoria cu blazon, cu drumul presărat cu mulți castani de-o parte și de alta ce duce spre teatru, edițiile trecute „BABEL FAST” au generat opinii pozitive despre România în străinătate, prin articolele publicate de către Dieter Topp și preluate de presa internațională. BABEL FAST nu e numai o sărbătoare a spiritului, e o miză culturală, o deschidere spre lume, un dialog profesional și cultural dintre noi și lume. Un mod de a forma imaginea României în lume.

BABEL FAST, un festival internațional cu bani puțini și idei generoase

Tema din acest an este sunetul cu nuanțele lui, iar spectacolele ce vor fi prezentate se concentrează pe felul în care  sunetul poate exprima diverse emoții și cum acesta îi influențează atât pe artiști, cât și pe spectatori. Acest festival de teatru, cu teamă clară în fiecare an, e necesar pentru că oferă ocazia de aduce în fața spectatorului român forme de teatru existente în lume, cu actori consacrați, de a observa și analiza amănunte legate de tendințele spectacolelor de teatru de la noi și din alte țări, de a compara propriul punct de vedere despre artă cu al altora.

Viața freamătă, pulsul crește, pariul a fost câștigat, BABEL FAST există și supraviețuiește din nimic și anul acesta, cu bani puțini și idei generoase, organizat de Teatrul „Tony Bulandra”, pe cu sprijinul Primăriei Municipiului și Consiliului Local, a Institutului Polonez, a Ambasadelor Suediei și Norvegiei. Domnul Ranin bate anual la toate ușile instituțiilor culturale ca să obțină finanțări, iar ușile i se închid în nas. Deși e festival internațional al artelor, nu știm de ce nu prezintă interes în a fi finanțat.  Ministerul Culturii finanțează mai mult manifestări populare și nici anul acesta n-a dat niciun ban pentru festival.

Constantin Ranin: “Sunt foarte mulți regizori străini care lucrează la Târgoviște și vă întrebați de ce. O să vă dau un răspuns ciudat: sunt mai ieftini, adică ei că cer onorarii mici. Banii nu sunt așa de importanți, ei vin să lucreze cu actorii români care li se par foarte interesanți. Regizorii străini lucrează cu actorii teatrului la un spectacol și noi facem conexiuni. Prin ei am făcut în lume niște punți și este important că facem spectacole cu puține resurse în spații neconvenționale. BABEL FAST este un pretext. E un loc unde ne adunăm. Unui regizor i-a venit ideea spectacolului mâncând o ciorbă în curtea teatrului, căci am avut o ediție când am gătit în curte la ceaune. Avem respect pentru ei, iar ei au pentru noi. N-am avut poziție aplecată spre nimeni. Problema este cum reușești să-i faci pe străini să vadă altfel niște lucruri pe care noi le vedem zilnic, de genul: câini, gropi, poluare,  sau altele, și să plece cu gânduri mult mai bune despre noi, teatrul nostru, despre România. Totul se rezumă la ospitalitatea românească și dialogul în cultură. Cu puțini bani facem atât de multe lucruri, pentru că reușim să atragem sursa. Anul acesta siberienii ajung în România cu teatrul lor. Și-au găsit biletele de avion până la Moscova. Coreenii își plătesc tot. Pentru orașul nostru înseamnă valoarea pe care o adăugăm acestui festival. Privind în urmă cred că am câștigat. Am creat dificultăți, am devenit mai buni”.

BABEL FAST, un mod de a educa comunitatea prin teatru

Dincolo de arta împrietenirii la club, festivalul nu e doar un pretext care ajută la a încheia punți de energie între oameni și a face planuri de viitor pentru viitoarele ediții, BABEL FAST e un mod de a educa o comunitate. Prin spectacolul de teatru spectatorul este educat, cultivat, format și remodelat, va face diferența între valoare și nonvaloare. Teatrul ca transfigurare a realității e un act de cunoaștere, o formă socială ce proiectează imagini scenice, experiențe umane, universul unei epoci, ajutând omul spre civilizație prin ceea ce comunică. Dacă emoție nu e, nimic nu e, și se instalează boala omului modern depresia, iar viața nu mai are alternative optimiste. Educația estetică prin forța teatrului devine o formă a acțiunii de educație umanistă. BABEL FAST contribuie la consolidarea educației estetice a spectatorului prin intermediul artelor, prin momentele oferite din program spectatorului și nu numai. De aceea trebuie să existe în continuare, trebuie să fie ajutat și finanțat.

BABEL FAST revitalizează economia orașului

Într-un oraș de provincie unde lumea se trezește odată cu păsările și se culcă tot așa, căci după o anumită oră pe stradă nu mai circulă nici mașinile, teatrul cu al lui festival pulsează viață. Vine vacanța și canicula, se așterne liniștea și praful, iar până începe stagiunea la teatru, orașul intră în adormire.

“BABEL FAST” oferă comunității, în zece zile, pe lângă spectacole de teatru, paradă, lansări de carte, concerte, workshop-uri, proiecții de film, concerte, expoziții, conferințe. Nu e numai un dialog cultural între artiști și comunitate  ci se revitalizează și economia orașului. 300 de persoane sunt cazate zilnic în hotelurile din localitate. În orașul cu cele mai multe biserici și crâșme, urcă brusc vânzarea în restaurante, baruri și cluburi. Taxiurile devin ocupate, magazinele au mai mulți cumpărători, casele de schimb valutar sunt luate cu asalt. Banii primiți prin bugetul obținut de la Consiliul Local și Primărie pentru organizarea festivalului nu sunt pierduți ci reinvestiți în cultură. Ei se întorc sub alte forme la bugetul statului, pentru că numai un festival cultural pune în mișcare atât de bine economia unui oraș fără publicitate cumpărată cu bani grei. Mecanismul funcționează de la sine, încât și sponsorii care se oferă să ajute au de câștigat.

La început de iunie, tot la teatru se desfășoară și Festivalul de Animație pentru copii, iar după BABEL FAST, ediția 2017, în oraș va avea loc Congresul UNIMA. De multe ori, întâlnirile miraculoase pot determina relații benefice și constructive pentru tot restul vieții. Genul acesta de întâlniri se întâmplă în fiecare an, căci „BABEL FAST” de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgoviște este un festival care te cucerește!

14
/12
/18

DANS PRINTRE CUVINTE Deschizi televizorul şi eşti bombardat cu o limbă română de multe ori aproximativă, citeşti ce-a mai rămas din presa scrisă şi se întâmplă acelaşi lucru. Iar pe reţelele de socializare e jale. Cui îi mai pasă azi, în secolul vitezei, de gramatică? Ziarul Metropolis îţi propune un joc nou de gramatică, fără să te scoată la tablă…

14
/12
/18

Trupele britanice The Cure, Def Leppard, Radiohead, Roxy Music şi The Zombies plus cântăreţele americane Janet Jackson şi Stevie Nicks vor fi incluşi în 2019 în Rock and Roll Hall of Fame. Ceremonia va avea loc pe 29 martie la Barclays Center din Brooklyn.

14
/12
/18

Singurul film românesc prezent anul acesta la prestigioasele Premii ale Academiei Europene de Film (echivalentul Oscarurilor pentru industria cinematografică europeană), TOUCH ME NOT a fost nominalizat la European Discovery – Premiul FIPRESCI pentru cel mai bun debut în lung-metraj.

14
/12
/18

Marți, 18 decembrie, de la ora 19.00, la Sala Union a Cinematecii Române, va avea loc lansarea volumului „Păcatul originar. O autobiografie” de Anthony Quinn, publicat la Editura Nemira, în colecția Yorick.

13
/12
/18

În 2019, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) atinge, oficial, vârsta maturității. Cea de-a 18-a ediție va avea loc între 31 mai și 9 iunie, iar organizatorii au deja vești bune pentru cinefili: primele filme confirmate în program au fost lansate în cele mai importante festivaluri ale toamnei și vor avea premiera românească la Cluj-Napoca.

13
/12
/18

Daniel Oltean, procuror DIICOT și teatrolog, a oferit UNITER-ului, pentru concursul Cea mai bună piesă românească a anului 2017, și, cu această ocazie, Teatrului Național din București, acea piesă capabilă să suscite un interes deosebit. Titlul ei este 50 de secunde, iar premiera are loc în această seară, pe 13 decembrie, și mâine seară, pe 14 decembrie, la Sala Atelier, în regia lui Eugen Gyemant.

13
/12
/18

Vă mai amintiți scena finală din "Smoke" / "Fum de țigară" (1995), filmul regizat de Wayne Wang, după scenariul lui Paul Auster, faimosul scriitor new-yorkez? Aceea în care Auggie (Harvey Keitel) îi dăruiește prietenului său Paul Benjamin (William Hurt), scriitor, o minunată poveste de Crăciun. Întreaga scena este însoțită de melodia lui Tom Waits, "Innocent when you dream".

12
/12
/18

20 scurtmetraje din toată lumea și 10 scurtmetraje românești concurează anul acesta pentru trofeele NexT. Selecția filmelor pentru Competiția Internațională și Competiția Națională a fost realizată și în acest an de către Oana Ghera și Massimiliano Nardulli. Selecționerii au ales voci noi care onorează încă o dată misiunea festivalului la această ultimă ediție, aceea de a descoperi și aduce în prim-plan atât filmele scurte cu adevărat inovatoare, cât și pe cei care le creează.

12
/12
/18

TOP Documentarele își fac cu greu loc în cinematografe. Așa că pentru a viziona cele mai noi filme de nonficțiune nu ne rămân decât festivalurile și diferitele platforme. Am ales 10 documentare care m-au impresionat cel mai mult dintre cele văzute în 2018. Sunt filme extrem de stimulante și de îndrăznețe.

12
/12
/18

Joi, 13 decembrie, ora 12:00, va avea loc lansarea platformei online www.de100.ro, a proiectului „Români de 100 de ani”, proiect ce își propune să prezinte portretele și poveștile de viață a 10 români care și-au celebrat Centenarul odată cu România.

12
/12
/18

Asociația Națională a Artiștilor Vizuali (ANAV) împreună cu Walk & Shoot – Ateliere de fotografie organizează la Gallery (str. Leonida 9-11), în perioada 14-16 decembrie, a doua ediție a X-mas Photo Garage Sale.

12
/12
/18

Supărat de gestul unui spectator, care şi-a permis să intre în sală după începerea reprezentaţiei sale, rapsodul Grigore Leşe a plecat de pe scenă în timpul unui concert, susţinut, zilele trecute, în Târgu Lăpuş, Maramureş. Deşi cei prezenţi i-au cerut scuze şi l-au rugat să continue, interpretul a refuzat vehement să continue spectacolul.

12
/12
/18

Luna decembrie aduce la Teatrul Național București patru spectacole noi, „fapt unic în cei 166 de ani de Teatru”. Cele patru premiere sunt ”Pădurea spânzuraţilor”, după romanul lui Liviu Rebreanu, în regia lui Radu Afrim, ”Papagalul mut”, scenariuL şi regia Nae Caranfil, ”50 de secunde” de Daniel Oltean (piesa anului 2017, premiată la Gala UNITER), în regia lui Eugen Gyemant, şi spectacolul de pantomimă ”A fost odată în România”, în regia lui Dragoş Huluba.

Page 1 of 76612345...102030...Last »