INTERVIU Sharunas Bartas: „Îi las pe oameni să aleagă ceea ce vor să înţeleagă şi să simtă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/interviu-sharunas-bartas-ii-las-pe-oameni-sa-aleaga-ceea-ce-vor-sa-inteleaga-si-sa-simta/

Invitat special al celei de-a 15-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) de la Cluj, unde a fost omagiat prin proiecţia a trei dintre cele mai importante filme ale sale, Sharunas Bartas este considerat de mulţi ca fiind cel mai mare cineast lituanian.

Un articol de Ionuţ Mareş|30 Mai 2016

Stilul său este unul aparte, destul de rar întâlnit în peisajul festivalier al prezentului – un cinema poetic, contemplativ, non-narativ, în care de cele mai multe ori personajele vorbesc foarte puţin sau nu vorbesc deloc.

Este un cinema al emoţiilor şi al stărilor, nu al acţiunii. Un cinema solicitant, care face apel la răbdarea şi înţelegerea spectatorului, dar care oferă satisfacţii nebănuite. Prin stilul său unic, Sharunas Bartas reabilitează importanţa actului de a privi şi îndeamnă la o meditaţie asupra vieţii şi a morţii.

Cineastul lituanian, care şi joacă în unele din filmele sale, a debutat în 1992, cu „Three Days”, un lungmetraj care nu a trecut neobservat la ediţia din acel an a Festivalului de la Berlin. A urmat, în 1995, „The Corridor”, un film fără niciun dialog, dar un portret tandru al Lituaniei de la acel moment.

În 1996 lansa un nou film profund contemplativ, „Few of Us”, iar în 1997 – „The House”, o coproducţie europeană în care juca şi cineastul francez Leos Carax. Au urmat „Freedom” (2000), proiectat în competiţia Festivalului de la Veneţia, „Seven Invisible Men” (2005), „Eastern Drift” (2010) şi, în 2015, „Peace tu Us in Our Dreams”, prezentat în secţiunea Quinzaine des Realisateurs de la Cannes.

În cadrul TIFF, „Freedom” va mai putea fi văzut joi, 2 iunie; „Peace to Us in Our Dreams” – tot joi, 2 iunie; „Few of Us” – sâmbătă, 4 iunie.

Ionuţ Mareş: Stilul dvs. a fost descris ca fiind poetic, non-narativ, contemplativ. Cum v-aţi dezvoltat acest stil? Când aţi simţit că acest tip de cinema este cel pe care vreţi să-l faceţi?

Sharunas Bartas: Am început să-l fac când aveam 18 ani. Filmam iar şi iar acelaşi cadru. Mi se părea că nu o fac bine. Aşa că am tot repetat, până am simţit că acel cadru exprimă ceva, că văd ceva reuşit acolo.

Acest tip de cinema este ceea ce aţi vrut să faceţi de la început?

Am vrut ca cel care priveşte să poată simţi aceleaşi lucruri – când nu simţi că trebuie să pui întrebări, când lucrurile nu trebuie spuse prin cuvinte.

Credeţi că cinemaul e mai mult despre emoţii şi sentimente decât despre acţiune şi naraţiune?

Există multe feluri de cinema. Acesta este tipul meu de cinema. Dar nu pot spune că tot cinemaul trebuie să fie aşa. Nu este adevărat. Sunt multe lucruri diferite în cinema. La fel ca în literatură – există romane, poezie. Apoi există şi filosofie.

De ce credeţi că este mai important să faceţi spectatorul să simtă aceste emoţii?

Sharunas Bartas

Pentru că nu ai nevoie să explici. Totul poate fi înţeles.

De aceea, spre exemplu, personajele din filmele dvs. nu vorbesc su vorbesc foarte puţin? Este un fel de declaraţie că cinemaul nu înseamnă în primul rând cuvinte, ci imagine? Sau este o convingere a dvs. că există o incapacitate de a comunica?

Nu. Nu sunt împotriva cuvintelor. Unele filme pe care le-am făcut au multe dialoguri. Ideea e că uneori oamenii pot exprima ceva doar prin chipul lor, prin privire, atunci când simt ceva, fără a vorbi.

În primele dvs. filme, prezentaţi o lume confuză, care parcă trăieşte o dezamăgire, imediat după destrămarea URSS. Există mizerie, pe care dvs. o arătaţi într-un mod poetic. E şi multă frumuseţe în filmele dvs. Cum s-au schimbat lucrurile în Lituania şi care este situaţia acum, comparativ cu acea perioadă?

Era diferit atunci. Multe lucruri s-au schimbat, dar lucrurile se schimbă peste tot, în toată lumea. Au trecut 25 de ani de atunci. Este o perioadă destul de lungă ce permite ca aceste schimbări să poată fi văzute. Nu contează dacă e vorba de Lituania sau de România.

Care este relaţia dvs. cu publicul? Într-un fel, forţaţi spectatorul să aibă răbdare, să urmărească aceste cadre contemplative din filmele dvs. şi să accepte convenţia pe care o propuneţi. Vă gândiţi la public când faceţi filme?

Bineînţeles, mă gândesc la el. Dar publicul nu este uniform. Sunt oameni foarte diferiţi, care acceptă lucrurile în mod diferit. Nu cred că îi forţez. Dimpotrivă. Îi las pe oameni să aleagă ceea ce vor să înţeleagă şi să simtă.

Foto: Sharunas Bartas – Vlad Cupsa, TIFF



12
/02
/19

Franco Zeffirelli alături de Robert Powell pe platourile de filmare la Iisus din Nazareth (1976). Regizorul şi producătorul de film, teatru şi operă Franco Zeffirelli împlinește, astăzi, 96 de ani.

12
/02
/19

Filmat în haoticele cartiere din Liban, CAPERNAUM prezintă povestea inspirațională a unui băiețel care se luptă să supraviețuiască sorții copleșitoare. Filmul, care a luat Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Cannes din mai 2018 (unde s-a bucurat de 15 minute de ovații în picioare), este acum considerat unul dintre concurenții principali în cursa pentru premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină. Capernaum intră din 8 martie (2019) în cinematografele din România.

10
/02
/19

„Când am început jucam la amatori, îl imitam pe Beligan. Doar când am dat examen la Institut, mi s-a spus «mă, tu îl imiți pe Beligan!». Și atunci mi-am dat seama și am căutat să scap de chestia asta.” , spune Victor Rebengiuc, actorul care a împlinit, astăzi, 86 de ani.

10
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră mondială în secțiunea Forum a Festivalului de la Berlin, „Monștri.”, debutul în regia de lungmetraj al lui Marius Olteanu, este un film care tratează cu delicatețe un moment de cumpănă din relația unui cuplu din București, interpretat de Judith State și Cristian Popa.

10
/02
/19

"Învigătorul uită că se află într-o cursă, lui îi place doar să alerge." - Joe Pesci, "A funny guy", Joe Pesci, laureat al premiilor Oscar, comediant şi interpret al unor personaje extrem de volatile, într-o varietate de genuri cinematografice, născut, la Newark, New Jersey a împlinit, ieri, 76 de ani.

09
/02
/19

Actorul britanic Albert Finney, nominalizat de cinci ori la premiul Oscar şi cunoscut pentru apariţiile sale în filmele "Tom Jones", "The Dresser", "Murder on the Orient Express" şi "Erin Brockovich", a murit la vârsta de 82 de ani. Finney a combinat filmul, apariţiile TV şi scena, de-a lungul unei cariere remarcabile de şase decenii.

08
/02
/19

INTERVIU „Monștri.”, debutul regizorului Marius Olteanu, este singurul film românesc din selecția din acest an a Festivalului de la Berlin, unde a fost inclus în secțiunea Forum. Un film cu o „poveste de dragoste atipică”, așa cum o numește Marius Olteanu, care vorbește pe larg despre realizarea acestui lungmetraj ambițios.

07
/02
/19

Mâine (joi), începe, la Berlinale Palast, Festivalului de Film de la Berlin.Eevenimentul va fi deschis de actriţa Juliette Binoche, preşedinta juriului internaţional de anul acesta, Monika Grütters, ministrul german al Culturii, Michael Müller, primarul Berlinului si Dieter Kosslick, directorului Berlinalei. Cea de-a 69-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin va avea loc în perioada 7 - 17 februarie.

05
/02
/19

Ro Image 2000 împreună cu Idea Film Distribution anunță premiera în cinematografe a filmului semnat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru. Inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul medical din România acum trei ani, SĂ NU UCIZI reprezintă debutul în lungmetraj al celor doi regizori și va putea fi văzut în cinematografe din 1 martie.

04
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Deşi ieşirea Regatului Unit din UE nu s-a finalizat încă, britanicii au lansat deja un film, producţia de televiziune „Brexit”, regizată de Toby Haynes şi cu Benedict Cumberbatch în rolul principal, care încearcă să reconstituie campania de dinaintea referendumului din 2016. Disponibil pe HBO şi HBO GO.

Page 1 of 22812345...102030...Last »