Ioana Bogdana și Eva Todică: „Dragostea pentru cinema nu se oprește la filmele de artă sau must-see”
https://www.ziarulmetropolis.ro/ioana-bogdana-si-eva-todica-poate-ca-abia-in-mileniul-iii-este-cu-adevarat-speciala-relatia-adolescentilor-cu-filmul-pentru-ca-il-aleg-din-atat-de-multe-alte-optiuni/

În prima zi de Bucharest International Dance Film Festival, vă invităm la o discuţie despre cinematografia pentru publicul tânăr, alături de Ioana Bogdana şi Eva Todică.

Un articol de Alina Vîlcan|4 septembrie 2019

Între 4 și 8 septembrie, Bucharest International Film Festival, ajuns la a V-a ediție, ne propune unele dintre cele mai atrăgătoare filme de dans ale momentului. Am stat de vorbă cu Ioana Bogdana și Eva Todică, de la Super International Film Festival, care au curatoriat secțiunea Love in the Age of Virtual de la BIDFF 2019, ce aduce vineri, 6 septembrie, la Muzeul Țăranului Român, 12 superfilme de dans pentru adolescenți. De la Londra, unde locuiesc, Ioana și Eva ne-au vorbit despre relația adolescenților cu filmele în mileniul III, despre cum începe dragostea pentru cinematografie sau cum să îți alegi filmele pe care le vezi într-o manieră cât mai inteligentă.

BIDFF. Cum ați ales filmele din secțiunea Love in the Age of Virtual, de la BIDFF 2019? La ce să ne așteptăm?

HAPPY ENDING, Australia, 2018

Eva Todică și Ioana Bogdana: Am intrat în procesul de selecție fără niciun fel de așteptări și (spre rușinea sau poate avantajul nostru) fără să fi văzut prea multe filme bazate pe dans. Am făcut un maraton de o zi și reacția noastră a fost destul de imediată: foarte rar a trebuit să ne discutăm opiniile. În general, ne-am potrivit, am simțit și am știut.

Am încercat să alegem filmele care ni s-au părut cele mai îndrăznețe, creative și bine meșteșugite. Credem că am făcut o selecție optimistă, care sperăm să vă energizeze.

SUPER. Ce ne spuneți despre Super International Film Festival, cum a apărut, ce v-ați propus?

Ioana: Super a apărut din nevoia unor adolescenți de a fi luați în serios ca artiști. Datorită Super, adolescenții care fac filme, pictează, scriu poezie etc. au acum un safe space care le oferă recunoaștere, plus o platformă unde să întâlnească oamenii potriviți ca să se dezvolte. Sper ca pe viitor să ne extindem și mai tare și să reușim să acoperim toate zonele care ni se par esențiale, dar care lipsesc din programa școlară.

Eva: Eu nu am fost implicată în organizarea Super în trecut, lucru pe care îl regret. Dar asta îmi dă, totuși, ocazia de a vorbi despre experiența mea ca participant. Cred că înseamnă enorm pentru adolescenți să aibă un loc unde se pot exprima, unde își pot arăta munca unui public real și unde pot primi feedback. E un sentiment unic, să ai un film proiectat pentru prima dată, chiar dacă e un film mic sau stângaci. Te simți cineast și, mai ales, te simți auzit.

IN DOG YEARS I’M DEAD, Germania, 2019

RELAȚIA ADOLESCENȚILOR CU FILMELE. Cum vedeți voi această relație în mileniul III?

Eva & Ioana: E o perioadă super interesantă, pentru că mediile de comunicare s-au schimbat enorm în ultimii ani. Ce rămâne clar e că, în ciuda informației constante și infinite de pe net, adolescenții încă merg la cinema și încă vor să facă filme. De ce? Nu suntem sigure. Poate caută la cinema ceva ce nu poate fi găsit în video-urile de pe Youtube sau în story-uri. O profunzime a unui subiect sau ocazia de a împărtăși filmul cu ceilalți din sală? Poate că abia în mileniul III este cu adevărat specială relația adolescenților cu filmul, pentru că îl aleg din atât de multe alte opțiuni.

INSPIRAȚIE. Cum te pot inspira filmele în adolescență? De ce e important să îți formezi o cultură cinematografică?

Eva & Ioana: Filmele pot însemna multe lucruri. O lecție de istorie (uneori greșită, dar care lecție de istorie nu e?), un prieten care e la fel ca tine, sau un prieten care e extrem de diferit de tine, dar pe care îl poți înțelege în totalitate. În plus, filmele nu sunt doar povestea sau personajele. Ele pot fi frumoase și fascinante în sine, ca formă. Credem că e foarte greu să nu te lași inspirat de complexitatea asta, mai ales într-o perioadă complexă precum adolescența.

Când vine vorba despre formarea culturii personale, orice informație e utilă la vârsta asta. E mai importantă cinematografia decât alte ramuri ale culturii? Recomandăm câte puțin din toate și aprofundarea subiectelor care vă pasionează individual.

TUTU, Belgia, 2018

ALEGERI. Ce le-ați spune tinerilor care vor să-și aleagă filmele pe care le văd într-o manieră cât mai inteligentă?

Eva & Ioana: Le-am spune tinerilor să nu le aleagă, sau nu deocamdată. Îi sfătuim să vizioneze o gamă cât mai variată de filme, din orice timp, din orice categorie. Dragostea pentru cinema nu se oprește la filmele de artă sau must-see. Nici inspirația. Credem că a fi deschis și entuziasmat legat de toate experiențele cinematografice e cea mai inteligentă metodă de a vedea filme și a învăța.

LONDRA. Locuiți la Londra. Cum arată cotidianul vostru? Cât de ofertantă e Londra pentru iubitorii de cinematografie?

Eva & Ioana: În Londra, Ioana a terminat facultatea de film și Eva pe cea de teatru. Acum, lucrăm amândouă în advertising o perioadă, până ne punem pe picioare și învățăm cum să gestionăm viața de adult și pe cea de cineast. Cinemaul e cu vino-ncoa în Anglia, e foarte experimental și surprinzător dacă asta cauți, dar și foarte comercial și repetitiv. Totuși, pe noi ne-a ajutat să ne deschidem perspectivele asupra filmului și ne-a învățat să ne adaptăm în afara bulei noastre cinefile din România.

Ioana Bogdana și Eva Todică (Londra)

BUCUREȘTI. Cât de des mai ajungeți la București? Veți veni la BIDFF?

Ioana: Vizitele noastre în București se răresc din ce în ce mai tare cu trecerea timpului. Pentru mine, prioritățile sunt Crăciunul și Super, pentru care mi-aș lua un bilet de avion țaca-paca, oricând, de pe o zi pe alta. În restul anului însă nu prea ajungem prin România, pentru că preferăm să călătorim (atunci când ne permitem).

Eva: Din păcate, nu vom ajunge la BIDFF și mă gândeam de curând „ce frumos ar fi fost…”. Totuși, le doresc vizionare plăcută tuturor celor ce vor veni și îi rog să se bucure de tot ce oferă festivalul și pentru mine.

ÎNCEPUTURI. Cum începe dragostea pentru cinematografie, cum a fost în cazul vostru?
Eva & Ioana: A început înainte să ne dăm seama. Am crescut uitându-ne la filme în familie, singure sau chiar pe ascuns. Abia prin adolescență am reușit să articulăm pasiunea cu care ne-am pricopsit.

UN FILM-CULT. Dincolo de selecția de la BIDFF, v-aș ruga să ne recomandați fiecare câte un film-cult, filmul care v-a cucerit pentru totdeauna.

Ioana: Recomand Gadjo Dilo și nu zic mai mult, pentru că eu când l-am văzut prima dată nu am știut nimic despre el și a fost mai bine așa. Are și niște super-scene de dans.

Eva: Pentru că Ioana a menționat un film de co-producție românească, eu am să rămân în același spațiu și recomand O vară de neuitat, pe care aleg să îl revăd atunci când sunt tristă și vreau să zâmbesc.

Ce rămâne clar e că, în ciuda informației constante și infinite de pe net, adolescenții încă merg la cinema și încă vor să facă filme. De ce? Nu suntem sigure. Poate caută la cinema ceva ce nu poate fi găsit în video-urile de pe Youtube sau în story-uri. (Eva Todică & Ioana Bogdana)

Foto: BIDFF, arhiva personală a invitatelor

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.

19
/04
/21

87 de filme românești, lansate în cinematografe, festivaluri naționale și internaționale sau pe platforme de video on demand în 2020, intră în cursa pentru nominalizările la cea de-a 15-a ediție a Galei Premiilor Gopo, cel mai important eveniment care aduce anual în fața publicului și a industriei realizările cinematografiei românești.

16
/04
/21

Competiția ediției de anul acesta a festivalului One World România, care se va desfășura fizic la București între 21 și 30 mai, și online între 31 mai și 6 iunie, cuprinde cele mai incitante 9 filme din selecția de anul acesta, ce vor fi evaluate de două jurii: unul format din profesioniști din industria internațională de film, și celălalt din liceeni din toată țara. Premiul Juriului Internațional este în valoare de 1000 euro și va fi oferit regizorului câștigător cu sprijinul Institutului Cultural Român.

13
/04
/21

Editura Trei, Târgul de Cariere și Cărturești vă invită joi, 15 aprilie, la ora 19.00, la evenimentul de lansare volumului „Învățăm împărtășind”, coordonat de Gabriela Hum. Vor vorbi: Călin Grigorovici, Răzvan Goga, Zamfira Stan, Mónika Pál și Gabriela Hum Moderator: Victor Popescu Evenimentul va putea fi urmărit live pe paginile de Facebook Cărturești, Târgul de […]

13
/04
/21

CRONICĂ DE FILM E ceva ciudat în legătură cu „Another Round” („Încă un rând, 2020), noul film multipremiat al danezului Thomas Vinterberg. Îi simţi lucrătura la fiecare pas, mai ales pe scenariu, dar până la final, cu ajutorul unui moment muzical salvator şi al jocului mereu la înălţime al lui Mads Mikkelsen, reuşeşte să înfrângă o eventuală rezistenţă.

06
/04
/21

Ce destin! Să te naşti la începutul secolului 20, să fii unul din pionerii documentarului din România, dar şi al dezvoltării instituţionale a cinematografiei, să faci filme în două regimuri autoritare şi în timpul unui război şi să mori la aproape 100 de ani. Regizorul Paul Călinescu poate fi descoperit prin 12 documentare de scurtmetraj disponibile online, gratuit, în cadrul Cineclubului One World Romania.