„Istoria unei zile/Istoria unei zile pe timp de pandemie”, la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
https://www.ziarulmetropolis.ro/istoria-unei-zile-istoria-unei-zile-pe-timp-de-pandemie-la-muzeul-national-al-hartilor-si-cartii-vechi/

Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi începând cu ziua de joi, 16 decembrie 2021, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

Un articol de Liliana Matei|13 decembrie 2021

Artista expune o serie de lucrări realizate în perioada 2019-2020, în care compară traseul unei zile normale, cu cel din perioada martie-mai 2020, când aplicarea restricțiilor pandemice a dus la restrângerea posibilității zilnice de deplasare.

Expoziţia este deschisă în perioada 16 decembrie 2021 – 20 februarie 2022, la sediul muzeului din Strada Londra nr. 39, București. Programul de vizitare este de miercuri până duminică, între orele 10:00 – 18:00.

Preț bilet: 5 lei.

Încă din titlul expoziției, artista anunță legătura dintre distanța pe care o parcurge într-o zi și urma pe care aceasta o lasă, o hartă personală, impregnată de propria experiență, pe care o transpune într-o formă grafică. Expoziția compară două tipuri de zile care generează două tipuri de hărți: distanța parcursă într-o perioadă normală, în care Silvia poate să exploreze toate căile pe care și le dorește versus traseul simplificat la sânge al perioadei martie-mai 2020, când începutul pandemiei limitează și controlează drumurile și deplasările. Diferențele se observă cu ochiul liber: forme geometrice complexe și armonioase, care acoperă în unele cazuri zeci de km, diferite localități și adrese, în comparație cu mici triunghiuri, deplasări de acasă, până la magazinul din imediata proximitate, și înapoi. Artista suprapune cercetarea artistică și forma cartografică, cu propriul interes pentru documentare și rememorare a gesturilor și demersurilor personale.

Proiectul a început în 2019, în timpul unei călătorii ample prin Germania, în care artista a observat că aplicația Google Maps continua să îi înregistreze drumurile, chiar și atunci când nu era conectată la internet. Surprinsă și inițial iritată de invadarea intimității, Silvia Trăistaru  a folosit această situație aparent intruzivă în propriul avantaj. A păstrat opțiunea de înregistrare din aplicație și a început să analizeze conștient traseul călătoriilor sale prin diferite orașe din Germania. Mai târziu, proiectul a continuat să crească și s-a extins și la deplasările cotidiene prin București, Viena, sau în alte locuri. Începutul pandemiei și instaurarea carantinei au părut o amenințare și o limitare la adresa proiectului, dar artista a știut să fructifice și această situație. Datorită interesului artistic, a continuat să observe noua situație, chiar dacă forma rutelor devenea din ce în ce mai simplă. În unele zile nici nu s-a deplasat, iar foile ei au rămas complet goale, martori ai limitării liberei circulații și ai frustrării care venea cu pierderea unor beneficii de care nici nu eram conștienți că le avem.

„În anul 2019, m-am folosit de hărțile oferite de Google Maps Timeline pentru a crea un set de lucrări. Am făcut desenele ca o formă de protest întrucât Google înregistrase în aplicația lor atât de multe date despre drumurile mele. Am fost contrariată de faptul că mă simțeam monitorizată dar am hotărât să folosesc baza de date pe care Google o avea despre locurile unde am fost. Ulterior, după ce am descoperit că pot dezactiva acest serviciu, am decis să îl păstrez datorită utilității lui ca mecanism mnemonic”, explică Silvia Trăistaru.

Proiectul este de largă amploare, el însumând deja 100 de lucrări, dar artista continuă să îl dezvolte. Din acestea, un corpus de lucrări va putea fi văzut la MNHCV. Începând cu 2020, o parte dintre lucrări au fost expuse într-o serie de expoziții de grup: PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure. Camera K’ARTE, Târgu Mureș; PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure, Diptych Art Space, București; Perspectiva series, OKNA Espaco Cultural,  Porto, Portugalia; Behind The Times, organizator: Solo Show, curatoriată de Abby Lloyd și Alyssa Davis Gallery, New York; Social Isolation, Rattha Gallery, Santiago, Chile, PandemicArt, (expoziție și catalog), TehnoArte, Timișoara.

Silvia Trăistaru (n. 1979) este artist vizual și restaurator independent. Din 2002, după ce a absolvit Universitatea Națională de Arte București, a început să lucreze în propriul atelier, unde îmbină propriile proiecte de pictură, desen, fotografie, precum și proiecte de conservare de artă. Silvia este interesată în mod special de observarea directă a naturii și de comunicarea interspecii.

Ioana Marinescu (n. 1988) este istoric de artă, curator și doctorand la Universitatea Națională de Arte București, interesată de biografia artistică și cercetarea artistică. A lucrat aproape 14 ani la Galeria H’art, una dintre primele galerii private de artă contemporană deschise în România. Interesele ei combină istoria și teoria artei cu practica concretă de a lucra cu artiști activi pe scena contemporană. În prezent se ocupă de site-ul de artă www.thereart.ro

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi (MNHCV) din Bucureşti este printre puținele instituţii culturale cu acest specific din lume. MNHCV își propune ca, prin grija pentru patrimoniu și interpretarea lui, prin activități destinate specialiștilor și comunităţii, să devină o instituție relevantă pentru public și pentru cultură, promovând cercetarea, interactivitatea, educația pe tot parcursul vieții, dialogul şi angajarea creativă.

 

 

 

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.

18
/04
/24

Cea de-a XII-a ediție a Săptămânii Haferland, cel mai îndrăgit festival cultural și etnologic al sașilor din Transilvania și din diaspora, va avea loc în perioada 8-11 august 2024 sub înaltul patronaj al Alteței Sale Serenissime Prințul Philipp von und zu Liechtenstein și sub auspiciile Familiei Regale a României. Este pentru prima oară când Familia Regală a României acordă în mod oficial susținere organizării acestui eveniment cultural.