„Istoria unei zile/Istoria unei zile pe timp de pandemie”, la Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
https://www.ziarulmetropolis.ro/istoria-unei-zile-istoria-unei-zile-pe-timp-de-pandemie-la-muzeul-national-al-hartilor-si-cartii-vechi/

Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi vă invită să vizitaţi începând cu ziua de joi, 16 decembrie 2021, expoziţia temporară semnată de Silvia Trăistaru, intitulată „Istoria unei zile/ Istoria unei zile pe timp de pandemie – The Story of a Day/ The Story of a Day During the Pandemic”, proiect curatoriat de Ioana Marinescu.

Un articol de Liliana Matei|13 decembrie 2021

Artista expune o serie de lucrări realizate în perioada 2019-2020, în care compară traseul unei zile normale, cu cel din perioada martie-mai 2020, când aplicarea restricțiilor pandemice a dus la restrângerea posibilității zilnice de deplasare.

Expoziţia este deschisă în perioada 16 decembrie 2021 – 20 februarie 2022, la sediul muzeului din Strada Londra nr. 39, București. Programul de vizitare este de miercuri până duminică, între orele 10:00 – 18:00.

Preț bilet: 5 lei.

Încă din titlul expoziției, artista anunță legătura dintre distanța pe care o parcurge într-o zi și urma pe care aceasta o lasă, o hartă personală, impregnată de propria experiență, pe care o transpune într-o formă grafică. Expoziția compară două tipuri de zile care generează două tipuri de hărți: distanța parcursă într-o perioadă normală, în care Silvia poate să exploreze toate căile pe care și le dorește versus traseul simplificat la sânge al perioadei martie-mai 2020, când începutul pandemiei limitează și controlează drumurile și deplasările. Diferențele se observă cu ochiul liber: forme geometrice complexe și armonioase, care acoperă în unele cazuri zeci de km, diferite localități și adrese, în comparație cu mici triunghiuri, deplasări de acasă, până la magazinul din imediata proximitate, și înapoi. Artista suprapune cercetarea artistică și forma cartografică, cu propriul interes pentru documentare și rememorare a gesturilor și demersurilor personale.

Proiectul a început în 2019, în timpul unei călătorii ample prin Germania, în care artista a observat că aplicația Google Maps continua să îi înregistreze drumurile, chiar și atunci când nu era conectată la internet. Surprinsă și inițial iritată de invadarea intimității, Silvia Trăistaru  a folosit această situație aparent intruzivă în propriul avantaj. A păstrat opțiunea de înregistrare din aplicație și a început să analizeze conștient traseul călătoriilor sale prin diferite orașe din Germania. Mai târziu, proiectul a continuat să crească și s-a extins și la deplasările cotidiene prin București, Viena, sau în alte locuri. Începutul pandemiei și instaurarea carantinei au părut o amenințare și o limitare la adresa proiectului, dar artista a știut să fructifice și această situație. Datorită interesului artistic, a continuat să observe noua situație, chiar dacă forma rutelor devenea din ce în ce mai simplă. În unele zile nici nu s-a deplasat, iar foile ei au rămas complet goale, martori ai limitării liberei circulații și ai frustrării care venea cu pierderea unor beneficii de care nici nu eram conștienți că le avem.

„În anul 2019, m-am folosit de hărțile oferite de Google Maps Timeline pentru a crea un set de lucrări. Am făcut desenele ca o formă de protest întrucât Google înregistrase în aplicația lor atât de multe date despre drumurile mele. Am fost contrariată de faptul că mă simțeam monitorizată dar am hotărât să folosesc baza de date pe care Google o avea despre locurile unde am fost. Ulterior, după ce am descoperit că pot dezactiva acest serviciu, am decis să îl păstrez datorită utilității lui ca mecanism mnemonic”, explică Silvia Trăistaru.

Proiectul este de largă amploare, el însumând deja 100 de lucrări, dar artista continuă să îl dezvolte. Din acestea, un corpus de lucrări va putea fi văzut la MNHCV. Începând cu 2020, o parte dintre lucrări au fost expuse într-o serie de expoziții de grup: PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure. Camera K’ARTE, Târgu Mureș; PANDEMIC LOOP DISORDER, curator: Magdalena Pelmuș; asistent curator: Lina Țărmure, Diptych Art Space, București; Perspectiva series, OKNA Espaco Cultural,  Porto, Portugalia; Behind The Times, organizator: Solo Show, curatoriată de Abby Lloyd și Alyssa Davis Gallery, New York; Social Isolation, Rattha Gallery, Santiago, Chile, PandemicArt, (expoziție și catalog), TehnoArte, Timișoara.

Silvia Trăistaru (n. 1979) este artist vizual și restaurator independent. Din 2002, după ce a absolvit Universitatea Națională de Arte București, a început să lucreze în propriul atelier, unde îmbină propriile proiecte de pictură, desen, fotografie, precum și proiecte de conservare de artă. Silvia este interesată în mod special de observarea directă a naturii și de comunicarea interspecii.

Ioana Marinescu (n. 1988) este istoric de artă, curator și doctorand la Universitatea Națională de Arte București, interesată de biografia artistică și cercetarea artistică. A lucrat aproape 14 ani la Galeria H’art, una dintre primele galerii private de artă contemporană deschise în România. Interesele ei combină istoria și teoria artei cu practica concretă de a lucra cu artiști activi pe scena contemporană. În prezent se ocupă de site-ul de artă www.thereart.ro

Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi (MNHCV) din Bucureşti este printre puținele instituţii culturale cu acest specific din lume. MNHCV își propune ca, prin grija pentru patrimoniu și interpretarea lui, prin activități destinate specialiștilor și comunităţii, să devină o instituție relevantă pentru public și pentru cultură, promovând cercetarea, interactivitatea, educația pe tot parcursul vieții, dialogul şi angajarea creativă.

 

 

 

04
/03
/13

Ideea în jurul căreia se construiește conceptul ART HUB este aceea de spațiu multifuncțional oferit spre utilizare unui număr mare de persoane din domeniul artelor, managementului cultural, publicității și comunicării. Totodată, ART HUB este locul unde timpul poate fi petrecut în mod creativ și plăcut, un spațiu de întâlnire, lucru sau relaxare destinat oamenilor ce activează în domenii artistice […]

01
/03
/13

Bucureşti, 27 februarie 2013, CREATIVE ARTS (www.creativearts.ro) organizează duminică, 3 martie a.c., începând cu ora 13:00, la Caffé D`Arthé (Bucureşti, Str. Popa Nan, nr. 7) un atelier de personalizat colanţi.  Cu ajutorul trainerilor Creative Arts veţi da un suflu nou ciorapilor şi colanţilor dumneavoastră printr-un atelier. Urban Legs reprezintă cel de-al şaptelea atelier din platforma […]

25
/02
/13

În perioada 20 iunie 2012- 24 februarie 2013, la Muzeul Naṭional de Artã al României a avut loc expoziṭia Antichitatea clasică între documentar şi fantezie. Gravuri din secolele XVI – XIX.   Cabinetul de desene şi gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României a prezentat expoziţia Antichitatea clasică între documentar şi fantezie. Gravuri din secolele XVI […]

25
/02
/13

Pânã la data de 26 mai 2013, doritorii vor putea vizita la MNAR expoziṭia Carol Popp de Szathmári şi revelaţia artistică a Orientului.   Cabinetul de Desene şi Gravuri al Muzeului Naţional de Artă al României prezintă expoziţia temporară Carol Popp de Szathmári şi revelaţia artistică a Orientului. Expoziţia Carol Popp de Szathmári şi revelaţia artistică a […]

22
/02
/13

În februarie, Muzeul Național de Artă al României reia seria programelor pentru adolescenți cu o serie de întâlniri în expoziţia Mărturii. Frescele Mănăstirii Argeşului, sub semnul poveștilor nebănuite din spatele operelor de artă.   “Realitatea din spatele imaginii”   Exista oare noțiunea de modă acum 500 de ani?  Și daca da, cum foloseau Neagoe Basarab […]