„Jake și femeile lui”: O comedie excelentă din ingrediente amărui
https://www.ziarulmetropolis.ro/jake-si-femeile-lui-o-comedie-excelenta-din-ingrediente-amarui/

Dacă, în miez de vară, vă e dor de teatru bun, iată o propunere pentru următoarea stagiune a Teatrului Metropolis: comedia deştept scrisă de Neil Simon şi inspirat montată de Claudiu Goga, „Jake şi femeile lui”, cu Ștefan Bănică în rolul principal. Și ce rol…

Un articol de Cristina Enescu|26 Iulie 2019

Despre acest spectacol, Ștefan Bănică spunea că personajul Jake este unul dintre cele mai interesante pe care le-a jucat în cariera sa. Neîndoielnic este un rol complex, cu multe subtilități pe care doar un actor cu multe finețuri și un talent bine exersat le poate reliefa și condimenta așa cum merită.

Personalitatea, emoțiile și relațiile frământate cu femeile ale acestui scriitor într-un fel de succes, în alt fel pe buza falimentului (atât creativ cât, mai ales, emoțional) sunt conturate de Ștefan Bănică cu o naturalețe care încă de la începutul spectacolului îți dă sentimentul că nu ești la un spectacol cu o vedetă (și că ori îți va plăcea necondiționat, ori vei fi dezamăgit ca la pomul lăudat) ci ai în față un actor de forță și de expresivitate rafinată.

„Jake și femeile lui” este un text scris în 1992 de dramaturgul american Neil Simon, decedat anul trecut, și montat în același an cu mare succes pe Broadway, avându-l în rolul principal pe carismaticul Alan Alda (care a și fost nominalizat la un premiu Tony pentru acest rol). Povestea în sine este de fapt o dramă, îmbrăcată însă în foarte mult umor, motiv pentru care devine o poveste deloc apăsătoare ci de-a dreptul antrenantă și foarte ofertantă prin complicațiile care pe parcursul ei.

Jake este un scriitor celebru dar cam în pană de inspirație, a cărui viață este tulburată practic de propria lui minte, la propriu și la figurat. Personajul principal (singurul bărbat din poveste) are relații frământate atât în realitate cât și în imaginar/ halucinații cu toate femeile din viața lui, trecute sau prezente. În viața lui trecută, prezentă și imaginară există deci mai multe femei, cu care Jake are legături emoționale niciodată simple. Nu doar că are o relație complicată cu a doua soție, deja cam fostă pentru că relația a eșuat (Molly), și o relație destul de stresantă cu sora lui, Karen, dar mai are și numeroase episoade de psihoză și halucinații în care discută sau chiar se ceartă și desparte o mulțime de fire în patru cu prima lui soție decedată, Julie, cu a doua  soție (în două variante, cea actuală și cea din adolescență când s-au cunoscut), cu sora Karen. În peisaj mai e și psihoterapeuta lui Jake, Edith, și ciudățica Sheila, cea cu care Jake încearcă să aibă o relație în prezent (dar îi iese și nu prea).

Cu viața și personalitatea lui Ștefan Bănică pare să nu aibă absolut nicio tangență personală (sic): Jake are 51 de ani, e nu doar un scriitor ci mai ales un artist cu o personalitate magnetică, se consideră mai în glumă mai în serios frumos și deștept (și nu se poate spune că nu are ambele calități, asezonate cu mult șarm și un stil irezistibil de a reacționa în fața surprizelor vieții – sau mai bine spus, ale plăsmuirilor minții sale). Îi reușește un rol foarte bine cizelat și finisat, bine stăpânit în toate momentele emoționale, comice sau dramatice, și neîndoielnic carisma sa contribuie semnificativ la succesul acestei producții.

Absolut delicioasă este și Carmen Tănase în rolul lui Karen, sora băgăcioasă și asfixiant de grijulii a lui Jake, cu a ei rochie de băbăciune și manierismele teribil de comice – pentru public, căci pentru fratele ei sunt de-a dreptul isterizante. Este pur și simplu incredibilă și totodată extrem de autentică această femeie pe care o interpretează Carmen Tănase, și e un pol feminin extrem de dinamic și condimentat al personajului principal.

Toate personajele feminine care gravitează în jurul și înlăuntrul lui Jake sunt create de el adesea la limita dintre realitate și ficțiune, într-o zonă extrem de periculoasă în care imaginația și emoțiile personale încearcă să ajusteze ceea e realitatea a lăsat neterminat sau dureros. Amintirile, imaginația, tulburările lui Jake din relațiile cu toate aceste femei formează un amalgam ce produce numeroase situații comice, cel mai adesea hazul fiind mai mult pe seama unuia dintre personaje. E amuzant dar și amărui modul în care Jake cheamă din amintire unele personaje feminine, pe altele le întâlnește în realitate dar menține cu ele tot o relație bazată pe multe intruziuni din partea trecutului, a memoriei afective, a halucinațiilor. El manipulează de fapt amintirile (poate dintr-un amestec de ego, emoții dureroase și episoade de halucinații ce-i drept îngrijorătoare, deși savuroase), reușind astfel să retușeze pasaje jenante, triste sau traumatizante din trecut sau chiar din prezent, ceea ce în sine este un efort plin de tristețe și singurătate, ceea ce se manifestă și prin multiplele momente monologale din spectacol.

Spectacolul regizat de Claudiu Goga la Tetatrul Metropolis susține consistent conexiunea cu publicul nu doar printr-o distribuție în mare parte bine potrivită (iar în cazul personajelor Jake și Karen absolut inspirată și fructuoasă), ci și modul plin de divertisment în care pune în discuție niște subiecte într-un fel sau altul extrem de personale și actuale precum sănătatea emoțională și mentală în mod special a bărbaților sau complicatele întrepătrunderi dintre realitatea „reală” și realitatea din mintea, emoțiile și amintirile noastre. Un spectacol dintre cele puține pe care ai șansa să le descoperi altfel dacă vei reveni la ele și după ce le-ai văzut prima dată.

 *

„Jake și femeile lui” de Neil Simon

Regiași ilustrația muzicală: Claudiu Goga

Decor: Ștefan Caragiu

Costume: Liliana Cenean

Distribuție

Jake: Ştefan Bănică

Maggie: Andreea Vasile

Julie: Anca Dumitra / Ada Galeş

Karen: Carmen Tănase

Edith: Luminiţa Erga

Molly (la 21 ani): Diana Roman

Sheila: Nadiana Sălăgean

Molly (la 12 ani): Roberta Mitache / Bianca Maria Berculescu

Teatrul Metropolis. București



17
/08
/19

Când s-a stins din viață, pe 9 august 1991, Cella Delavrancea avea 104 ani. Prima fiică a scriitorului Barbu Ştefănescu Delavrancea şi a soţiei sale, profesoară iniţiată în ale pianului, a rămas în memoria colectivă și prin această particularitate a destinului, anume longevitatea ieșită din comun. Totuși, prezența ei în istoria culturii postbelice de la noi se află sub un con de umbră.

17
/08
/19

În perioada 13-22 septembrie 2019 va avea loc la Teatrul Maria Filotti din Brăila a XIII-a ediție a Festivalului Zile și Nopți de Teatru. „Criza familiei în lumea contemporană” este tema aleasă pentru 2019 de selecționerul Lucian Sabados. Spectatorii vor putea vedea, printre producțiile aduse în pentru festival spectacole precum „Legături primejdioase”, în regia lui […]

17
/08
/19

Teatrul Național din Timișoara anunță selecția modulului FDR din cadrul Festivalului European al Spectacolului – Festival al Dramaturgiei Românești, care va avea loc în toamna acestui an, între 3 și 11 noiembrie. Aflat la cea de-a XXIV-a ediție a sa, FEST-FDR contextualizează dramaturgia și spectacolul de teatru românesc ca parte integrată și, în egală măsură, ca voce distinctă în corpul cultural european. Mai mult decât atât, prin FEST-FDR, Teatrul Național […]

16
/08
/19

CRONICĂ DE FILM În cel mai nou film al său, „Once Upon in... Hollywood” (2019), Quentin Tarantino e interesat mai puţin să creeze suspans sau să ofere acţiune, şi mai mult să redea cu melancolie ceea ce se presupune a fi sfârşitul unei epoci în cinema-ul american - finalul anilor `60.

16
/08
/19

Din cele peste 1500 de producţii înscrise în cele trei secțiuni competiționale din cadrul Bucharest International Dance Film Festival 2019 au fost selectate 43 de scurtmetraje, din 18 țări de pe întreg mapamondul. Competiția internațională cu secțiunile  - Time Stand Witness, The Road not Taken și Acts of Rebellion -  cuprinde 30 de filme, din 15  țări. Bucharest International Dance Film Festival se va desfasura in perioada 4 - 8 septembrie 2019.

16
/08
/19

Pe 16 august în 1977, Elvis Presley murea în camera sa de hotel, în urma unui infarct. Avea 42 de ani. Au trecut de atunci (exact)... 42 de ani.

15
/08
/19

Ziarul Metropolis vă propune o nouă rubrică – După 1989 – în care încercăm să vedem cum au trăit intelectualii români răsturnarea comunismului (în decembrie aniversăm – deja! – 30 de ani de la Revoluție) și cum au întâmpinat ei zorii noii libertăți.

15
/08
/19

Criticul de teatrul Octavian Saiu îi are ca invitați pe 29 august, de la ora 21.00, în Grădina cu filme (Piața Lahovari, Nr.7), în cadrul unei noi ediții a seriei de dezbateri Teatrelli Anotimpurile dialogului despre teatru, pe Constantin Chiriac, directorul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și pe Chris Simion-Mercurian, directorul Festivalului Internațional de Teatru Independent Undercloud.

15
/08
/19

Sriitorul Vasile Ernu ("Născut în URSS", "Ultimii eretici ai Imperiului", (2009); "Bandiţii") a văzut aseară ultimul film scris, regizat şi jucat de Casey Affleck  și a scris despre el în această dimineață, pe pagina sa de facebook. Cinefilii care nu se tem de spoilere se pot bucura astfel de un text savuros. Din păcate, "Light of My Life" nu este încă disponibil în cinematografele din România.

15
/08
/19

Raoul Taburin este un geniu al bicicletelor. Poate depista orice defecțiune doar folosindu-și auzul. Puțini ar crede că Raoul ascunde un secret care îl bântuie și pe care a tot încercat să-l împărtășească: în ciuda experienței sale de mecanic, Raoul nu-și poate ține echilibrul pe două roți. SECRETUL LUI RAOUL TABURIN/ RAOUL TABURIN, o poveste fermecătoare despre biciclete și sindromul impostorului, imaginată de scenaristul filmului Amélie, va fi lansat în cinematografele din România pe 23 august.

14
/08
/19

Pe 10 august s-au împlinit 135 de ani de la nașterea, la Brăila, a scriitorului Panait Istrati. Am selectat pentru dumneavoastră câteva repere biografice (așa cum apar în Panait Istrati, „Opere”, Editura Academiei Române, București, 2003).

14
/08
/19

(ultima parte) Cobor încă patru kilometri spre sud, spre Nidri. Mă uit cu atenție pe partea stîngă, unde ar trebui să văd, cum mi se spusese, o biserică, o brutărie, Euro Rent și apoi biroul de turism. Îl văd, dar, cum să vă spun?, îmi circulă printre sinapse, obsesiv, prea cunoscutul vers "Lasciate ogni speranza, o voi che entrate".

14
/08
/19

Joi, 15 august, începând cu ora 19.00, are loc avanpremiera celei de-a patra ediții a DokStation Music Documentary Film Festival, la Fabrica Gastropub (Splaiul Unirii, 160). În Avanpremiera ediției a 4-a a DokStation, va fi proiectat, în premieră națională, filmul documentar Sting : A Free Man (2017, regia: Julie Veille), precedat de o selecție muzicală din discografia Sting și The Police. Intrare liberă.

14
/08
/19

Pavilionul de Artă București — Art Safari va oferi, în premieră, iubitorilor de artă șansa de a admira expozițiile, în cadrul unor tururi nocturne. Experiența vizitării pe timp de noapte a Pavilionului va include, pe lângă tururi ghidate, sesiuni de pictură live (o lucrare de artă creată sub ochii vizitatorilor) și muzică live. Art Safari – ediția 2019 va avea loc între 27 septembrie și 6 octombrie, la Palatul Oscar Maugsch BCR, din Piața Universității.

13
/08
/19

Deja aclamat de critici și așteptat de cinefilii din lumea întreagă, cel de-al nouălea film al lui Quentin Tarantino, “Once Upon A Time In Hollywood” / “A fost odată la… Hollywood”, se lansează săptămâna aceasta în cinematografe. Cu o distribuție impresionantă, producția Sony Pictures va avea premiera pe marile ecrane din România vineri, 16 august 2019, și se anunță drept una dintre cele mai “fierbinți” lansări ale verii.

13
/08
/19

"Blondele sunt cele mai potrivite victime. Ele sunt asemeni zăpezii virgine în care ies la iveală urmele însângerate." - Alfred Hitchcock. Se împlinesc, astăzi, 120 de ani de la nașterea cineastului considerat „maestrul suspansului”. 

Page 1 of 81712345...102030...Last »