James Levine şi Hilary Hahn, un dirijor şi o violonistă care scriu istorie
https://www.ziarulmetropolis.ro/james-levine-si-hilary-hahn-un-dirijor-si-o-violonista-care-scriu-istorie/

Nu am găsit un titlu mai potrivit pentru un articol referitor la ultimele discuri semnate de doi americani: dirijorul James Levine şi violonista Hilary Hahn. El este deja legendarul director muzical al Teatrului Metropolitan din New York, una dintre cele mai importante opere ale lumii, ea, o violonistă laureată cu Grammy care îndrăzneşte să caute căi noi de expresie.

Un articol de Cristina Comandaşu|22 martie 2014

Nu am găsit un titlu mai potrivit pentru un articol referitor la ultimele discuri semnate de doi americani: dirijorul James Levine şi violonista Hilary Hahn. El este deja legendarul director muzical al Teatrului Metropolitan din New York, una dintre cele mai importante opere ale lumii, ea, o violonistă laureată cu Grammy care îndrăzneşte să caute căi noi de expresie.

Legenda James Levine

În 24 martie, se lansează la nivel internaţional un disc-eveniment semnat de James Levine; în aceeaşi zi poate fi ascultat, de la ora 19.00, la Radio România Muzical şi este inclus şi în campania „Votează discul de muzică clasică al anului 2014” derulată la www.romania-muzical.ro.

Discul conţine un concert ce a avut loc în 19 mai 2013 la Carnegie Hall din New York – un concert susţinut de Orchestra Teatrului Metropolitan din New York, dirijată de James Levine, cu pianistul Evgheni Kissin solist. A fost un program incitant şi îndelung aplaudat: Preludiul actului I al operei „Lohengrin” de Richard Wagner, Concertul nr.4 pentru pian şi orchestră de Beethoven şi Simfonia a IX-a de Franz Schubert.

Evenimentul a fost unul cu totul special: marca revenirea pe scena de concert a dirijorului american, după doi ani de pauză cauzaţi de boală. Publicul l-a primit foarte entuziast pe James Levine, deja o adevărată legendă: a colaborat pentru prima oară cu Teatrul Metropolitan din New York în 1971, a dirijat până în prezent peste 2500 de reprezentaţii a 85 de spectacole diferite (o performanţă în sine), şi în plus, este respectatul director muzical al acestei atât de importante instituţii americane.

Iar concertul său de revenire după doi ani de pauză impus a fost unul grandios, cu o orchestră într-o formă de zile mari şi cu un pianist de un talent special: Evgheni Kissin, un fost copil minune, este acum, la 42 ani, un artist matur, foarte clasic în viziunile pe care le propune, foarte interiorizat.

În fine, dacă doriţi să vă faceţi o impresie despre cum sună una dintre cele mai bune orchestre ale lumii, merită să aveţi în bibliotecă acest album grandios în concepţie.

Bisurile unei violoniste

Şi dacă James Levine scrie istorie prin relaţia sa atât de specială cu MET-ul new-yorkez, compatrioata sa, Hilary Hahn, face acelaşi lucru prin apariţia ultimului ei disc, apărut în 7 martie 2014.

Pentru că acest disc conţine cele „27 de bisuri ale lui Hilary Hahn”, dar nu lucrări consacrate deja din repertoriul violonist, ci 27 de lucrări create special pentru Hilary Hahn de compozitori contemporani.

Într-o piaţă discografică atât de complicată, numai cea mai mai iubită violonistă a Americii, perfecta Hilary Hahn, şi-ar fi putut impune un proiect care să cuprindă exclusiv muzică contemporană, atât de ocolită de publicul obişnuit.

hahn

Hilary Hahn a comandat special pentru acest disc 26 de lucrări; autorii sunt compozitori pe care violonista îi apreciază – printre ei, Valentin Silvestrov şi Max Richter. A 27-a piesă a fost aleasă în urma unui concurs organizat pe internet: Hahn a primit peste 400 de partituri şi a ales-o pe cea a lui Jeff Myers, pe atunci stabilit în Hawai.

Lumea celor 27 de bisuri este cu totul specială – o muzică în care regăsim şi furie, şi meditaţie, şi tristeţe şi bucurie. Mie mi-a plăcut în mod special lucrarea Tinei Davidson – The Blue Curve of the Earth.

O selecţie din lucrările de pe albumul lui Hilary Hahn regăsiţi în emisiunea difuzată în 17 martie la Radio România Muzical, posibil de reascultat pe site-ul campaniei Votează discul de muzică clasică al anului 2014.

Cele două albume prezentate sunt disponibile şi în România, în magazinele de specialitate sau la www.getmusic.ro.

Foto cu James Levine şi Hilary Hahn – coperte CD

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.