JINA: între legendă și cer
https://www.ziarulmetropolis.ro/jina-intre-legenda-si-cer/

Proiecţia filmului JINA, în regia lui Dumitru Budrala, va avea loc sâmbătă, 29 iulie 2017, de la ora 22 în cadrul Festivalului ”Sus pe muntele din Jina”. Filmul va fi proiectat pe un ecran imens, în aer liber, în Șesul Jinarilor, în prezenţa a zeci de mii de oameni şi a regizorului Dumitru Budrala.

Un articol de Petre Ivan|25 iulie 2017

”Filmul Jina este, în egală masură, o cronică a Jinei şi un tablou în culori vii al vieţii de la munte, construită în jurul oieritului, cu tradiţiile şi regulile ei, pastrate de la inceputuri şi până în prezent. Publicul cinefil are sâmbată oportunitatea de a viziona filmul, în aer liber, intr-un cadru special”, a declarat Dumitru Budrala, regizor și director fondator Astra Film Sibiu.

Filmul este un amestec sinestezic bine temperat de legendă, muzică, etimologie, imagine, geografie, istorie personală si colectivă ce va fi proiectat în premieră la Jina.

Situată istoric pe graniţa militară a Transilvaniei, Jina e ‘satul celor şapte coline’, filmate aerian în deplina lor maiestate, un loc-hotar cu o privelişte a lumii până departe prin ţări şi imperii, cu cele mai bune păşuni alpine ale străbunei Europe, dar şi cu ‘cele mai bune şcoli poporale din patrie’, cu moşi şi moşii, cu oameni şi păduri integre.

Filmul porneşte de la  fascinația regizorului pentru realismul magic al existenţei de păstor, pentru povestea pe care o spun munţii, râurile, fluierele ciobanilor şi tălăngile oilor.

Dumitru Budrala creează o experiență audio-vizuală remarcabilă; cadrele aeriene panoramice ale satului sunt completate de muzică de fluier şi  de cântece tradiţionale iar filmul ne invită la o călătorie fabuloasă prin istoria şi mitologia unei localităţi vechi din mărginime.

Dumitru Budrala este cunoscut pentru filmele Blestemul ariciului, Drumul regeluiTransalpina şi La drum. Filmele au avut un circuit festivalier impresionant, fiind selecționat în festivaluri de prestigiu din Europa, America de Nord și de Sud, Asia și Africa.

Foto: JINA – facebook

24
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat în România de Transilvania Film pe platforma TIFF Unlimited, filmul „Dama de cupă” („Queen of Hearts”, 2019), al regizoarei daneze cu origini egiptene May el-Toukhy, impresionează prin interpretarea actriţei Trine Dyrholm, care joacă o avocată ce începe o aventură cu fiul său vitreg de nici 18 ani.

23
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Primul episod din miniseria „Bani negri (pentru zile albe)”, scrisă și regizată de Daniel Sandu (autorul filmului „Un pas în urma serafimilor”), a avut premiera pe HBO și e disponibil pe HBO GO. Cât de bun a acest nou serial românesc?

19
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Premiat pentru regie în secțiunea „Encounters” a Festivalului de la Berlin și cu lansarea în cinematografe compromisă de pandemie, „Malmkrog” (2020) este cel mai controversat, dar și cel mai îndrăzneț film românesc al anului. Cum ne provoacă de data asta Cristi Puiu?

18
/11
/20

Prin combinații inedite de mijloace vizuale și tehnici narative, scurtmetrajele incluse în acest an în Competiția Internațională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care marchează realitatea cotidiană. O invitație deschisă la reflecție, dezbatere și dialog, evenimentul dedicat noilor forme de explorare a limbajului cinematografic va reprezenta, la această ediție, un punct de intersecție al diferitelor viziuni asupra violenței și a justificării ei morale, dar și asupra ideii de graniță și a locurilor de care aparținem.

17
/11
/20

Cu toții suntem de acord că experiența de la cinema este inegalabilă, însă cum momentan nu mai este posibilă în contextul pandemic actual, din pasiune și dor de emoția trăită în fața marelui ecran, Cineplexx a oferit în weekend porții de popcorn cald tuturor iubitorilor de filme.

16
/11
/20

CRONICĂ DE FILM Lansat recent în România direct online, pe pagina de Vimeo a distribuitorului Independenţa Film, „Beanpole” (2019) este al doilea film al lui Kantemir Balagov, considerat de unii cel mai bun tânăr regizor rus, educat la şcoala de cinema a lui Alexander Sokurov. O poveste despre traumele post-război, stilizată însă aproape până la academism.