Jos grămada!
https://www.ziarulmetropolis.ro/jos-gramada/

Se întâmplă la Green Hours spectacolul „Gadjo Dildo” (nu vă luaţi după titlu, e parodic-ironic). În cele trei roluri semnificative din piesă, trei actriţe de etnie romă: Elena Duminică, Mihaela Drăgan, Zita Moldovan (e adevărat, în „Gadjo Dildo”, joacă – bine – şi Paul Dunca, în rolul unui prezentator al show-ului, dar rolul său este prea puţin important în filosofia spectacolului). Şi chiar despre femeile rome este vorba în acest aparent cabaret care promite să confere spectatorilor o experienţă completă gipsy.

Un articol de Andrei Crăciun|24 Martie 2016

În toamnă am fost directorul artistic al unui Festival de Teatru dedicat minorităţilor etnice. Numele acestui festival, organizat de Fundaţia Amfiteatru, este „Caleido”. Ce face un director artistic? Nu ştiu, că nu am făcut conform cutumii. Am fost, totuşi, selecţionerul Festivalului. Am selecţionat, deci, mai multe spectacole în care juca actriţa Mihaela Drăgan, căci îmi era binecunoscută arta dumisale – militantă, frustă, uneori feroce.

„Gadjo Dildo” e întocmai. O radiografie – dintr-o neîmblânzită perspectivă feministă – a clişeelor despre femeia romă, despre sexualitatea ţigănească. Textul este curajos. E în contra tabuu-urilor, şi asta e bine. Spune lucrurilor pe nume, oricât de dureros ar fi, ba chiar deschide şi dulapul în care sunt obligaţi să se ascundă prea mulţi romi gay. Da, în spectacol, una dintre femeile rome este lesbiană. Ghee, ca să spunem aşa. Chiar Mihaela Drăgan o joacă pe roma ghee. Din câte cunosc, la sfârşitul reprezentaţiei, a primit inclusiv o invitaţie la o cafea de la o domnişoară. Mai departe, nu ştiu.

Spectacolul e militant, ceea ce nu îl face mai puţin artistic. Arată, în clar, ce nu este femeia romă, ce nu vrea să fie. E în contra tuturor stereotipurilor, şi asta e, de asemenea, bine.

„Gadjo Dildo” face sală plină, ceea ce e dătător de speranţă. Să fie la mijloc o simplă modă? E cool să fii de această parte a baricadelor? Prefer să cred că e, totuşi, mai mult decât atât. Că trăim o maturizare istorică a societăţii noastre rigide, conservatoare şi ipocrite.

Despre jocul actriţelor, numai de bine. Şi nici nu putea fi altfel. Textul e despre experienţe prin care au trecut sau pe care le cunosc de la apropiaţi, despre un adevăr intim şi foarte important. Da, e nevoie de „Gadjo Dildo”, ca să fim mai puţin ignoranţi cu privire la această sălbatică, exotică, neîmblânzită, nomadă, misterioasă femeie-ţigancă (ea poate să fie aşa, dar poate, în egală măsură, să nu fie). Am putea – privind „Gadjo Dildo” –  chiar să descoperim câtă nevoie avem de nuanţe.

E dreaptă lupta acestor femei de a vorbi despre ceea ce s-a tăcut prea mult. Le sunt alături. Căci până la urmă ceea ce spun ele este un adevăr elementar, la care ar fi trebuit deja să ajungem până în mileniul al III-lea. Acest adevăr este: nu mai priviţi către oameni ca la o grămadă! La mijloc este, deci, o viziune foarte umanistă, pe care o susţin fără rezerve, până la ultimele consecinţe. În plus, „Gadjo Dildo” e şi foarte amuzant. Fanaticii n-au umor. Aceste tinere rome au.



21
/02
/19

Omul cel bun din Seciuan de Bertolt Brecht, spectacolul montat de regizorul Andrei Şerban la Teatrul Bulandra, rămâne o parabolă grăitoare despre „omul nou”. I-am putea spune la fel de bine „omul contemporan” sau într-o formulă deja consacrată, „omul recent”.

21
/02
/19

CRONICĂ DE FILM Cu „The Favourite” (2018), grecul Yorgos Lanthimos se instalează confortabil în zona mainstream a cinema-ului de autor. Este cel mai puțin perturbator film al său și, probabil, cel mai relaxat, chiar dacă sunt prezente toate mărcile sale stilistice. O lejeritate și o lipsă de încrâncenare binevenite.

21
/02
/19

“Charleston” (regia Andrei Crețulescu), “Dragoste 1. Câine” (regia Florin Șerban), “Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (regia Radu Jude), “Moromeții 2” (regia Stere Gulea) și “Pororoca” (regia Constantin Popescu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film. Câstigătorii vor fi anunțați în cadrul Galei Premiilor Gopo, care va avea loc marți, 19 martie, la Teatrul Național din București. Evenimentul va fi transmis live, începând cu ora 20.00, pe Film Now.

21
/02
/19

Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” vă invită la vernisajul expoziției „UNArte la Antipa’’ care va avea loc vineri, 22 februarie de la ora 14.00, la sediul muzeului din Șoseaua Kiseleff nr. 1.

21
/02
/19

Violonistul LIVIU PRUNARU, concert-maestru al celei mai bine cotate orchestre simfonice din lume, Royal Concertgebouw Amsterdam, artistul care se bucură de dreptul de folosinţă asupra viorii de patrimoniu universal  Stradivarius „Pachoud” din 1694 – va putea fi aplaudat la Sala Radio, într-un concert extraordinar în care se va afla într-o dublă ipostază: de solist și... dirijor!

21
/02
/19

Apoi, lucrurile au luat o întorsătură nedorita. Tati a descoperit că durerile constante pe care le resimtise in ultimele zile in zona toracelui erau semnul unei boli grave, apărută pe fondul stresului și imunității scăzute.

21
/02
/19

De‑acum eram tot timpul împreună, titirelul, mama, tata şi cu mine, titirelul cu toanele lui, noi, ceilalţi trei, cu nelinistile și micile noastre bucurii.

19
/02
/19

SĂ NU UCIZI, filmul co-regizat de Gabi Virginia Șarga și Cătălin Rotaru și inspirat de scandalul media care a cutremurat sistemul sanitar din România acum câțiva ani, va avea pe 1 martie premiera în cinematografele din 29 de orașe din țară.

19
/02
/19

Se joacă la Green Hours spectacolul „Această Sonia” – un one-woman show cu Letiția Vlădescu, scris și regizat de Lia Bugnar.

18
/02
/19

Unul dintre cei mai mari dirijori români, CRISTIAN MANDEAL – care se bucură de peste 45 de ani de activitate, în care a dirijat sute de concerte pe 4 continente, în 35 de ţări – și tânărul violoncelist român ȘTEFAN CAZACU (25 de ani), care cântă pe un violoncel creat în urmă cu 101 ani, la Torino (Italia), de către lutierul Georg Ullman – își dau întâlnire pe scena Sălii Radio, într-un concert extraordinar prezentat vineri, 22 februarie (19.00), alături de ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO.

17
/02
/19

CRONICĂ DE FILM În „Marele Dictator” (1940), Chaplin îl parodia pe Hitler. Scena jocului macabru cu globul pământesc folosit ca balon a devenit cult. Un portret sarcastic al unui om diabolic care influenţează întreaga lume face şi regizorul Adam McKay în „Vice”, o satiră la adresa fostului vicepreşedinte american Dick Cheney.

Page 1 of 77712345...102030...Last »