Jurjac. Sau când la teatru înveți mai multe decât la școală
https://www.ziarulmetropolis.ro/jurjac-sau-cand-la-teatru-inveti-mai-multe-decat-la-scoala/

Ce au în comun: Sputnik 5, meteoritul care loveşte pământul la câţiva kilometri de Odesa şi lansarea CD-ului cu George Enescu? Ziua de 19 august 1881. Tot în aceeaşi zi, România devine regat. Toate acestea s-au întâmplat în ziua în care George Enescu s-a născut.

Un articol de Diana Parpalea|1 octombrie 2021

Spectacolul „Jurjac”, scris și regizat de Daniel Chirilă, produs de Platforma Culturală Frilensăr & Teatrul de Animație Țăndărică București, pe muzică compusă de: Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache, Alex Cătănoiu, care sunt și actori ai acestei distribuții, spune și cântă povestea lui George Enescu într-un mod foarte tineresc. Nu cred că există om care, după spectacol, să nu fi învățat biografia compozitorului care era alintat „Jurjac” de părinți în copilărie.

Teatrul a conținut dintotdeauna și această componentă educativă, așa că e foarte bine atunci când ne întâlnim cu spectacole care să aibă acest scop. Vorbind de segmentul de public tânăr care merge la teatru, e important să i se ofere spectacole pe limbajul lui. Adică, cred că este puțin eronat să ne mai imaginăm că formele clasice de educare și învățare mai pot funcționa în ziua de azi pentru tineri. Totodată, faptul că sunt noi, nu le face mai puțin pline de veridicitate și morală.

Astfel, spectacolul propus de trupa Frilensăr conține o gamă variantă de note și contranote despre un subiect pe care dacă l-ai fi auzit la școală sub forma unei lecții de istorie a muzicii, ai fi rămas, poate, indiferent. În schimb, el îți oferă istoria unor ani din viața violonistului sub forma unui show musical foarte contagios din punct de vedere al energiei pozitive pe care ți-o oferă. Cei trei actori și muzicanți sunt carismatici, plini de umor. Sunt trei tineri care știu să umple o scenă cu doar câteva instrumente muzicale.

Muzica originală este cu siguranță un plus al spectacolului. Dacă George Enescu compunea muzică pe baza reproducerii sunetelor auzite în natură, tinerii compozitori ai spectacolului au recompus muzica, notele și ritmurile propuse de geniul Jurjac. E Rapsodia Română, dar e și ceva nou, în același timp.

Paul-Ovidiu Cosovanu, Tiberiu Enache și Alex Cătănoiu sunt un trio perfect pe scenă. Între împungerile comice preluate din filme alb-negru și momentele de tip-concert pe o scenă națională, George Enescu nu se pierde în nici un moment din poveste. Schimbă între ei instrumentele la care cântă – de la pian, la chitară bass, apoi la chitară clasică și cajon, ca într-un joc. Totodată, nu sunt de ignorat nici calitățile vocale ale lui Tiberiu Enache care poate cânta și operă. În altă ordine de ei, cei trei fac un spectacol de atmosferă, fără a anula în niciun fel povestea adevărată a compozitorului.

Spectacolul „Jurjac” este de văzut pentru latura sa educativă, dar și pentru ambianța pe care o creează în sala de spectacol. Publicul, de orice vârstă, o să petreacă o seară la teatru de calitate, în care va râde, va plânge și va cânta. Cel puțin așa a fost la Buzău, la „Săptămâna Teatrului Tânăr”, în a doua seară de festival, încheiată cu un ropot de aplauze îmbucurător.



11
/11
/13

Regizorul Andrei Gruzsniczki și actorii Ofelia Popii, Sorin Leoveanu și Florin Piersic Jr. vor lua parte la proiecția în premieră mondială a filmului „Quod Erat Demonstrandum” azi, la Festivalul Internațional de Film de la Roma (8 – 17 noiembrie).

11
/11
/13

Cea mai nouă producție a companiei independente de teatru și film Create.Act.Enjoy, din Cluj-Napoca, este un spectacol de teatru-dans, creat pentru spații alternative. ,,Lost in Transition” pornește de la ideea că societatea de astăzi se află într-un moment de răscruce: între comoditate și acțiune, între stagnare și reacție, între rutină și inovație.

11
/11
/13

Marți, 12 noiembrie, de la ora 19.00, la Institutul Francez, Sala Elvire Popesco, are loc lansarea albumului Sonoro Conac, care cuprinde lucrările fotografului Șerban Mestecăneanu și texte scrise de Luiza Zamora, cu un concept grafic semnat de Corina Duma.

11
/11
/13

CRONICĂ DE CONCERT „Un artist îşi asumă riscuri”, aşa s-ar putea sintetiza ceea ce pianista Valentina Lisitsa a împărtăşit cu jurnaliştii şi publicul bucureştean pe parcursul zilei de 5 noiembrie 2013, la Ateneul Român.

11
/11
/13

Timp de trei zile, între 14 și 16 noiembrie, la Sala Union („Paul Călinescu”) a Cinematecii Române, vor putea fi vizionate cele mai interesante și expresive scurtmetraje și mediu metraje ale studenților și absolvenților școlilor de film din București (promoțiile 2012, 2013).

11
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Inspirat din nuvela cu acelaşi titlu a lui Mircea Eliade şi promovat ca primul horror românesc, „Domnişoara Christina”, în regia lui Alexandru Maftei, este un film de o platitudine regretabilă, care nu doar că nu produce fiorii scontaţi, dar frizează uneori şi ridicolul.