La grande bellezza. Decadenţă şi decrepitudine
https://www.ziarulmetropolis.ro/la-grande-bellezza-decadenta-si-decrepitudine/

CRONICĂ DE FILM Ignorat anul trecut de juriul de la Cannes, însă premiat recent cu Oscarul pentru film străin, „La grande bellezza” este un exerciţiu seducător de autoflatare din partea lui Paolo Sorrentino.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 martie 2014

Inspirat din fellinienele „La dolce vita”, „Otto e mezzo” şi „Roma”, faţă de care face o plecăciune ca un discipol îndrăzneţ şi emancipat în faţa maestrului, „La grande bellezza”/”Marea frumuseţe” este portretul în tuşe lirico-groteşti al Romei contemporane.

Celebrul oraş este însă redat prin ochii şi temperamentul mondenizat al unui scriitor îmbătrânit şi blazat, Jep Gambardella (interpretat de impecabilul Toni Servillo), care trăieşte încă din faima primului şi singurului său roman, vechi de 30 de ani, „Aparatul uman”.

Roma lui Gambardella este un oraş al depravării, al decrepitudinii, al morţii, al spleenului alungat prin petreceri extravagante, care, prin camera cu mişcări languroase a directorului de imagine Luca Biggazzi şi talentul de portretist al lui Paolo Sorrentino, devin adevărate bacanale de dimensiuni cosmice.

Asemeni protagonistului, oraşul tânjeşte după trecutul glorios, după „marea frumuseţe” de altădată, din care nu au mai rămas decât clădirile sau operele de artă simbol şi de la care nu s-a transmis decât un etos alterat al vieţii trăite în plăceri imediate.

Fauna care populează lumea lui Gambardella este una dominată de frivolitate, impulsuri, superficialitate, iar cuvântul de ordine este decadenţa (cu panaş), în societate, artă sau religie. O decadenţă pe care Sorrentino o redă cu voluptatea unui moralist temperat, interesat nu atât de profunzimi şi subtilităţi, cât de o atentă stilizare.

În timp ce lentila de caricaturist prin care Fellini îşi privea personajele lăsa loc pentru compasiune şi melancolie, pentru înţelegere sinceră faţă de formele atât de diverse de manifestare a naturii umane, înclinaţia spre satiră a lui Sorrentino este mai pronunţată, fără a fi însă şi cinică.

Firul epic este inexistent: filmul este o înşiruire de tablouri în mişcare lentă (scenele de petrecere sunt cele mai reuşite). Fiecare dintre ele reprezintă un prilej pentru Sorrentino de a-şi etala resursele de imaginaţie vizuală, lăsând pe alocuri impresia că unicul scop este satisfacerea vanităţii sale de stilist înzestrat, de diagnostician expresiv al unei descompuneri ireversibile.

„La grande bellezza” a deschis miercuri seară, la Cinema Studio, cea de-a 10-a ediţie a Festivalului de Film Bucureşti, iar de vineri poate fi văzut şi în cinematografe.

INFO

„La grande bellezza“ (Italia, 2013)

Regia: Paolo Sorrentino

Cu: Toni Servillo, Carlo Verdone, Sabrina Ferilli

Rating: ●●●●○

Foto: captură La grande bellezza

05
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Partea de început din „Întregalde” este o demonstraţie de forţă. Orăşenii, bine îmbrăcaţi şi echipaţi, se simt în largul lor. Sunt relaxaţi şi siguri pe ei. Fac glume, se tachinează. Au maşini de teren puternice, care urcă impetuos drumurile (iar camera de filmat are grijă să insiste pe asta).

31
/08
/21

CRONICĂ DE FILM Regizat de Harry Mcqueen şi cu o distribuţie formată din Colin Firth şi Stanley Tucci, „Supernova” (2020) este un film cuminte despre un ultim moment de fericire din viaţa unui cuplu de bărbaţi, înainte de căderea definitivă a unuia dintre ei în boală.

30
/08
/21

PREVIEW Trei filme realizate în anii `60 în Republica Moldova, la ale căror scenarii au contribuit scriitori basarabeni, au fost aduse la Bucureşti în cadrul unui proiect inediat intitulat „Romanul românesc din stânga Prutului”. Filmele pot fi văzute marţi, 31 august, la ARCUB.

30
/08
/21

Robert Downey Jr. și Jude Law sunt protagoniștii filmelor „Sherlock Holmes”, regizate de Guy Ritchie și bazate pe personajul omonim creat de Arthur Conan Doyle, care pot fi vizionate la TNT în luna septembrie.

30
/08
/21

Din 24 septembrie spectatorii sunt invitați să fie mai prezenți, în societate dar și la cinema, prin intermediul filmului de debut al Ruxandrei Ghițescu, „Otto Barbarul”, care este totodată un pretext pentru a declanșa întrebări și discuții despre perioadele prin care trec adolescenții, perioade de încercări, căutări, confuzie și alegeri.

27
/08
/21

Cea de-a XIII-a ediție a KINOdiseea – Festivalul Internațional de Film pentru Publicul Tânăr (open air) debutează în Parcul Plumbuita din București, în perioada 1 - 12 septembrie și aduce pe marele ecran din aer liber douăsprezece filme pentru copii, perfecte pentru o seară petrecută împreună cu întreaga familie, pelicule și animații educative, realizate de studiourile Disney și Pixar.

26
/08
/21

CRONICĂ DE FILM Ce idee bună şi ce sarcină grea: un documentar despre ce mai înseamnă Casa Regală a României astăzi, pornind de la călătoria anuală pe care Principesa Margareta (devenită Custodele Coroanei după moartea Regelui Mihai în 2017) şi Principele Radu o fac cu trenul regal prin România pentru a se întâlni cu susţinători ai monarhiei din diverse oraşe.