„Last Night in Soho”. Fantomele trecutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/last-night-in-soho-fantomele-trecutului/

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 noiembrie 2021

Paseismul este pus sub semnul întrebării printr-o defilare a fantomelor din trecut.

Demitizarea e cu atât mai spectaculoasă cu cât nu are o ţintă uşoară. Dimpotrivă, filmul ia în vizor, fără complezenţă, celebrii ani `60, când întreaga Europă, dar mai ales partea ei de la vest de Cortina de Fier, trecea printr-o efervescenţă atât de aşteptată după război.

Cinematografia îşi trăia la rândul ei glorioasa perioadă de modernism. Aşa că nu e de mirare că reperul pe care îl invocă insistent sau, mai exact, îl deconstruieşte „Last Night in Soho” este clasicul „Darling”, al lui John Schlesinger.

Legendara emancipare multiplă, inclusiv feminină, cu care este deseori asociat respectivul deceniu s-ar putea să nu fi fost atât de revoluţionară şi să fi lăsat multe stafii ascunse în pereţii caselor vechi, gata oricând să iasă.

Atunci când fata inocentă şi naivă de la ţară, o orfană crescută de bunică într-un mediu bucolic, ajunge direct la Londra ca să studieze designul vestimentar şi se instalează în celebrul (nu neapărat în sens bun) cartier Soho, ştii că lucrurile nu arată bine.

Nici nu are cum să fie altfel – fata e cu mintea şi cu sufletul în anii `60 şi îşi alimentează atât de tare imaginaţia cu muzica şi moda perioadei (de care e plin filmul), încât nopţile îi sunt invadate de fantezii şi vise flamboaiante cu o cântăreaţă aspirantă de altădată în căutarea faimei, care se transformă însă treptat în coşmaruri despre abuzuri sexuale şi crime.

Sub strălucirea trecutului presupus eliberator stau de fapt camuflate traume ce lasă urme până în prezent.

Formal, „Last Night in Soho” trece cu abilitate de la film lejer cu adolescenţi, la film de epocă şi apoi la horror, dar având mereu un substrat politic. Nu-i rău pentru o operă, totuşi, mainstream.



25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

12
/04
/24

„Guvernul Copiilor 2”, filmul vizionar regizat de Ioana Mischie, vine în cinematografe din 26 aprilie și prezintă publicului o lume imaginată de copiii români, cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani, din diverse categorii sociale, care au fost intervievați cu privire la societatea ideală pe care ar clădi-o dacă ar deveni lideri.

05
/04
/24

Festivalul Filmului Palestinian, organizat de Centrul Cultural Mahmoud Darwish sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, va avea loc între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie în Cluj-Napoca iar programul detaliat și biletele sunt acum disponibile.

21
/03
/24

Cele mai noi filme cu Mads Mikkelsen și Sir Anthony Hopkins în rolurile principale și multipremiatul „All of Us Strangers” (foto) (r. Andrew Haigh) sunt doar câteva dintre titlurile incluse în programul celei de-a 23-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania, care va avea loc la Cluj-Napoca între 14 și 24 iunie.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.