„Last Night in Soho”. Fantomele trecutului
https://www.ziarulmetropolis.ro/last-night-in-soho-fantomele-trecutului/

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 noiembrie 2021

Paseismul este pus sub semnul întrebării printr-o defilare a fantomelor din trecut.

Demitizarea e cu atât mai spectaculoasă cu cât nu are o ţintă uşoară. Dimpotrivă, filmul ia în vizor, fără complezenţă, celebrii ani `60, când întreaga Europă, dar mai ales partea ei de la vest de Cortina de Fier, trecea printr-o efervescenţă atât de aşteptată după război.

Cinematografia îşi trăia la rândul ei glorioasa perioadă de modernism. Aşa că nu e de mirare că reperul pe care îl invocă insistent sau, mai exact, îl deconstruieşte „Last Night in Soho” este clasicul „Darling”, al lui John Schlesinger.

Legendara emancipare multiplă, inclusiv feminină, cu care este deseori asociat respectivul deceniu s-ar putea să nu fi fost atât de revoluţionară şi să fi lăsat multe stafii ascunse în pereţii caselor vechi, gata oricând să iasă.

Atunci când fata inocentă şi naivă de la ţară, o orfană crescută de bunică într-un mediu bucolic, ajunge direct la Londra ca să studieze designul vestimentar şi se instalează în celebrul (nu neapărat în sens bun) cartier Soho, ştii că lucrurile nu arată bine.

Nici nu are cum să fie altfel – fata e cu mintea şi cu sufletul în anii `60 şi îşi alimentează atât de tare imaginaţia cu muzica şi moda perioadei (de care e plin filmul), încât nopţile îi sunt invadate de fantezii şi vise flamboaiante cu o cântăreaţă aspirantă de altădată în căutarea faimei, care se transformă însă treptat în coşmaruri despre abuzuri sexuale şi crime.

Sub strălucirea trecutului presupus eliberator stau de fapt camuflate traume ce lasă urme până în prezent.

Formal, „Last Night in Soho” trece cu abilitate de la film lejer cu adolescenţi, la film de epocă şi apoi la horror, dar având mereu un substrat politic. Nu-i rău pentru o operă, totuşi, mainstream.



12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.