Laura Mușat, fondatoarea ADFR: „Cred că va urma o perioadă dificilă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/laura-musat-fondatoarea-adfr-cred-ca-va-urma-o-perioada-dificila/

INTERVIU Asociaţia pentru Dezvoltarea Filmului Românesc oferă micro-granturi a câte 500 de euro, în valoare totală de 3.000 de euro, pentru susţinerea artiştilor independenţi în această perioadă. Despre ce e vorba, aflăm de la Laura Muşat, fondatoarea ADFR.

Un articol de Liliana Matei|14 aprilie 2020

Cu ce se ocupă ADFR, în general, și cum a afectat pandemia Covid-19 și situația de urgență activitatea voastră?

Am fondat ADFR la sfârșit de 2016, la un an după întoarcerea mea în țară, cu gândul de a umple niște goluri existente în cinematografia română. Am locuit 4 ani la Londra unde am studiat producție de film și unde am participat, de asemenea, la o multitudine de evenimente – de la masterclass-uri pentru studenții de film, la workshop-uri, rezidențe șamd. Mi-am propus să mă implic în realizarea unor proiecte de acest gen și în România.
Așa a apărut ADFR, care dezvoltă proiecte autentice, atât pentru industrie, cât și pentru publicul cinefil, cu scopul de a promova filmul românesc. Suntem o echipă formată doar din femei, care consideră că arta cinematografică poate dezvolta comunități mult mai vizibile și informate, atât de cineaști cât și de cinefili.

Unul dintre proiectele noastre cele mai dragi este rezidența – concurs The Script Contest, care urma să își desfășoare ultimele etape în perioada martie – aprilie 2020. Bineînțeles, ca și în alte cazuri, am fost nevoiți să amânăm proiectul (l-am reprogramat pentru luna august și sperăm să îl putem continua atunci). În rest, activitatea noastră decurge normal – revista Films in Frame își continuă activitatea , redactorii noștri lucrând de acasă, aplicăm la fondurile existente pentru viitoarele proiecte și ne ținem sesiunile de brainstorming online. Din punct de vedere financiar, activitatea ADFR este susținută din surse proprii (atunci când nu există finanțări) și până în prezent, ne-am descurcat. Vom vedea ce va urma.

Cum ați descrie situația actuală a artiștilor independenți din cinematografia românească și nu numai?

Tragică. Dacă vorbim strict despre cinematografie, aș menționa două lucruri esențiale: în primul rând, majoritatea oamenilor care activează în industrie sunt liber profesioniști, lucrează pe contracte de colaborare sau prestări servicii, încheiate strict pe perioada de desfășurare a producției sau a proiectului în cauză; în al doilea rând, industria cinematografică se caracterizează prin munca în echipă. Cred că, mai departe, oricine își poate da seama cât de tare afectează situația actuală o foarte mare parte din industria cinematografică. Cât despre alte ramuri ale sectorului cultural – oriunde există artiști independenți, situația este tragică. Aceștia au cel mai mult de suferit în perioada asta, economiile lor, acolo unde există, sunt insuficiente dacă ne raportăm la perioada extinsă de inactivitate cauzată de sistarea filmărilor sau anularea evenimentelor.

Laura Mușat, ADFR

Care sunt inițiativele care v-au atras atenția în această perioadă?

Personal, salut inițiativa celor de la Fundația9, care oferă micro-granturi pentru proiecte – mi se pare minunat că există fundații și asociații implicate care caută soluții pentru a ajuta și stimula artiștii.

Micro-granturile #ADFRSurvival: cine poate beneficia de ele și ce trebuie să facă?

Orice reprezentant al industriei cinematografice din România care se încadrează în cele două categorii vizate: cineaștii cu vârsta cuprinsă între 23 și 35 ani, din departamentele imagine, regie, scenaristică, scenografie și costume și actorii independenți, cu vârste cuprinse între 22 și 40 ani, care au avut cel puțin o colaborare în cinema, în ultimele 12 luni. Pentru fiecare categorie se vor acorda câte trei micro-granturi a câte 500 Euro fiecare. Informațiile complete se pot găsi pe website-ul nostru.

Care sunt măsurile de care credeți că are nevoie industria cinematografică pentru a trece de această perioadă cu bine?

În primul rând, avem nevoie de o instituție capabilă care să protejeze interesele industriei și să sprijine cineaștii, iar aceea ar fi Centrul Național al Cinematografiei, însă, CNC-ul și-a închis porțile și a amânat toate plățile contractelor în derulare. Deși a acționat în conformitate cu Decretul Prezidențial nr. 195/16.03/2020 și susține că a luat decizia ținând cont și de numărul mare de cereri de amânare sau suspendare a contractelor, primite de la case de producție, CNC nu a venit cu o altă soluție, care să sprijine artiștii independenți. Pur și simplu și-a închis porțile, deși ei sunt primii care ar trebui să vină cu măsuri pertinente.

Cine altcineva poate lua măsuri? Cred că fiecare din noi. Am fost învățați dintotdeauna să ne descurcăm singuri și ne vom descurca. Avem o mulțime de artiști și cineaști capabili care conduc asociații, instituții sau case de producție și care sunt convinsă că sunt în căutare de soluții care ne vor ajuta să trecem mai ușor peste criza economică care ne așteaptă.

Cum credeți că va arată industria în perioada următoare și care sunt cele mai mari provocări pe care vor trebui să le depășească atât cineaștii, cât și asociațiile culturale?

Cred că va urma o perioadă dificilă. În primul rând, o înghesuială a tuturor festivalurilor de film, atât cele naționale, cât și internaționale, care cu siguranță va afecta acele evenimente mai mici. Apoi, cred că numărul de filme românești produse va scădea – atât din cauza finanțărilor (care sigur se vor diminua), cât și din cauza unei posibile „canibalizări”: suntem totuși o industrie mică, cu puțini profesioniști sau case de rental, iar timpul e același pentru toți. Nici oamenii nu cred că vor da buzna în cinematografe – fiindcă după atâta distanțare socială și stat în casă, primul lucru pe care vrei să-l faci este să ieși în aer liber și să te vezi cu cei dragi. Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. Repercusiuni vor fi, dar am încredere în toți oamenii competenți pe care îi cunosc din mica noastră industrie și care au dat dovadă de nenumărate ori că se poate.

Sunt un om optimist de fel și mi-e foarte greu să nu văd lumina de la capătul tunelului – oricât de greu va fi, vom depăși și acest moment, cu răbdare și decizii înțelepte. Și cred că există multe părți bune ale acestei situații generate de coronavirus, pe care dacă le vedem și le înțelegem, ne vor ajuta să schimbăm lucrurile în „mai bine”.

Vor suferi mult și filmele finalizate, care își pregăteau lansarea în această primăvară-vară. (Laura Mușat, ADFR)

Foto: Dragoș Hanciu, Adi Bulboacă

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.

24
/10
/14

Actrița Jacqueline Bisset, care joacă rolul soției fostului șef al FMI Dominique Strauss-Kahn, în controversatul Welcome to New York, al lui Abel Ferrara, se va întâlni cu spectatorii din București după proiecția specială a filmului din această seară, de la ora 22.00, la Cinema Elvira Popescu.