Les Films de Cannes a Bucarest – femeile la putere
https://www.ziarulmetropolis.ro/les-films-de-cannes-a-bucarest-femeile-la-putere/

Cinci filme intense regizate de cineaste sau axate pe personaje feminine puternice vin în premieră la Les Films de Cannes à Bucarest (24 – 30 octombrie), la Cinema Patria, Cinema Studio şi Elvira Popescu. Două dintre ele au obţinut premii importante la Cannes: Le Meraviglie a câştigat Marele Premiu, iar Party Girl – Camera d’Or.

Un articol de Petre Ivan|26 septembrie 2014

Cannes-ul este criticat constant pentru lipsa regizoarelor din selecție, însă un raport recent al European Audiovisual Observatory arată că filmele regizate de femei sunt, de fapt, rarități: între 2003 și 2012, doar 16.3% din totalul peliculelor produse în Europa au fost semnate de cineaste.

Unul dintre cele mai neconvenționale portrete feminine din cinema poate fi găsit în Party Girl, regizat de un grup de prieteni – Marie Amachoukeli, Claire Burger, Samuel Theis – și premiat cu Camera d’Or și Premiul Un Certain Regard pentru Cel mai bun ansamblu de actori. Povestea filmului în sine este una neobișnuită: fascinate de mama lui Samuel Theis, care a decis să se căsătorească la 60 de ani, după o viață tumultoasă petrecută prin cluburi, cele două regizoare i-au propus să facă un film despre ea.

Angélique Litzenburger a ajuns astfel să-și joace propriul rol într-un film doar parțial ficțiune, alături de familie și actori non-profesioniști.

„Este portretul unei femei mature ale cărei parcurs și personalitate sfidează toate normele sociale sau cinematografice”, scrie „Les Inrockuptibles”.

Party Girl

Party Girl

Le Meraviglie, Marele Premiu la Cannes

Marele Premiu la Cannes, al doilea ca importanță după Palme d’Or, i-a revenit cineastei italiene Alice Rohrwacher, pentru Le Meraviglie. Cap de afiș sunt Alexandra Maria Lungu, fiica unor imigranți români, aflată la primul rol, Monica Bellucci și Alba Rohrwacher, sora regizoarei.

Actrița română, descoperită de regizoare pe când avea 11 ani, la o oră de religie, o interpretează pe Gelsomina, fiica unor fermieri italieni care duc o viață retrasă, într-un colț mirific de țară, având grijă de stupii lor de albine.

Apariția unui băiat și a unei prezentatoare TV (Bellucci) în satul lor o fac să-și dorească o altfel de viață. Alice Rohrwacher a mai fost selecționată la Cannes în 2011, în Quinzaine des Réalisateurs, cu Corpo Celeste.

Un trio fascinant formează actrițele Juliette Binoche, Kristen Stewart și Chloë Grace Moretz, în noul film al renumitului cineast francez Olivier Assayas, Clouds of Sils Maria, unul dintre cele mai apreciate din competiția Cannes 2014.

Intens și subtil, realizat la dorința lui Juliette Binoche, care l-a provocat pe Assayas să-i creeze un personaj complex, filmul urmărește o actriță (Binoche) pusă în fața provocării de a juca în aceeași piesă controversată despre două lesbiene care i-a adus celebritatea cu 20 de ani în urmă.

Doar că, de data asta, trebuie s-o interpreteze pe femeia mai în vârstă dusă la disperare de iubita ei tânără. Provocarea o obligă să-și pună sub semnul întrebării statutul, viața, relațiile. O însoțește în acest demers asistenta ei, jucată de Kristen Stewart, în ceea ce presa internațională descrie drept cel mai bun rol din cariera ei. Olivier Assayas este unul dintre obișnuiții Cannes-ului, cu peste zece filme selecționate.

Amour Fou, o povetse cu totul bizară

Cu totul bizară este povestea din Amour Fou, cel de-al șaselea film regizat de austriaca Jessica Hausner și proiectat în Un Certain Regard. Acțiunea este plasată în 1810, în Berlin, și este inspirată de povestea adevărată a scriitorului Heinrich von Kleist (Christian Friedel) și a iubitei lui, Henriette Vogel (Birte Schnöink).

Amour Fou

Amour Fou

Deprimat de insuccesul cărților lui și sufocat de apatia și rigiditatea din înalta societate, acesta își propune să se sinucidă, însă nu fără a avea un companion alături. Acceptă să intre în acest „pact întru moarte” o femeie căsătorită.

„Un film misterios, care o să vă bântuie multă vreme”, titrează ARTE. Extrem de atent cu scenografia, costumele și imaginea, Amour Fou este considerat cel mai bun film al autoarei. Jessica Hausner a mai concurat la Cannes cu Lovely Rita (2001) și Hotel (2004).

Un autor respectat, Pascale Ferran, distinsă cu Camera d’Or în 1994, pentru Petits arrangements avec les morts, a revenit la Cannes, în Un Certain Regard, cu o poveste de dragoste: Bird People.

Filmat aproape în întregime într-un hotel de aeroport, îi are în distribuție pe Josh Charles, Anaïs Demoustier, Roschdy Zem, Radha Mitchell. În aeroportul din Paris, doi străini încearcă să găsească un sens în viețile lor: un inginer american care decide să-și schimbe radical viața și o tânără cameristă care trece printr-o experiență copleșitoare.

După cum a mărturisit într-un interviu, Pascale Ferran a scris scenariul cu gândul la linia extrem de subțire dintre viața privată și cea publică, în lumea modernă.

Filmele Clouds of Sils Maria și Le Meraviglie vor fi distribuite în România de Transilvania Film.

Foto: Les Films de Cannes a Bucarest –  filmedefestival.ro.

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.