Lia Bugnar: „La Teatrul Metropolis nu vor mai fi actori pe scenă și spectatori în sală“
https://www.ziarulmetropolis.ro/lia-bugnar-la-teatrul-metropolis-nu-vor-mai-fi-actori-pe-scena-si-spectatori-in-sala/

Într-un comentariu pe pagina ei de Facebook, Lia Bugnar explică foarte simplu care este situaţia de criză de la Teatrul Metropolis. Redăm mai jos comentariul acesteia.

Un articol de Ziarul Metropolis|5 aprilie 2022

„Actorii care jucam la Metropolis n-am fost platiti din octombrie (acum cateva zile am primit o mica suma din ce ni se datora pentru o gramada de spectacole jucate) pentru ca bugetul dat de primarie a taiat exact banii pentru colaboratori. A dat doar pentru platit lumina, gaz si angajatii teatrului (tehnic si contabila etc, teatrul fiind de proiect, nu are trupa de actori angajati, doar colaboratori). Deci a transformat Metropolisul intr-o cladire si atat, privandu-l de posibilitatea de a plati exact oamenii care fac o cladire sa fie teatru.

In felul asta, teatrul a acumulat o datorie de un milion o suta de mii fata de actorii colaboratori. Bugetul pe anul asta este de un milion. Deci nici macar cat sa plateasca TOATE datoriile de pana acum. Despre jucat in viitor nu mai poate fi vorba, pentru ca George Ivascu nu va mai lasa actorii sa joace spectacole pe care deja stie ca nu are cu ce sa le plateasca. Asta inseamna sa inchizi DE FACTO un teatru.

Nicusor Dan a trimis o comisie de specialisti pentru evaluarea activitatii manageriale a lui George Ivascu (a trimis la toate teatrele). In comisie erau si cativa oameni de la primarie, printre care si doamna Punga, sefa de cabinet a lui Nicusor Dan. Intrebarea pe care a pus-o aceasta femeie a fost de ce n-au fost premiere in 2020. Raspunsul a fost „Pai, n-am avut buget nici sa platesc actorii pentru spectacolele in care jucau deja, de unde premiere?” Si doamna a spus „Pai, aveti trei regizori angajati in teatru!” „Unde, doamna, am? N-am personal artistic angajat. Suntem teatru de proiect.” „Cum n-aveti? Ia uitati aici!” Si i-a aratat pe organigrama trei nume in dreptul carora aparea „regizor tehnic”. Erau trei regizori tehnici, da? Regizorul tehnic este seful masinistilor, are grija sa se puna decorul cum trebuie, anunta actorii cand au spectacole, de-astea. Ca sa intelegi nivelul de pregatire al oamenilor care au venit sa dea note pentru activitatea manageriala a unui teatru de proiect. Nu numai ca n-aveau nici cea mai vaga idee ce inseamna un teatru de proiect, dar nu stiau nici macar cum functioneaza un teatru de orice fel. Ce inseamna un regizor tehnic, o cabiniera, o contabila, un colaborator.

Si, in caz ca intrebi si asta, Nicusor Dan stie lucrurile astea, i le-am spus. A zis, OK, lasati-ma sa ma interesez, dupa care n-a mai raspuns la telefon. Si a trimis acest buget pentru anul asta, buget care e cu o suta de mii mai mic decat datoriile pe anul trecut. Te-am lamurit? Inca un detaliu, daca tot m-ai pornit, Ivascu, pentru ca nu a mai putut programa spectacole luni intregi, a oferit teatrul spectacolelor de absolventa si master de la UNATC, sa-si tina acolo reprezentatiile, sa-i vada si pe ei lumea, cu intrare gratuita. Doamna Punga a spus ca e „conflict de interese, ca Ivascu este implicat in activitatea UNATC si face un serviciu scolii”. I-am spus-o si pe-asta lui Nicusor Dan care a zis „Da’ asta-i un lucru foarte bun, ca studentii sa joace acolo, daca li se da ocazia. Lasati-ma sa ma interesez.”

CITIȚI ȘI Scrisoare deschisă a echipei Teatrului Tineretului „Metropolis” către publicul spectator 

Dupa care a bagat capul in nisip ca strutul si n-a mai raspuns la telefon. Avusesem certitudinea ca nu are idee ce se intampla, dar, dupa ce a stat o ora pe telefon cu noi si a luat un curs intensiv despre ce inseamna teatru de proiect, a pus intrebari punctuale la care i s-a raspuns in cele mai mici detalii, a ales sa nu mai raspunda la telefon. O sa-i scriem o scrisoare publica, nu ca ne-am face vreo iluzie ca ii pasa real de ce se intampla cu teatrul romanesc. Da’ macar pentru simetrie, pentru echilibru. La cat am putut sa urlam toti pentru el in campanie, cred ca aceia pe care i-am influentat au dreptul si la epilog“, a scris Lia Bugnar, actriță, dramaturg și regizoare.

Reacția lui Nicușor Dan

🔴Dezmint categoric o știre falsă care circulă de ieri pe Internet: Teatrul Metropolis NU se închide!
🟢Ce se închide, însă, e robinetul risipei. Sunt în această perioadă controale și evaluări la teatrele bucureștene din subordinea PMB, inclusiv evaluări ale conducerilor.
🟢O chestiune adiacentă: e regretabil că trei dintre directorii de teatru care de-a lungul vremii au incriminat lipsa de transparență în evaluarea managementului nu și-au dat acordul ca evaluările să fie publice, în format online.
🟢Am fost și rămân susținător al culturii, dar, în același timp, nu voi renunța la ideea de a pune în ordine teatrele, chiar dacă asta nemulțumește. Aș fi preferat să nu vorbesc încă despre acest subiect, fiindcă evaluările la teatre sunt în desfășurare, dar știrile false trebuie combătute. Voi da mai multe detalii după încheierea evaluărilor.

„Nu mai dezmintiti categoric domnule Nicusor Dan! Ati incalcat legea si stiti asta foarte bine. Nu ati respectat un buget APROBAT, ati trimis luna de luna sume mult mai mici decat cele APROBATE de primarie, astfel incat noi, actorii colaboratori de la Metropolis nu am fost platiti din octombrie. Teatrul a acumulat datorii de 1 milion o suta de mii de lei fata de 306 colaboratori. Un teatru de proiect, teatru fara trupa angajata, nu poate supravietui daca-i taiati finantarea pentru colaboratori. Stiti aceste lucruri, vi le-am spus personal. Ati si parut ca intelegeti. Bugetul pe 2022 asigura doar functionarea teatrului ca o cladire goala si face imposibila orice colaborare artistica. Ati reusit sa transformati un teatru intr-o cladire cu lumina si gazul platite si atat. TEATRUL NU E O CLADIRE. Pe PDF-ul de pe site-ul primariei nici macar nu ati avut bunul simt de a trece datoriile pe care teatrul, din cauza dumneavoastra, le-a acumulat. Macar taceti din gura si lasati-ne in durerea noastra, ca am fost fraieri si v-am votat!“, a replicat Lia Bugnar.

Despre ancheta de la Metropolis

Lia Bugnar: „Oameni buni, circula sintagma asta cu „Nicusor face o ancheta la Metropolis” si de-aia fac astia scandal. „Bravo, Nicusor, asa le trebuie, ca-si bateau joc de banu’ public cu nemiluita!” Sa ne intelegem, Nicusor Dan nu face nicio ancheta. Niciuna. Ce se intampla este evaluarea anuala a activitatii managerilor de teatru. Anuala, da? A facut-o fiecare primar, an de an, la toate teatrele, in acelasi timp. E ca teza, ca bacu’, nu e un bau-bau, nu vine ca o surpriza neplacuta. E o evaluare la care se dau note, exact ca la scoala. Deci Nicusor Dan nu e acest Vlad Tepes care le arata el lor. Nu. Face, ca fiecare primar dinaintea lui, evaluarea anuala, obligatorie prin lege. Tot prin lege, este obligatoriu ca aceasta comisie de evaluare sa fie alcatuita din reprezentanti ai primariei si experti in management cultural. Acesti reprezentanti ai primariei, tre’ sa se priceapa si ei la asta, un pic macar, ca sa poata evalua activitatea manageriala a unui teatru. Anecdota zilei vine de la doamna Punga, fosta sefa de cabinet a domnului primar si actual administrator al Bucurestiului care, membra de vaza a acestei comisii, a intrebat indignata de ce regizorii tehnici din teatru nu au regizat spectacole. Si cu asta am incheiat subiectul „anchetei” de la Metropolis in urma careia se inchide teatrul. Teatrul nu se inchide. Ramane deschis. Atata ca nu vor mai fi actori pe scena, spectatori in sala, reflectoare aprinse, repetitii, decoruri montate. Nimic din toate astea, pentru ca primaria nu a dat niciun ban pentru sustinerea spectacolelor viitoare, doar pentru plata datoriei deja acumulate fata de actori si nici aia toata. Deci, in afara de actori pe scena si spectatori in sala, totul va fi exact ca inainte la Metropolis.“

19
/03
/24

Nominalizat în acest an la Women's Prize for Fiction, romanul „Cele opt vieți ale unui trickster de-o vârstă cu veacul” de Mirinae Lee, o coreeancă mutată în SUA, spune povestea teribilă a unei femei evadate din Coreea de Nord.

18
/03
/24

Proiectul „Întâlnirile Teatrul azi la Masca” iniţiat de revista Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, continuă seria de discuții profesionale cu a doua masă rotundă dedicată, de această dată, dramaturgiei românești.

18
/03
/24

În contextul celebrării a 20 de ani de existență, Centrul Național al Dansului București (CNDB) extinde Ziua Internațională a Dansului pe durata întregii luni aprilie.

15
/03
/24

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Filmului Palestinian, organizată de Centrul Cultural Mahmoud Darwish, sub patronajul Ministerului Culturii din Palestina și al Ambasadei Statului Palestina în România, se va desfășura între 18 și 21 aprilie la București și pe 28 aprilie la Cluj-Napoca, cu o nouă direcție artistică și o prezentare a cinematografiei palestiniene ca un Cinema of Existence.

14
/03
/24

Unul dintre cei mai importanți regizori europeni, cunoscut pentru abordarea sa contemporană a pieselor clasice și montările provocatoare din punct de vedere politic și social, Thomas Ostermeier montează pentru prima dată un spectacol în România.

14
/03
/24

Astăzi, pe 14 martie, se împlinesc trei ani de la moartea ei, la Paris, în 2021, atunci când Covidul făcea ravagii și oprise lumea în loc. Avea aproape 90 de ani.

13
/03
/24

În perioada 12-15 martie 2024, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București organizează cea de-a XXV-a ediție a Ușilor Deschise, în cele două sedii ale sale, din Str. Matei Voievod nr. 75-77 și Str. Tudor Arghezi nr. 3b.

13
/03
/24

Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai bine cotați dirijori români peste hotare, aplaudat în prestigioase săli de concerte ale lumii, ca Auditorium-ul din Barcelona, Musikverein – Viena sau Sala Ceaikovski – Moscova, apreciatul violonist Alexandru Tomescu și vioara Stradivarius Elder-Voicu pe care are privilegiul de a interpreta, și un program dedicat integral lui Mozart definesc un eveniment de neratat la Sala Radio.

12
/03
/24

O nouă traducere din opera Elenei Ferrante a fost publicată de curând în colecția „Anansi. World Fiction” de la Editura Trei. Elena Ferrante e o scriitoare îndrăgită de cititorii din lumea întreagă începând de la publicarea bestsellerurilor internaționale ce alcătuiesc Tetralogia Napolitană.