Lifestyle educativ și New Media, încotro? Revistele pentru femei în România, între divertisment și educație
https://www.ziarulmetropolis.ro/lifestyle-educativ-si-new-media-incotro-revistele-pentru-femei-in-romania-intre-divertisment-si-educatie/

Sunt foarte multe reviste pentru femei în Romania, care deţin o mulţime de articole informative, educative şi de divertisment, în care femeile sunt sfătuite cum anume pot să reuşească pe plan profesional şi personal, cum să îşi analizeze sănătatea, cum să îşi petreacă timpul liber etc.

Un articol de Rhea Cristina|19 aprilie 2023

O multitudine de informații utile și interesante includ aproape în totalitate spațiul feminin, oferindu-le femeilor o paletă largă de instrumente informative despre problemele care preocupă femeile din întreaga lume.

De la sănătate, frumusețe, modă, viața de cuplu, relații, dezvoltare personală, carieră, copii, parenting, sfaturi de îngrijire și wellness, familie, fitness, styling, bucătărie, afaceri, până la amenajări interioare, astrologie, psihologie, horoscop, ghid de cumpărături, cosmetică, coafură, turism, subiecte tabu, sex, vedete, showbiz etc.

Cu titluri distincte (unele originale, românești, altele, preluate, fiind o “extincție” locală a marilor reviste internaționale), tematici atent selecționate, aceste publicații, unele lucioase, de tip “glossy”, surprind plăcut prin diversitatea temelor abordate, a fotografiilor ad hoc sau preluate.

În orice caz, la 30 de ani de la momentul Decembrie 1989, piața revistelor pentru femei din Romania este una consolidată, împlinită și reușită. Aproape ai zice că este arhisuficientă sau, oricum, nu mai este loc de alte reviste feminine noi. Oare așa să fie?

Să analizăm. În primul rând, în știința jurnalismului, revistele pentru femei în Romania se încadrează la ceea ce numim presa de divertisment. În prezent, lucrurile sunt mult mai complexe.

Aceste reviste sunt diferite din multe puncte de vedere. E firesc să fie așa, deoarece concurența comercială este acerbă, atât pe plan național cât și internațional.

Primul criteriu, care le distinge pe fiecare, îl reprezintă temele/subiectele alese și, de aici, conținutul editorial oferit. Deși unele teme sunt comune (sănătate, frumusețe, modă, cuplu, cosmetică, astrologie, vedete etc), abordarea acestora este diferită: stilul pendulează între informație, divertisment și mai nou, educație. Un fel de magazin feminin și pentru întreaga familie, care să includă tot ce este necesar pentru a capta atenția cititoarelor la maxim posibil. Altele, însă, sunt mult mai nișate ca tematică: fie reviste de sănătate, fie reviste de modă, de fitness, de stil de viață, de afaceri etc.

Articolele, construite pe bază de sfaturi și informații utile, de genul „How to…”, sunt, în general, scurte, oferă sfaturi rapide și ușor de reținut/aplicat, trucuri diverse sau scurte opinii ale specialiștilor. Există și varianta de interviuri, dar e mai mult axată pe zona de cancan și monden. Scrise pe un ton accesibil, ușor accesibil, articolele pot fi de folos și pot crea un sentiment de comunitate deosebit, însă au și riscul de a cădea în ridicol – dacă, de exemplu, alături de sfaturi despre cum să scape tinerele de kilogramele în plus sunt oferite și indicații despre cum să fie mereu sănătoase și vesele!

Al doilea criteriu este audiența, cui se adresează fiecare revistă în parte. Unele au target-ul stabilit încă de la bun început, altele și l-au definit și format pe parcurs (în funcție de preferințele cititoarelor și cu ajutorul datelor oferite de Google): tinere adolescente, femei mature, între 30-60 de ani, studii superioare sau nu, mediul urban/rural etc.

Al treilea criteriu este modalitatea de prezentare: unele reviste pentru femei sunt în formă tipărită, altele exclusiv online și, o parte, în ambele variante.

Nu în ultimul rând sunt de apreciat revistele-bloguri, care concurează cu marile reviste pentru femei în chiar punctele lor esențiale: informație și divertisment. Și dețin marea calitate de a aduce un suflu nou, proaspăt, ca informație; cu riscul că au o notă de subiectivism pronunțat, aceste reviste exclusiv online sunt autentice în informație și opinii.

Așadar, lifestyle-ul în jurnalism este un spațiu care permite multiple forme de exprimare jurnalistică și o pendulare permanentă între informație și educație, sub aspectul divertismentului.

În privința factorului educativ, revistele pentru femei în România sunt și aici extrem de diverse și motivante: de la educația privind modul de viață sănătos, sănătate, nutriție la cea despre carieră, dezvoltare personală, cuplu și copii.

Sau o altă abordare, mai nouă, din ultimii ani, reviste pentru femei care includ în „garderoba lor editorială”, alături de genul de articole enumerate mai sus, și articole utile despre spiritualitate, psihologie, cărți, diaspora – pe scurt, acele reviste online care se încadrează în genul jurnalistic „de top”, al momentului, numit lifestyle educativ. Un exemplu bun în acest sens este siteul Psihologia vieții (www.psihologiavietii.com), care combină și dezvoltă cu succes și latura culturală și cea educativă a jurnalismului de divertisment.

Apariția Internetului a schimbat enorm de mult conținutul editorial și genul de informație oferit de revistele pentru femei, având o multitudine de avantaje redacționale și economice pentru trusturile de presă. Un lucru este cert: acest segment al presei este dinamic, interesant, util și în continuă dezvoltare. Adevarate manuale de modă, stil și lifestyle, revistele pentru femei concertează între divertisment și educație, dar nu numai…

09
/05
/24

Cu ocazia Centenarului Giacomo Puccini, de la a cărui trecere în eternitate se omagiază 100 de ani, Institutul Italian de Cultură, alături de Artexim, organizează la Ateneul Român luni, 13 mai 2024, ora 19:00, Gala Puccini.

08
/05
/24

Echipa Asociației „Albert și zâmbete” este încântată să anunțe „Galeria terapiilor, ediția a treia”, un eveniment unic și inovator dedicat conectării, cunoașterii și inspirației, din credința în șansa copiilor cu nevoi speciale.

30
/04
/24

Violoncelistul de talie internațională Andrei Ioniță va cânta la Iași în cadrul seriei concertelor organizate de Fundația Culturală Gaudium Animae. Recitalul va avea loc joi, 9 mai 2024, ora 19.00, în sala Henri Coandă de la Palatul Culturii Iași.

30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.