„Macbeth” pe scena de la Teatrul Bulandra
https://www.ziarulmetropolis.ro/macbeth-pe-scena-de-la-teatrul-bulandra/

Premiera spectacolului „Macbeth” de de William Shakespeare, în regia lui Michal Docekal, traducerea Horia Gârbea, va avea loc vineri, 13 şi sâmbătă, 14 ianuarie, ora 19.00, la Sala Toma Caragiu a Teatrului Bulandra.

Un articol de Liliana Matei|7 ianuarie 2017

Din distributia spectacolului fac parte Marius Chivu (Macbeth), Andreea Bibiri (Lady Macbeth), Cornel Scripcaru (MacDuff) si Vlad Zamfirescu (Banquo), precum si Adrian Ciobanu, Ilinca Harnuț, Irina Ștefan, Flavia Giurgiu, Alin State, Alex Calin, Vlad Benescu, Anca Diana Rosu, Raluca Nicolae, Brian West și copilul Flavius Chivu.

Decorurile sunt realizate de Martin Chocholousek, costumele de Hana Fischerova, iar muzica originală, de compozitorul Ivan Acher. Coregrafia este semnată de Arcadie Rusu.

Michal Docekal a studiat regia (1985-1991) la Facultatea de Teatru si Arte Interpretative din Praga, beneficiind totodată de o rezidență de 6 luni la Londra. În perioada 1991-1994 a fost regizor la Teatrul Kaspar.

Între 1994 și 2002 a fost deopotrivă regizor, dar și director artistic la Teatrul  Divadlo, teatru laureat cu premiul Alfred Radok, fiind considerat cel mai bun teatru al anului 1996. Aici a montat, printre altele, Cehov (Trei surori) si Shakespeare (Regele Lear, Visul unei nopți de vară, Îmblânzirea scorpiei, Neguțătorul din Veneția).

O montare deosebită a Tragicei istorii a doctorului Faust de Marlowe va monta în anul 2001, la castelul Vysehrad din Praga. În 2002 devine director al Teatrului Național din Praga, unde regizează Beckett, Moliere, Bernard Shaw, Kane etc.

Montările lui Michal Docekal au avut un remarcabil impact asupra teatrului din Europa Centrală, producțiile sale fiind prezentate în Slovacia, Ungaria și România. În 2011 a montat Tenessee Williams (Un tramvai numit dorință) la Teatrul Național din Bratislava.

Este laureat al mai multor premii, atât în Cehia, cât și în străinătate. În 2015, este numit președinte al Uniunii Teatrelor din Europa. Referitor la montarea de la Bulandra, Michal Docekal spune: „Am ales Macbeth, fiindcă este o piesă uriașă, o tragedie remarcabilă. Și încă dintr-un motiv: din pricina vrăjitoarelor. Vrăjitoarele și puterea lor sunt extrem de importante în piesă. Vrăjile lor devin o forță în viața socială, schimbând destine, dar și viziunea oamenilor, care nu mai știu ce e adevărat și ce nu.

Odată cu apariția calculatoarelor și a internetului, oamenii au crezut că vor deveni mai înțelepți și mai informați, dar au constatat că, de fapt, lucrurile stau tocmai invers: azi suntem invadați de falsuri – știri false, informații false, o mass-media care dezinformează, încărcându-ne cu energii negative – deci e tot un fel de putere vrăjitorească, ce dăinuie și azi, influențându-ne viețile. Exact ca în Macbeth. De aceea m-am oprit la această piesă a lui Shakespeare.”

Spectacolul se joaca in zilele de 12 si 13 ianuarie (avanpremiera), 14 ianuarie (premiera) si 15 ianuarie la Sala Toma Caragiu de la orele 19.00.

02
/09
/17

Ediția 2017 a Festivalului Internațional George Enescu (2-24 septembrie, București, România) aduce lucruri inedite prin mai multe premiere: muzica clasică face pact cu tehnologia în trei opere cu proiecții multimedia live, muzica contemporană devine vedeta ediției și 30 dintre cei mai bine cotați compozitori contemporani ai momentului din lume vin la București pentru un dialog fără precedent între public, artiști români și artiști străini de anvergură, în timp ce un număr record de 37 de lucrări de George Enescu sunt interpretate în Festival, iar relația dintre matematică și muzică este prezentată într-o expoziție în premieră în România.

01
/09
/17

Festivalul documentarului românesc anunță selecția competițională oficială și pregătește 6 zile de proiecții, întâlniri cu regizori, dezbateri și sesiuni de master class, în perioada 26 septembrie – 1 octombrie la Cinema Muzeul Țăranului (str. Monetăriei nr. 3), Sala ARCUB Lipscani și Știrbei Center (str. Știrbei Vodă nr. 104 - 106).

31
/08
/17

Se împlinesc, iată, 20 de ani de când Diana, prințesa de Wales, murea în urma unui controversat accident de mașină petrecut în Tunelul Alma din Paris, la primele ore ale zilei de 31 august 1997. Rândurile care urmează surprind tragedia acelei zile, dar și fragmente emoționante din viața celei mai iubite prințese din câte au existat.

31
/08
/17

În urmă cu 20 ani, pe 31 august, Prinţesa Diana își pierdea viața. Cea mai iubită prințesă britanică a murit la 36 de ani, într-un accident de mașină produs în pasajul de sub podul Alma, din Paris. Se afla în mașină cu prietenul ei, Dodi Al-Fayed, și cu șoferul, care au decedat și ei. Echipajele de salvare au ajuns în câteva minute, dar a fost nevoie de mai bine de o oră să taie carcasa mașinii ca să o scoată dintre fiarele contorsionate și să o transporte la spital.

30
/08
/17

Cochetele veacului al XVII-lea, cu pielea înroșită de la diverse mâncăruri picante sau vinuri rare, sau cu tenul devastat de varicelă și alte boli, aveau un adevărat arsenal de batiste, pomezi, ape angelice și creme parfumate pentru obținerea carnației ideale.

29
/08
/17

Pe 2 septembrie are loc prima ediție Walk & Shoot destinată începătorilor în fotografie. Fotograful coordonator va fi Alex Axon, iar echipa de povestitori va fi asigurată de Merg.În.România.

29
/08
/17

Tocmai s-a sfârșit cea de-a opta ediție a Divan Film Festival (Divanul Degustătorilor de Film și Artă Culinară). Cum a fost?

29
/08
/17

Jucăm cu Armenia şi aceasta este o veste cu adevărat bună, având în vedere că singura victorie oficială la cârma echipei României a germanului Daum este în faţa acestei echipe.

29
/08
/17

Calul era unicul motiv de mândrie al lui Florea. Căruţa nu, pentru că în zilele geroase de iarnă din ea mai rămâneau doar osiile și roțile, restul intra pe foc.

29
/08
/17

Una dintre cele mai iubite și cunoscute ecranizări din istoria cinematografiei românești, Moromeții, va avea parte de o continuare, la 30 de ani de la lansarea filmului regizat de Stere Gulea. Personajele lui Marin Preda se întorc pe marele ecran sub regia aceluiași cineast și surprinse de camera directorului de imagine Vivi Drăgan Vasile.