Mad Max: Fury Road. Triumful imaginației
https://www.ziarulmetropolis.ro/mad-max-fury-road-triumful-imaginatiei/

CRONICĂ DE FILM După noul (dar, în esenţă, vechiul) „Mad Max: Fury Road”, 90% din regizorii hollywoodieni de blockbustere ar trebui demişi pentru lipsă flagrantă de imaginaţie, într-atât de sterpe par filmele lor în comparaţie cu spectacularul dezinvolt al lui George Miller.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 mai 2015

Australianul George Miller (și coscenariștii săi – Brendan McCarthy și Nick Lathouris) păstrează simplitatea narativă consacrată a clasicei serii întrerupte în 1985, trilogie (la acea vreme) devenită cult.

Aceeași lume postapocaliptică ce nu se cere explicată, ce nu necesită enunțarea cauzelor, pentru că ceea ce (mai) contează este reflexul supraviețuirii. Și speranța.

Din această perspectivă, filmul intră în coliziune frontală și violentă cu masa filmelor de buget uriaș de la Hollywood, ai căror creatori consideră că plot twist-urile presupus sofisticate și abuzul de CGI pot camufla deficitul de creativitate și de originalitate vizuală.

„Mad Max: Fury Road” funcționează după logica unui coșmar, a cărui exorbitantă derulare are capacitatea rară de a nu induce și sentimentul vinovăției pentru plăcerea estetică pe care o poate declanșa.

Filmul lui Miller reușește să dea un nou sens ideii de ostentație: explozia neîntreruptă de imaginație, care atinge până și cel mai insignifiant și neașteptat detaliu de scenografie, transformă spectacularul în normă, în firesc, în obișnuință.

Expresivitatea plastică și coregrafia din fiecare cadru și ritmul ce îmbină articulat momentele (ultra)dinamice cu pauzele de respiro ușurează accesul într-un univers de o stranietate seducătoare. O gramatică cinematografică a cărei exuberanță este imposibil de reprodus. Este ceea ce face diferența între un film de autor (fie și în limitele reformate ale unui gen) și un produs de serie.

Miller reușește un echilibru între efectele de tip vechi, retro – explozii, cascadorii și urmăriri de vehicule în deșert, prin care noua producție se recuplează la primele trei filme ale seriei – și câteva din efectele de ultimă generație (care dau rateu o singură dată – în cazul unei furtuni de nisip, mult prea artificială raportat la dezinvoltura imperceptibilă a restului). De aceea, chiar dacă filmul ar fi funcționat, probabil, și în 2D, 3D-ul îl conectează la obișnuința noilor consumatori de cinema de (mare) public.

Apelul la sensibilitățile momentului se face și prin adăugarea unui personaj feminin central, Furiosa (Charlize Theron), care îl aruncă de multe ori în plan secund pe taciturnul Max (jucat de Tom Hardy în aceeași notă reținută stabilită de Mel Gibson), și a două grupuri de amazoane de ocazie (unele tinere și altele în vârstă), idee care asigură o tematică apăsat feministă. Iar portretul uneia din grupările de rebeli angrenate în războiul pentru resurse seamănă cu imaginea livrată de media cu defilarea de forțe a unor jihadiști.

„Mad Max: Fury Road” este printre puținele exemple de blockbustere care își justifică renumele și tam-tam-ul din jurul lansării. Două ore de escapism de înaltă ținută.

INFO

Mad Max Fury Road (SUA, 2015)

Regia: George Miller

Cu: Tom Hardy, Charlize Theron, Nicholas Hoult

Rating: ●●●●○

16
/05
/23

Sunt ultimele zile în care te mai poți înscrie la rezidența online New Draft, deschisă tuturor absolvenților facultăților de profil, scenariștilor sau autorilor cu un scenariu de film în faza incipientă. Nu rata șansa de a face parte dintr-un program 100% online, gratuit, și de a avea întâlniri de lucru cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana. Termenul limită de înscriere este 20 mai 2023.

15
/05
/23

F-SIDES Cineclub, sezonul 4, ajunge în luna mai la Timișoara! Alături de alte trei programe pregătite pentru 2023 de organizatoarele proiectului F-SIDES în această ediție, lansată în aprilie la București, cineclubul și-a propus să-i ofere publicului proiecții de film axate pe creațiile a opt regizoare, în tandem cu materiale literare produse de opt scriitoare contemporane din România.

12
/05
/23

”Jeanne du Barry”, filmul regizat de Maïwenn, care joacă alături de Johnny Depp, deschide cea de-a 76-a ediţie a Festivalului de Film de la Cannes (16-27 mai) și ajunge în această toamnă în cinematografele din România, distribuit de Independența Film.

11
/05
/23

9 lungmetraje și 16 scurtmetraje intră în competiția Zilelor Filmului Românesc la TIFF.22. Selecția include câteva dintre cele mai bune filme românești ale anului trecut, dar și producții care vor avea premiera mondială în iunie, la Cluj-Napoca. În cadrul Zilelor Filmului Românesc sunt acordate trei premii: pentru cel mai bun lungmetraj, pentru cel mai bun debut, dar și pentru cel mai bun scurtmetraj.

08
/05
/23

ICR dă startul celei de-a 27-a ediții FFE chiar de Ziua Europei, 9 mai, la Timișoara, Capitala europeană a culturii în 2023. Festivalul va continua în țară la Oravița (Casa de Cultură "George Motoia Craiu"), între 12-14 mai, la Curtea de Argeș (Centrul de Cultură și Arte "George Topîrceanu"), între 18-20 mai, la Botoșani (Cinema Unirea), între 18-21 mai și la Gura Humorului (Casa de Cultură), între 19-21 mai.