Make Films, Not War! – TIFF anunţă premiul de excelenţă, competiţiile şi filmele româneşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/make-films-not-war-tiff-anunta-premiul-de-excelenta-competitiile-si-filmele-romanesti/

Un Premiu de Excelenţă pentru Maia Morgenstern, o campanie de imagine care îndeamnă la pace, o competiţie internaţională nouă, de documentare, şi un program promiţător de premiere româneşti – TIFF şi-a anunţat meniul pentru acest an.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 mai 2022

Simbol al cinematografiei și scenei autohtone, îndrăgită și aplaudată de generații întregi de spectatori, actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca). Contribuția sa imensă adusă culturii române va fi recompensată cu Premiul de Excelență la Gala de Închidere TIFF, pe 25 iunie, o încununare a celor patru decenii dedicate scenei și marelui ecran, anunţă festivalul într-un comunicat.

Şansa mea, în film, începe şi sfârşeşte cu domnul Lucian Pintilie. Dacă el nu m-ar fi luat în Balanţa, nimic n-ar fi fost mai departe’’, mărturisea actrița într-un interviu realizat de Eva Sîrbu și publicat în 1995 în revista Noul Cinema. Cu doar doi ani în urmă, Maia Morgenstern fusese premiată la European Film Awards pentru rolul memorabil din Balanța, unde o interpretează remarcabil pe Nela, o tânără profesoară nonconformistă care, la finalul anilor ’80, părăsește Bucureștiul, marcată de moartea tatălui, și pleacă în provincie, unde viața ei ia o turnură dramatică.

Maia Morgensten s-a născut la data de 1 mai a anului 1962, într-o familie îndrăgostită de teatru, iar în 1985 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale” din București, la clasa profesorului Dem Rădulescu. A debutat în film pe vremea când încă se afla pe băncile facultății. În 1983 apărea în Prea cald pentru luna mai (r. Maria Callas Dinescu), Secretul lui Bachus (r. Geo Saizescu) și Dreptate în lanțuri (r. Dan Pița), filme care marcau începutul unei lungi și strălucitoare cariere, cu peste 80 de titluri de cinema și televiziune. Palmaresul ei selectiv include roluri în Cel mai iubit dintre pământeni (r. Şerban Marinescu, 1993), Trahir (r. Radu Mihăileanu, 1993), Omul zilei (r. Dan Pița, 1997) sau Față în față (r. Marius Barna, 1999). A interpretat-o pe Doamna T. în adaptarea pentru ecran a romanului lui Camil Petrescu, Patul lui Procust (r. Viorica Meșină, Sergiu Prodan, 2002), iar după anul 2010 a putut fi urmărită în filme precum Domnișoara Christina (r. Alexandru Maftei, 2013), Carmen (r. Doru Nițescu, 2013), Scurtcircuit (r. Cătălin Saizescu, 2017) sau Selfie 69 (r. Cristina Iacob, 2016).

Rolul din Balanța a fost însă cel care i-a adus notorietatea internațională și i-a deschis calea către o lungă serie de colaborări cu nume emblematice din cinematografia mondială. În 1995 colaborează cu regizorul Theo Angelopoulos, care i-a oferit un rol principal în Privirea lui Ulise, producție laureată cu două premii importante la Cannes, iar în 1996 o interpreta pe Edith Stein în A șaptea cameră, filmul legendarei Márta Mészáros. Un an mai târziu, apărea pe marele ecran în Băieții Witman (r. János Szász, 1997). Listei i se adaugă producții internaționale de succes precum Mar nero (r. Federico Bondi, 2008), La Fin du Silence (r. Roland Edzard, 2011) sau The Bra (r. Veit Helmer, 2019).

Cea mai spectaculoasă apariție a actriței pe marile ecrane pare aproape predestinată. Numele de Morgenstern, ,,Luceafărul dimineții’’ – în traducere liberă din limba germană, este un alt nume dat Fecioarei Maria, personajul pe care l-a interpretat magistral în 2004, în Patimile lui Hristos, controversatul film a lui Mel Gibson, care a stârnit uimirea cinefililor la momentul apariției. Maia Morgenstern a devenit o actriță cunoscută și apreciată de întreaga lume.

În paralel cu activitatea sa impresionantă din lumea filmului, a jucat în zeci de spectacole memorabile pe scene mari din România, dar și peste hotare. În anul 1989 a devenit actriță la Teatrul Evreiesc de Stat, pe care din 2012 îl conduce, dedicându-și experienţa, energia şi pasiunea pentru promovarea culturii idiş. Din 1990 a jucat pe scena Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’, unde a creat o Medeea memorabilă în Trilogia antică a lui Andrei Șerban. De-a lungul carierei sale, a colaborat cu numeroase teatre din țară, printre care se Teatrul Tineretului din Piatra Neamț, Odeon, Bulandra, Metropolis, Teatrul ,,Radu Stanca’’ din Sibiu și Teatrul Național din Craiova.

Contribuția sa adusă teatrului și filmului românesc a fost recompensată, de-a lungul vremii, cu numeroase distincții. Pe lângă premiile pentru Balanța, a primit titlul de ,,Actriţa şi Femeia anului 2003’’, acordat de Parlamentul European de la Strasbourg. În 2012 a fost decorată de către Președintele Franței cu Ordinul Artelor și Literelor în grad de Cavaler, iar în 2013 a fost distinsă cu Ordinul regal „Ordinul Nihil Sine Deo”.

Maia Morgenstern va fi prezentă la TIFF pe 25 iunie și pentru premiera mondială a filmului Capra cu trei iezi (r. Victor Canache) în care joacă alături de Marius Bodochi, o reinterpretare horror a celebrei povești din folclor, urmând ca în aceeași seară să primească Premiul de Excelență la Gala de decernare a premiilor TIFF din Piața Unirii.

Pentru campania de imagine TIFF 2018, alături de Oana Pellea, Maia Morgenstern reinterpreta o secvență iconică din Persona lui Ingmar Bergman. În 2022, actrița se află din nou în centrul campaniei vizuale TIFF, care readuce în atenție o scenă-cheie din Balanța.

„Inspirat de clasicul slogan Make Love, Not War!, lansat în anii ’60 în plină agresiune americană în Vietnam, mesajul TIFF-ului este unul care îndeamnă la creație, nu la distrugere, opunându-se ferm războiului și întreținerii iresponsabile a stării de conflict – de unde și imaginea „camerei de filmat ca o armă” de pe posterul ediției actuale. Altfel spus, singurul „conflict” pe care TIFF îl încurajează este cel de pe ecran, imaginat de scenarist și transpus în film de către regizor”, spun organizatorii.

Spotul festivalului reia mesajul anti-război din perspectivă cinematografică, omagiind totodată unul dintre cele mai bune filme românești, prezentat de mai multe ori la TIFF, cel mai recent în 2020, în versiunea restaurată digital în 4K. Într-una din scenele de început din Balanța lui Lucian Pintilie, eroina interpretată de Maia Morgenstern se uită la un home movie în care, copilă fiind, respinge jucăriile pe care i le oferă Moș Crăciun, înhață pistolul din mâinile lui și se preface că trage, în joacă, în invitații de la petrecere. „Cei care au văzut filmul știu că acest simulacru burlesc e cu titlu premonitoriu, capătând o dimensiune tragică în scena masacrului real de la final. Pentru cei care nu au văzut Balanța, umorul negru și verva delirantă a scenei din clipul promo al TIFF-ului din acest an devin cu atât mai frisonante cu cât realitatea de pe teren amenință să oglindească filmul de pe ecran”, mai afirmă echipa festivalului.

12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială

12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania. Destinată regizorilor debutanți sau aflați la cel de-al doilea lungmetraj de ficțiune, Competiția TIFF aduce în prim-plan o selecţie puternică de producții recente, pe care spectatorii sunt invitați să le urmărească în premieră națională la Cluj-Napoca.

După doi ani care au dat mersul lucrurilor peste cap, oamenii sunt mai confuzi și mai divizați ca niciodată, lumea se descompune lent, sub presiunea unui ipotetic nou început, vechiul și noul sunt în conflict deschis, normele societale se reconfigurează din mers, revoltele, rebeliunea și violența sunt la ordinea zilei, dorința de conexiune umană e acutizată, iar noțiunea de libertate e din ce în ce mai difuză și pusă sub semnul întrebării. Deși filmele competiției din acest an nu vorbesc explicit despre perioada tulbure pe care o traversăm, e aproape imposibil să nu le citim prin prisma tuturor acestor senzații și efecte care s-au răsfrânt asupra noastră. Nu doar nouă, ci și majorității personajelor din aceste filme le fuge pământul de sub picioare, amenințând serios, și uneori decisiv, nevoia de echilibru”, declară Mihai Chirilov, Director Artistic al TIFF. 

Balaur / A Higher Law, debutul provocator al regizorului Octav Chelaru, se numără printre titlurile autohtone care concurează pentru Trofeul Transilvania. Filmul este o coproducție România/Germania/Serbia și urmărește, în pas de thriller, consecințele unei aventuri ilegitime dintre o tânără profesoară de religie și elevul său minor. Despre responsabilitate morală și vinovăție vorbește și Marocco/ Mikado, cel de-al doilea lungmetraj scris și regizat de actorul Emanuel Pârvu, care a debutat cu Meda sau partea nu prea fericită a lucrurilor, premiat pentru regie la Sarajevo. Scenariul, conceput ca un mecanism de ceasornic, pleacă de la un incident minor care antrenează un lanț de evenimente cu efecte devastatoare. Proiectat în premieră mondială la San Sebastián, Marocco îi are în rolurile principale pe Șerban Pavlu, Crina Semciuc și Emilia Popescu alături de nume tinere, extrem de promițătoare.

Regizorul Guðmundur Arnar Guðmundsson, premiat pentru Cea mai bună regie la TIFF 2017, unde a concurat cu Heartstone, revine în Competiție cu Făpturi de vis / Beautiful Beings. Filmul descrie parcursul inițiatic al unui grup de adolescenți, într-o lume marcată de violență și fenomene supra-naturale, și a fost laureat la ediția din acest an a Berlinalei. Regizorul ucrainean Dmytro Sukholytkyy-Sobchuk debutează la ediția din acest an a Festivalului de la Cannes în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs cu Pamfir, drama unui bărbat care încearcă să ducă o viață obișnuită, până în momentul în care este forțat să renunțe la traiul cinstit pentru a-și ajuta familia.

,,Un debut desăvârșit’’, titrează publicația internațională Screen Daily într-o cronică dedicată seducătorului Magneticii/ Magnetic Beats (r. Vincent Maël Cardona), recent recompensat cu un Premiu César și laureat la Cannes în cadrul aceleiași secțiuni Quinzaine des Réalisateurs. Filmul e despre doi frați care înființează un post de radio pirat în anii ’80, până când aventura lor este întreruptă de recrutarea unuia dintre ei, pentru a fi trimis pe frontul Vestic al Germaniei. Tot în Germania, dar în partea de Est, se petrece și acțiunea din Ultima execuție/ The Last Execution. Cel de-al doilea lungmetraj din cariera regizoarei Franziska Stünkel e un anti-film de spionaj despre mecanismele de represiune ale Poliției Secrete și reconstituie cazul real al lui Werner Teske, un savant racolat de Securitate, care este condamnat la moarte atunci când se întoarce împotriva sistemului.

Din Bolivia ajunge în Competiția TIFF lungmetrajul Casa noastră/Utama, debutul lui Alejandro Loayza Grisi, despre un cuplu de crescători de lame a cărui existență este grav afectată de secetă. Relația lor cu pământul de care nu vor să se desprindă a făcut furori la Sundance, unde filmul a fost recompensat cu Marele Premiu al Juriului. Din aceeași secțiune a prestigiosului festival ajunge în selecția oficială de la TIFF lungmetrajul Tandrețe/Gentle (r. László Csuja, Anna Nemes), odiseea unei culturiste capabile să sacrifice totul pentru a obține performanțe. De o premieră absolută la Sundance s-a bucurat și Babysitter, în care un bărbat se aventurează într-un proces terapeutic prin care încearcă să scape de tendințele sale sexiste și misogine. Comedia canadiană marchează întoarcerea cineastei Monia Chokri, premiată în 2019 la Cannes pentru debutul cu La femme de mon frère.

Lista titlurilor care concurează la această ediție pentru Trofeul Transilvania continuă cu Amanți de-o noapte/ The Night Belongs to Lovers (r. Julien Hilmoine), cronica unei idile intense care se va consuma într-o singură noapte, reminiscentă filmului Stockholm, câștigător la una dintre edițiile trecute ale festivalului. Puternic, curajos și captivant, thriller-ul puzzle Execuția/ The Execution marchează debutul regizorului Lado Kvataniya, inspirat de povestea unui criminal în serie din Uniunea Sovietică, care a reușit să evite suspiciunile poliției timp de un deceniu. Ficțiune despre viață/ Feature Film about Life, primul lungmetraj semnat de Dovile Sarutyte, spune cu emoție și tușe de umor negru povestea unei femei copleșite de amintiri atunci când trebuie să se ocupe singură de funeraliile tatălui său.

 

Titluri aplaudate la Cannes, Veneția și San Sebastián, în Zilele Filmului Românesc

Noile voci ale cinematografiei autohtone câștigă teren la cea de-a 21-a ediție a TIFF. Nouă dintre cele 12 lungmetraje prezentate anul acesta în competiția dedicată filmelor românești sunt semnate de regizori aflați la debut, multe dintre ele fiind deja aplaudate și premiate de juriile marilor festivaluri internaționale. Cinefilii sunt invitați să le descopere, în premieră, la Cluj-Napoca, în secțiunea Zilele Filmului Românesc, alături de 18  noi scurtmetraje.

Două dintre producțiile care concurează anul acesta pentru Trofeul Transilvania se regăsesc și în Competiția ZFR – Balaur, de Octav Chelaru, şi Marocco, de Emanuel Pârvu.

Singurul documentar prezent atât în ZFR cât și în secțiunea What’s Up, Doc?, devenită competitivă de la această ediție, este experimentul hibrid Pentru mine tu ești Ceaușescu regizat de Sebastian Mihăilescu și premiat la festivalurile de profil Doclisboa și Ji.hlava. În el, un grup de tineri participă la un casting pentru un film despre anii de tinerețe ai fostului dictator și intră pe nesimțite în jocul reconstituirii istorice.

Prezentat la TIFF 2022 imediat după proiecția oficială de la Cannes, unde a fost selecționat în secțiunea Un Certain RegardMetronom, debutul regizorului Alex Belc, evocă România anilor ”70 și mecanismele de represiune ale Securității printr-o poveste de iubire între doi adolescenți, marcată de trădare, libertate și iertare.

Bogdan Dumitrache și Ofelia Popii sunt protagoniștii din Om Câine, debutul regizorului Ștefan Constantinescu, un noir despre un bărbat care se întoarce în țară doar pentru a-și confirma bănuielile legate de infidelitatea soției. Totul se petrece pe fundalul restricțiilor de circulație internațională provocate de contextul pandemic. Același Bogdan Dumitrache reapare în rolul unui regizor care se confruntă cu pierderea fiicei sale în filmul-mozaic Uneori ninge cu zăpadă, alteori cu întuneric, semnat de Gabriel Achim și lansat la Festivalul Black Nights de la Tallinn.

Lista premierelor naționale e întregită de filmul independent Anul pierdut 1986, debutul în regie al Ligiei Ciornei, în care o femeie este constrânsă de mama sa să facă o întrerupere de sarcină, de teamă că dezastrul de la Cernobîl va afecta dezvoltarea viitorului născut.

În premieră mondială la Cluj va putea fi văzut noul film scris și regizat de Florin Piersic Jr., Nimic despre dragoste, o dramă provocatoare despre infidelitățile care distrug prietenii și căsnicii, dar și debutul indie al lui Victor Canache cu Capra cu trei iezi, dezvoltat după scurtmetrajul omonim din 2019. Adaptat după extrem de populara poveste a lui Ion Creangă, din care păstrează inspirat violența grafică din momentele-cheie, filmul îi are în distribuție pe Maia Morgenstern și Marius Bodochi.

Trei dintre filmele autohtone care au fost deja distribuite pe ecrane vor fi reluate în cadrul ZFR: Crai nou urmărește călătoria psihologică a unei fete care încearcă să fugă în capitală pentru a urma studii superioare, lăsând în urmă agresiunile din sânul familiei ei disfuncționale. Debutul în regie al actriței Alina Grigore, cunoscută pentru rolurile din Ilegitim sau Din dragoste cu cele mai bune intenții, ambele semnate de Adrian Sitaru, a fost distins cu Marele Premiu la San Sebastián.

Premii superlative a câștigat și Imaculat, debutul tandemului Monica Stan și George Chiper-Lillemark, proiectat în premieră mondială în secțiunea Giornate degli Autori a Festivalului de la Veneția. E o poveste despre inocența pierdută, care descrie tribulațiile unei tinere internată într-o clinică de dezintoxicare. Tot la Veneția a fost lansată și cea de-a doua parte a trilogiei lui Bogdan George Apetri, începută cu Neidentificat (Premiul FIPRESCI la TIFF 2021). Miracol e un policier psihologic filmat tot în Piatra Neamț (orașul natal al cineastului), cu Emanuel Pârvu și Ioana Bugarin, remarcabilă în rolul unei măicuțe care cade pradă unui incident nefast.

 

Competiţie de documentare, în premieră

Pentru prima dată în istoria Festivalului Internațional de Film Transilvania, la cea de-a 21-a ediție a evenimentului, filmul documentar va avea o competiție dedicată lui. 10 opere singulare, realizate de regizori din întreaga lume, aflați la primul sau al doilea lungmetraj documentar din carieră, vor concura anul acesta pentru Premiul secțiunii What’s up, doc?, devenită în ultimii ani tot mai populară în rândul spectatorilor TIFF.

Un documentar autohton deschide lista titlurilor selecționate la prima ediție a competiției dedicate filmelor de gen. Pentru mine tu ești Ceaușescu, debutul regizorului Sebastian Mihăilescu, a fost distins cu două premii importante la Ji.hlava, și se numără printre laureații Festivalului DocLisboa. Un melanj experimental de documentar și ficțiune, filmul urmărește o sesiune de casting pentru rolul lui Nicolae Ceaușescu – tânăr, la care participă tineri cu vârste cuprinse între 15 și 22 de ani, care doar își imaginează cum putea arăta viața dictatorului în anii ’30.

Frații/ Brotherhoodîn regia lui Francesco Montagner, a cucerit un Leopard de aur la ediția din 2021 a Festivalului Internațional de Film de la Locarno cu povestea a trei frați din Bosnia, născuți într-o familie de păstori. Viețile lor au parte de o transformare dramatică atunci când tatăl lor, un predicator al Islamului cunoscut pentru convingerile sale radicale, este condamnat la închisoare.

Bucolic, primul lungmetraj al regizorului Karol Palka, explorează universul unui sat izolat din Polonia, acolo unde Denusia și fiica ei trăiesc în același ritm cu legile naturii, înconjurate de animale și de spiritele celor care nu mai sunt printre noi. Departe de intenția de a idealiza viața rurală, documentarul construiește o imagine hipnotizantă asupra singurătății și nevoii de apartenență. Lumea satului, dintr-o altă perspectivă, este analizată și de regizoarea Morgane Dziurla-Petit, care-și documentează întoarcerea pe meleagurile natale în Ce-i mult nu strică/ Excess Will Save UsReapropierea de oamenii de-acasă îi va arăta că mulți dintre împărtășesc un vis comun, acela de a părăsi satul în care au trăit toată viața.

Filmat aproape integral într-o mașină, The Plains/ Câmpiile (r. David Easteal) urmărește conversațiile purtate de un bărbat, în drumul său zilnic către casă, cu cei care îl însoțesc. De la Săptămâna Criticilor de la Veneția ajunge la TIFF Goana după aur/ Mother Lode, debutul regizorului italian Matteo Tortone, despre sacrificiile pe care oamenii din clasa muncitoare le fac pentru a obține un trai mai bun, cu riscul de a-și pune în pericol propria viață.

Odată cu dispariția Uniunii Sovietice, localnicii de pe insula Ostrov – pescari din tată în fiu, au rămas ai nimănui. Izolați și abandonați, astăzi trăiesc din braconaj, riscându-și zilnic viețile și libertatea pentru a putea supraviețui. Ostrov/ Ostrov-Lost Island (r. Svetlana Rodina, Laurent Stoop) le va arăta spectatorilor TIFF o frântură din viața lor.

În Atlantida/ Atlantide (r. Yuri Ancarani) un tânăr își dedică tot timpul obsesiei de a construi o barcă cu motor care să-l ajute să stabilească un nou record în comunitatea pasionaților de barchino. Filmul s-a bucurat de o premieră internațională în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Veneția, în secțiunea paralelă Venice Horizons.

Mergând pe firul unei transmisiuni radio clandestine, Canal 54/ Channel 54, debutul regizorului argentinian Lucas Larriera, dezvăluie o întreagă serie de personaje bizare și teorii ale conspirației născute în jurul aselenizării.

Cazul misterios al unei crime dintr-o suburbie a Bruxelles-ului pare să pună poliția în dificultate în documentarul Pentru un pumn de cartofi prăjiți/ For a Fistfull of Fries (r. Jean Libon, Yves Hinant), în care o caserolă cu mâncare se va dovedi a fi proba salvatoare.

Anterior, organizatorii TIFF au mai anunţat secţiunea Supernova, dedicată filmelor selectate la marile festivaluri, un focus cu noul cinema israelian şi un alt focus cu cinematografia poloneză, precum şi o serie de concerte şi cine-concerte.

12
/03
/24

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) anunță prelungirea perioadei de desfășurare a ediției din 2024 cu o zi față de datele comunicate inițial.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

28
/02
/24

Filmul documentar AMAR, regizat de Diana Gavra, va avea putea fi văzut în premieră în cinematografe din 8 martie, iar până atunci spectatorii se vor putea întâlni cu regizoarea și parte din echipa filmului în două evenimente speciale:

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

SkyShowtime a confirmat astăzi că Ted va fi disponibil pentru vizionare în toate piețele în care serviciul este disponibil, începând din 22 februarie. Primele patru episoade vor fi disponibile pentru vizionare în exclusivitate pe SkyShowtime din 22 februarie, urmând ca celelalte episoade să fie disponibile din 11 aprilie.