Marina Abramović și-a planificat înmormântarea – „ultima operă”
https://www.ziarulmetropolis.ro/marina-abramovic-si-a-planificat-inmormantarea-ultima-opera/

Faimoasa artistă Marina Abramović (67 de ani) a stabilit deja detaliile pentru propria înmormântare, care va avea muzică live, elemente de artă performativă şi de comedie neagră, plus haine colorate.

Un articol de Liliana Matei|3 iulie 2015

Într-un discurs pe care l-a ținut la Sydney – anunță ziarul britanic The Guardian – artista și-a citit manifestul, a cărui concluzie este că „un artist trebuie să moară conștient, fără frică” și că „înmormântarea este ultima operă a artistului, înainte de plecare”.

Povestind despre scenariul propriei înmormântări, Abramović a spus că un artist trebuie să lase instrucțiuni, pentru ca totul să se desfășoare exact așa cum vrea el: „Eu vreau să am trei Marine. Bineînțeles, una va fi reală, celelalte două false, pentru că nu poți avea trei corpuri. Dar vreau să am trei Marine, înmormântate în trei dintre orașele în care am trăit cel mai mult: Belgrad, Amsterdam și New York. Nimeni nu va ști unde este îngropat corpul real.”

Artista s-a hotărât să-și planifice „ultima operă” după ce a participat la înmormântarea prietenei ei, scriitoarea Susan Sontag, la cimitirul Père Lachaise din Paris, în 2004. „A fost cea mai tristă înmormântare la care am participat vreodată, iar ea a fost una dintre cele mai minunate ființe pe care le-am întâlnit. Era plină de viață, curioasă și un scriitor incredibil. M-am întors la New York și m-am dus direct la avocat; i-am spus că înmormântarea mea nu va fi așa. Și apoi am creat întreg scenariul.”

Citiți și: Fenomenul Marina Abramovic: cum să reînveţi să bei apă

Participanții vor fi rugați să se îmbrace colorat. „Vreau ca Antony Hegarty din Antony and the Johnsons, care este un cântăreț minunat și un prieten al meu, să cânte «I did It My Way». Încă nu a acceptat, dar cred că va fi atât de trist când voi muri, încât probabil că o va face.”

Hegarty and Abramović au apărut împreună în show-ul „Moartea și viața Marinei Abramović”, de Robert Wilson, prezentat la Festivalul internațional din Manchester, în 2011.

Într-un interviu recent, Abramović a vorbit despre cele trei părți ale personalității sale: „Prima Marina e foarte eroică. Pur și simplu merg pe mâna ei, nu-mi pasă de câtă durere este în interior. Apoi este o a doua Marina, foarte diferită, foarte spirituală, foarte emoțională. Și apoi este a treia căreia îi plac la nebunie prostiile.”

La Sydney, Abramović a vorbit despre orginea artei sale, despre timpul petrecut alături de comunitățile indigene din deșertul vest-australian, de planurile pentru construirea unui institut în New York, care să îi poarte numele. Institutul va conține și o bancă de sânge, o colecție de mostre de sânge de la 250 dintre cei mai inspiraționali artiști, filozofi, oameni de știință și oameni din culturi indigene.

„Am acestă carieră lungă de 45 de ani, dar nu mă uit niciodată în urmă”, a declarat Abramović. „Mă uit doar către viitor căci, dacă îmi privesc trecutul, am impresia că ar fi trebuit să fiu moartă până acum.”

28
/02
/24

Romanian Design Week, festivalul multidisciplinar dedicat industriilor creative, organizat de The Institute și prezentat de UniCredit Bank, lansează apelul de înscrieri în circuitul RDW Design GO!.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

22
/02
/24

„Invit tinerii să vadă ceva rar, deosebit - prima expoziție organizată în România despre imaginea samuraiului văzută de cei mai importanți artiști japonezi din perioadele Edo și Meiji”, a spus avocatul George Șerban, colecționar de stampe japoneze, la vernisajul expoziției „Samurai. Legendele Japoniei”, care a avut loc pe 21 februarie, la Muzeul Brukenthal din Sibiu, cu sprijinul JTI.

22
/02
/24

Niki (12 ani) și Vika (11 ani) se întâlnesc pentru prima dată în metroul din Harkiv, unde familiile lor s-au refugiat de război. O poveste de dragoste neașteptată și emoționantă, care ne amintește că empatia, generozitatea și speranța în ceilalți sunt singurele lucruri care ne pot salva umanitatea pe timp de război.

19
/02
/24

„Dumnezeu m-a atins cu degetul său mic și a spus: compune pentru teatru, doar pentru teatru.” – mărturisea Puccini într-o scrisoare adresată unui prieten. Și, într-adevăr, Puccini a îndeplinit porunca divină pe care simțea că a primit-o la nașterea sa, dedicându-și întreaga sa viață de creație operei, fără a se „irosi” prea mult spre alte genuri muzicale.

19
/02
/24

Actorul Pavel Bartoș va juca pentru prima dată rolul lui Decebal Necșulescu din piesa „...Escu” de Tudor Mușatescu, într-o coproducție care va avea reprezentații la București și Chișinău. Spectacolul va fi pus în scenă de echipe artistice reunite ale Teatrului „Stela Popescu” din București și Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale din Chișinău, într-o colaborare unică în peisajul teatral autohton.