Marțea de film cehoslovac se mută la Cluj-Napoca – Fiction Tuesdays în deplasare
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-de-film-cehoslovac-se-muta-la-cluj-napoca-fiction-tuesdays-in-deplasare/

Seria de filme Fiction Tuesdays se mută la Cluj-Napoca, la Cinema Arta, între 4 şi 25 februarie. Prima zi de marţi din lună vine cu unul dintre filmele de seamă ale cinematografiei cehe, „The Firemen’s Ball”, de Miloš Forman, proiectat de la ora 19:00.

Un articol de Liliana Matei|3 februarie 2020

Centrul Ceh vă invită la unul dintre cele mai îndrăgite programe pe care le organizează, Fiction Tuesdays, inaugurat în 2018 în Bucureşti şi care a ajuns în primăvara anului trecut şi la Arad. După ce a venit la Cluj în 2016 cu cel mai vechi și popular program, Documentary Mondays, Centrul Ceh revine aici, timp de o lună, săptămânal, cu filme cehoslovace cunoscute sau mai puţin cunoscute publicului. Spectatorii vor petrece seri alături de regizorii cheie ai Cehoslovaciei, având parte de comedie, dramă, dar și film experimental. Evenimentul este organizat alături de Cinema Arta din Cluj-Napoca, iar toate proiecțiile încep la ora 19:00.

Filmul „The Firemen’s Ball” (foto sus; r. Miloš Forman, 1967) deschide seria din acest an pe 4 februarie, fiind unul dintre cele mai apreciate filme cehoslovace, nominalizat la categoria pentru cel mai bun film străin la Premiile Oscar. Comedia prezintă întâmplările petrecute într-un orăşel de provincie, când departamentul pompierilor dă o mare petrecere pentru a celebra cea de-a 86-a aniversare a fostului lor lider. Întregul oraş este invitat, dar lucrurile nu merg conform planului, deoarece cineva fură premiile de la loterie, iar candidatele de la concursul de frumuseţe organizat cu această ocazie nu prea vor să participe sau nici nu sunt din cale-afară de frumoase.

Cel de-al doilea film din serie, „The Joke” (r. Jaromil Jireš, 1969) va putea fi vizionat pe 11 februarie. Acesta este o adaptare a romanului „Gluma” („The Joke”) a lui Milan Kundera şi este unul dintre cele mai sumbre filme existențialiste din Noul val cehoslovac. Drama redă povestea de viaţă a protagonistului Ludvik Jahn, care se întoarce în orașul natal pentru a se răzbuna pe cel mai bun prieten al său, Pavel Zemánek, responsabil de excluderea sa din Partidul Comunist, în urma unei glume politice inoportune.

Clujenii se vor putea delecta cu filmul de Oscar „Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966) pe data de 18 februarie. Pe lângă Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, lungmetrajul de debut al lui Menzel a fost nominalizat și la Globul de Aur pentru aceeași categorie. Acțiunea are loc într-o gară izolată din Cehoslovacia ocupată de germani, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și urmărește maturizarea adolescentului timid pe nume Miloš, proaspăt angajat al gării. Grija cea mai mare a tânărului, în ciuda turbulențelor create de război și a furiei reprimate a oamenilor din jurul său, este să scape de virginitate.

„Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966)

„Happy End” (r. Oldrich Lipský, 1967) este proiecţia care va închide ediţia Fiction Tuesdays în data de 25 februarie. Acest film este o comedie neagră experimentală despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ. Un film de neratat, Happy End este o experiență aparte, la care nu vă veți aștepta.

Adresa: Cinema Arta, Strada Universităţii, nr. 3, Cluj-Napoca. Evenimentul Facebook al primei proiecții Fiction Tuesdays aici. Biletele se pot cumpăra de aici.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

13
/05
/21

„Acasă” (r. Radu Ciorniciuc), „colectiv” (r. Alexander Nanau), „Ivana cea groaznică” (r. Ivana Mladenovic) și „Tipografic majuscul” (r. Radu Jude) sunt filmele care intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo la categoria Cel mai bun film de lungmetraj.

06
/05
/21

Dintre zecile de filme româneşti disponibile Netflix, vă recomandăm trei documentare – poate mai puţin cunoscute, dar extrem de ofertante. Există mai multe filme de non-ficţiune româneşti pe platformă, însă cele trei propuneri sunt de neocolit.

22
/04
/21

CARTEA DE CINEMA A apărut recent, la Editura Universităţii din Bucureşti, o substanţială şi pasionantă carte: „Umorul între divertisment şi ideologie. O istorie culturală a filmelor de comedie din România comunistă (1948-1965)”. Volumul - lectură obligatorie - este teza de doctorat a tânărului istoric Eugen Ignat.

22
/04
/21

Pe lângă retrospectiva amplă Ulrike Ottinger, ediția a 14-a a festivalului One World România va cuprinde două focusuri pe colective cinematografice care s-au luptat cu armele specifice mediului pentru a sprijini cauza feministă, ambele învârtindu-se în jurul personalității lui Delphine Seyrig: Focus Delphine Seyrig și Focus Centrul Simone de Beauvoir.

21
/04
/21

CRONICĂ DE FILM Ar fi nedrept să nu i se recunoască regizoarei Chloé Zhao meritul pentru generozitatea faţă de marginali din spatele celui de-al treilea film al ei, „Nomadland” (2020), câştigător al Leului de Aur la Festivalul de la Veneţia şi favorit la Premiile Oscar.

20
/04
/21

Filme selecționate sau premiate în marile festivaluri ale anului trecut - Cannes, Veneția și San Sebastián - dar și noutăți absolute semnate de regizori precum Pedro Almodóvar sau François Ozon vor completa seria de surprize rezervate publicului TIFF, la cea de-a 20-a ediție.