Marţea se merge la Fiction Tuesdays – filmele uitate ale Noului Val Cehoslovac
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-se-merge-la-fiction-tuesdays-filmele-uitate-ale-noului-val-cehoslovac/

Nu rataţi proiecţiile de film de ficţiune – Fiction Tuesdays, de pe 27 febuarie până pe 3 aprilie 2018, începând cu ora 20:00, la Centrul Ceh!

Un articol de Liliana Matei|21 februarie 2018

Maşini vampir, pisici cu ochelari, selfie stickul anilor ’60, plante carnivore, femei cu barbă sau poveşti spuse pe dos? Ce vă place mai mult? La Centrul Ceh, ni se propune o incursiune în filmele SF şi fantasy – comedii şi nu numai – ale Cehoslovaciei anilor ’60, ’70 şi ’80, filme ale Noului Val Cehoslovac, care au revoluţionat cinematograful la timpul lor şi încă servesc ca inspiraţie pentru realizatorii de film din toată lumea.

Fiction Tuesdays este o nouă serie de proiecţii de film, ca o prelungire firească a Documentary Mondays – cel mai vechi şi de succes program al Centrului Ceh, care a format în jurul acestuia un fan base cinefil solid, reuşind să aducă mereu noi şi noi entuziaşti. De data aceasta, filmele de ficţiune selectate pentru prima serie Fiction Tuesdays formează un program diferit, filmele cehoslovace prezentate fiind o delectare atât pentru pasionaţii de cinema subversiv (având în vedere perioada în care au fost produse aceste filme), dar şi pentru cei care sunt pur şi simplu fascinaţi de abordări cinematografice neobişnuite.

Filmul horror Ferat Vampire (foto sus) este povestea unei mașini însetate de sânge, dedublată de mai multe dileme socio-politice ale Cehoslovaciei din anii ’60 (privite în ansamblu, ele devin relevante și pentru lumea de astăzi) – citită printre rânduri, povestea inspirațională a unui doctor relevă o ironie cruntă îndreptată spre industria producătoare de mașini și un atac subtil împotriva capitalismului.

Următorul film este Ikarie XB-1 (Voyage to the End of the Universe), un science-fiction ca la carte care va imersa spectatorii într-o lume a viitorului (suntem în anul 2163), presărată cu nave spațiale, nelipsindu-i totuși componenta de acțiune și cea psihologică – printre peripețiile echipajului amintim o cădere nervoasă a unuia dintre membri și pericolul unor arme nucleare.

When the Cat Comes este povestea fantastică cu tente psihedelice a unei pisici aparte, una cu ochelari magici. Un film plin de culoare (la propriu!), potrivit atât pentru copii, cât și pentru părinți, care ilustrează cum este privit comportamentul uman prin ochii unei pisici străine, observator.

Dinner for Adele, un film cu detectivi newyorkezi și răufăcători botaniști, câini dispăruți, plante carnivore și secvențe de animație realizate chiar de celebrul Jan Švankmajer, aduce elementul suspansului în rândul selecției.

În I Killed Einstein, Gentlemen ne întâlnim atât cu o distopie științifico-fantastică, cât și cu o comedie savuroasă în același timp – din îndepărtatul an 1999 (filmul a apărut în 1970) ne întoarcem în 1911 și urmărim protagoniștii încearcând să-l asasineze pe nimeni altul decât Albert Einstein, cu obiectivul de a scăpa femeile de barbă și de infertilitate.

Ultimul film ales este comedia neagră Happy End, care pleacă de la premisa cum că toate poveștile de dragoste încep fericit și se termină trist, și astfel singura cale de a releva un final fericit este cea prin care se inversează propriu-zis narațiunea.

Aşadar, în fiecare seară de marţi, timp de 6 săptămâni, avem o călătorie în timp gratis, prin portalul de la Centrul Ceh. (Ion Ghica 11, Bucureşti, lângă Piaţa Universitaţii).

„I Killed Einstein, Gentlemen”

 

05
/06
/20

În acest context ieșit din comun, cea de-a 24-a ediție a FFE se mută din sălile de cinema în spațiul online și oferă acces gratuit de pe 8 până pe 21 iunie pe două platforme: în perioada 8-16 iunie pe platforma FFE.ro, iar între 17-21 iunie pe platforma TIFF Unlimited.

01
/06
/20

RECOMANDĂRI De la documentarele lui Serghei Lozniţa şi comediile de început ale lui Nanni Moretti şi până la dramele lui Krzysztof Zanussi, excentricităţile lui Serghei Paradjanov şi o amplă retrospectivă a cinema-ului indian, arhiva MUBI, pusă la dispoziţia abonaţilor, oferă numeroase tentaţii cinefile.

28
/05
/20

CRONICĂ DE FILM La unele documentare ne uităm pentru că ne interesează mai ales un autor sau un stil. Iar pe altele le privim în primul rând pentru subiect. Din a doua categorie face parte „Becoming” (2020), de Nadia Hallgren – un film despre Michelle Obama produs şi difuzat de Netflix.

22
/05
/20

O serie de interviuri reunite sub umbrela InspiraTIFF, un proiect nou conceput de echipa Festivalului Internațional de Film Transilvania, va fi difuzată săptămânal pe platforma de streaming TIFF Unlimited, începând din 25 mai. Primul invitat al jurnalistului Mihnea Măruță este regizorul Cristi Puiu, unul dintre cei mai valoroși invitați ai TIFF, prezent la Cluj cu toate filmele sale în ultimii 20 de ani.

19
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Pentru că încă nu putem merge la cinema şi la festivaluri, rămânem tot la platformele cu filme accesibile din fotoliul de acasă. De data asta, vă recomandăm trei scurtmetraje foarte speciale, realizate de britanicul Jonathan Glazer, thailandezul Apichatpong Weerasethakul şi americanul Jonas Mekas şi disponibile pe MUBI.

17
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Cu premiera recentă la HBO şi disponibil pe platforma HBO GO, „Natalie Wood: Ce rămâne în urmă” (2020) este un documentar biografic realizat de Laurent Bouzereau despre una dintre cele mai cunoscute actriţe americane. Filmul are ca punct de pornire moartea suspectă a vedetei la doar 43 de ani.

13
/05
/20

CRONICĂ DE FILM Era inevitabil să apară și primele filme realizate în izolare. Radu Jude a lansat un scurt autoportret conceput la invitația Arte/ZDF. Iar Dan Chișu a încercat un lungmetraj, un simplu excercițiu autocomplezent despre un regizor care roagă actori să joace într-un film despre viața în carantină.

Page 1 of 26212345...102030...Last »