Marţea se merge la Fiction Tuesdays – filmele uitate ale Noului Val Cehoslovac
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-se-merge-la-fiction-tuesdays-filmele-uitate-ale-noului-val-cehoslovac/

Nu rataţi proiecţiile de film de ficţiune – Fiction Tuesdays, de pe 27 febuarie până pe 3 aprilie 2018, începând cu ora 20:00, la Centrul Ceh!

Un articol de Liliana Matei|21 februarie 2018

Maşini vampir, pisici cu ochelari, selfie stickul anilor ’60, plante carnivore, femei cu barbă sau poveşti spuse pe dos? Ce vă place mai mult? La Centrul Ceh, ni se propune o incursiune în filmele SF şi fantasy – comedii şi nu numai – ale Cehoslovaciei anilor ’60, ’70 şi ’80, filme ale Noului Val Cehoslovac, care au revoluţionat cinematograful la timpul lor şi încă servesc ca inspiraţie pentru realizatorii de film din toată lumea.

Fiction Tuesdays este o nouă serie de proiecţii de film, ca o prelungire firească a Documentary Mondays – cel mai vechi şi de succes program al Centrului Ceh, care a format în jurul acestuia un fan base cinefil solid, reuşind să aducă mereu noi şi noi entuziaşti. De data aceasta, filmele de ficţiune selectate pentru prima serie Fiction Tuesdays formează un program diferit, filmele cehoslovace prezentate fiind o delectare atât pentru pasionaţii de cinema subversiv (având în vedere perioada în care au fost produse aceste filme), dar şi pentru cei care sunt pur şi simplu fascinaţi de abordări cinematografice neobişnuite.

Filmul horror Ferat Vampire (foto sus) este povestea unei mașini însetate de sânge, dedublată de mai multe dileme socio-politice ale Cehoslovaciei din anii ’60 (privite în ansamblu, ele devin relevante și pentru lumea de astăzi) – citită printre rânduri, povestea inspirațională a unui doctor relevă o ironie cruntă îndreptată spre industria producătoare de mașini și un atac subtil împotriva capitalismului.

Următorul film este Ikarie XB-1 (Voyage to the End of the Universe), un science-fiction ca la carte care va imersa spectatorii într-o lume a viitorului (suntem în anul 2163), presărată cu nave spațiale, nelipsindu-i totuși componenta de acțiune și cea psihologică – printre peripețiile echipajului amintim o cădere nervoasă a unuia dintre membri și pericolul unor arme nucleare.

When the Cat Comes este povestea fantastică cu tente psihedelice a unei pisici aparte, una cu ochelari magici. Un film plin de culoare (la propriu!), potrivit atât pentru copii, cât și pentru părinți, care ilustrează cum este privit comportamentul uman prin ochii unei pisici străine, observator.

Dinner for Adele, un film cu detectivi newyorkezi și răufăcători botaniști, câini dispăruți, plante carnivore și secvențe de animație realizate chiar de celebrul Jan Švankmajer, aduce elementul suspansului în rândul selecției.

În I Killed Einstein, Gentlemen ne întâlnim atât cu o distopie științifico-fantastică, cât și cu o comedie savuroasă în același timp – din îndepărtatul an 1999 (filmul a apărut în 1970) ne întoarcem în 1911 și urmărim protagoniștii încearcând să-l asasineze pe nimeni altul decât Albert Einstein, cu obiectivul de a scăpa femeile de barbă și de infertilitate.

Ultimul film ales este comedia neagră Happy End, care pleacă de la premisa cum că toate poveștile de dragoste încep fericit și se termină trist, și astfel singura cale de a releva un final fericit este cea prin care se inversează propriu-zis narațiunea.

Aşadar, în fiecare seară de marţi, timp de 6 săptămâni, avem o călătorie în timp gratis, prin portalul de la Centrul Ceh. (Ion Ghica 11, Bucureşti, lângă Piaţa Universitaţii).

„I Killed Einstein, Gentlemen”

 

21
/01
/15

Televiziunea HBO va putea fi urmărită gratuit de abonaţii operatorilor de cablu şi DTH din România, în weekendul 23-25 ianuarie. Timp de trei zile, HBO îi invită pe telespectatori să urmărească, fără abonament, filmele şi serialele difuzate de această televiziune.

20
/01
/15

Drama "Leviafan/ Leviathan" a regizorului rus Andrei Zvyagintsev, nominalizată la premiul Oscar pentru cel mai bun film străin pe 2015, a stârnit o dezbatere aprinsă în Rusia, cineastul fiind acuzat de administraţia de la Kremlin că ponegreşte imaginea ţării.

20
/01
/15

Juriul Festivalului de Film de la Cannes va fi prezidat în 2015 de cineaştii americani Joel şi Ethan Coen, laureaţi cu Palme d'Or în 1991, preşedinţia bicefală a juriului prestigiosului eveniment fiind o premieră în istoria acestuia.

20
/01
/15

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI Iulia Verdeş, 27 de ani, actriţă. E pe scenă de la cincisprezece ani. Profesionist, cu contract, cam de la majorat. A intrat la Teatru din a doua încercare, a fost în seriale la Pro TV, a jucat în scurtmetraje cu care a mers la festivaluri în toată lumea.

20
/01
/15

Regizoarele Ruxandra Ghiţescu, Natalia Saufert şi Cristina Groşan, monteurul Laszlo Istvan Dunai şi producătoarea Ioana Drăghici vor participa la secţiunea Berlinale Talents a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2015, informează Institutul Cultural Român (ICR) din capitala germană.

16
/01
/15

De ce eu?, în regia lui Tudor Giurgiu, va avea premiera mondială în selecția oficială a celei de-a 65-a ediții a Festivalului Internațional de Film de la Berlin (5 – 15 februarie 2015), unul dintre cele mai importante evenimente de gen din industria filmului.

15
/01
/15

Nominalizările la premiile Oscar 2015 au fost anunţate joi, în cadrul unei ceremonii care a avut loc la Samuel Goldwyn Theatre din Beverly Hills, cinematograful administrat de Academia de film americană, instituţia care decernează prestigioasele statuete.

15
/01
/15

CRONICĂ DE FILM După siroposul „Babel” (2006) și după melodrama destul de ieftină intitulată „Biutiful” (2010), „Birdman” este o neașteptată schimbare de ton și de stil pentru Alejandro Gonzalez Inarritu.

13
/01
/15

Documentarul "Lumea lui Geo Saizescu", de Dan Doroftei, despre viaţa şi creaţia cineastului prezentate prin poveşti spuse Maia Morgestern, Sebastian Papaiani şi Ileana Stana Ionescu, va fi proiectat pe 14 ianuarie, de la ora 19.30, la Cinema Union din Bucureşti.

13
/01
/15

Liam Neeson a restabilit ordinea în box office-ul românesc, week-end-ul trecut, şi s-a impus ca lider absolut al încasărilor, generând venituri de peste 1.500.000 RON şi un număr de aproximativ 80.000 spectatori, odată cu premiera filmului ,,Taken 3: Teroare în L.A.” pe marile ecrane din România.