Marţea se merge la Fiction Tuesdays – filmele uitate ale Noului Val Cehoslovac
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-se-merge-la-fiction-tuesdays-filmele-uitate-ale-noului-val-cehoslovac/

Nu rataţi proiecţiile de film de ficţiune – Fiction Tuesdays, de pe 27 febuarie până pe 3 aprilie 2018, începând cu ora 20:00, la Centrul Ceh!

Un articol de Liliana Matei|21 februarie 2018

Maşini vampir, pisici cu ochelari, selfie stickul anilor ’60, plante carnivore, femei cu barbă sau poveşti spuse pe dos? Ce vă place mai mult? La Centrul Ceh, ni se propune o incursiune în filmele SF şi fantasy – comedii şi nu numai – ale Cehoslovaciei anilor ’60, ’70 şi ’80, filme ale Noului Val Cehoslovac, care au revoluţionat cinematograful la timpul lor şi încă servesc ca inspiraţie pentru realizatorii de film din toată lumea.

Fiction Tuesdays este o nouă serie de proiecţii de film, ca o prelungire firească a Documentary Mondays – cel mai vechi şi de succes program al Centrului Ceh, care a format în jurul acestuia un fan base cinefil solid, reuşind să aducă mereu noi şi noi entuziaşti. De data aceasta, filmele de ficţiune selectate pentru prima serie Fiction Tuesdays formează un program diferit, filmele cehoslovace prezentate fiind o delectare atât pentru pasionaţii de cinema subversiv (având în vedere perioada în care au fost produse aceste filme), dar şi pentru cei care sunt pur şi simplu fascinaţi de abordări cinematografice neobişnuite.

Filmul horror Ferat Vampire (foto sus) este povestea unei mașini însetate de sânge, dedublată de mai multe dileme socio-politice ale Cehoslovaciei din anii ’60 (privite în ansamblu, ele devin relevante și pentru lumea de astăzi) – citită printre rânduri, povestea inspirațională a unui doctor relevă o ironie cruntă îndreptată spre industria producătoare de mașini și un atac subtil împotriva capitalismului.

Următorul film este Ikarie XB-1 (Voyage to the End of the Universe), un science-fiction ca la carte care va imersa spectatorii într-o lume a viitorului (suntem în anul 2163), presărată cu nave spațiale, nelipsindu-i totuși componenta de acțiune și cea psihologică – printre peripețiile echipajului amintim o cădere nervoasă a unuia dintre membri și pericolul unor arme nucleare.

When the Cat Comes este povestea fantastică cu tente psihedelice a unei pisici aparte, una cu ochelari magici. Un film plin de culoare (la propriu!), potrivit atât pentru copii, cât și pentru părinți, care ilustrează cum este privit comportamentul uman prin ochii unei pisici străine, observator.

Dinner for Adele, un film cu detectivi newyorkezi și răufăcători botaniști, câini dispăruți, plante carnivore și secvențe de animație realizate chiar de celebrul Jan Švankmajer, aduce elementul suspansului în rândul selecției.

În I Killed Einstein, Gentlemen ne întâlnim atât cu o distopie științifico-fantastică, cât și cu o comedie savuroasă în același timp – din îndepărtatul an 1999 (filmul a apărut în 1970) ne întoarcem în 1911 și urmărim protagoniștii încearcând să-l asasineze pe nimeni altul decât Albert Einstein, cu obiectivul de a scăpa femeile de barbă și de infertilitate.

Ultimul film ales este comedia neagră Happy End, care pleacă de la premisa cum că toate poveștile de dragoste încep fericit și se termină trist, și astfel singura cale de a releva un final fericit este cea prin care se inversează propriu-zis narațiunea.

Aşadar, în fiecare seară de marţi, timp de 6 săptămâni, avem o călătorie în timp gratis, prin portalul de la Centrul Ceh. (Ion Ghica 11, Bucureşti, lângă Piaţa Universitaţii).

„I Killed Einstein, Gentlemen”

 

02
/11
/14

INTERVIU Adolf Hitler și Joseph Goebbels erau fani ai filmului de animație, ai lui Walt Disney și ai lui Mickey Mouse, afirmă, într-un interviu pentru Ziarul Metropolis, Ulrich Wegenast, director artistic şi programator al Festivalului de Film de Animaţie de la Stuttgart și invitat special al celei de-a patra ediții a Anim’est Chișinău.

31
/10
/14

Puține filme ar fi fost mai potrivite pentru a deschide noua ediție Anim’est Chișinău decât simpaticul „Minuscule - La Vallée des fourmis perdues” („Minuscule: Valea furnicilor pierdute”), o producție franceză din 2013 realizată de Thomas Szabo și Hélène Giraud.

30
/10
/14

Invitatul emisiunii Nocturne de vineri, 31 octombrie, este regizorul de film şi scenaristul Radu Mihăileanu. Discuţia dintre Marina Constantinescu şi Radu Mihăileanu este un regal de spiritualitate, filosofie şi umanitate, chiar la ore târzii, emisiunea fiind programată la TVR 1, TVR HD şi TVR+, de la ora 24.00.

30
/10
/14

Câteva din cele mai apreciate lungmetraje de animație recente, o retrospectivă a unui animator celebru, scurtmetraje și o conferință despre animație și propagandă sunt câteva din atracțiile celei de-a patra ediții a Festivalului Anim’est Chișinău, care are loc de joi până duminică la Cinema Odeon și Re:Animation Hub – Tipografia 5.

29
/10
/14

După ce a debutat ca lider în box office-ul american, Furia: Eroi anonimi conduce detaşat şi clasamentul încasărilor din România, unde a generat venituri de 557.000 RON, fiind vizionat în weekendul de lansare de aproximativ 30.000 de spectatori.

29
/10
/14

CRONICĂ DE FILM. „Maidan”, cel mai nou film de non-ficțiune al regizorului ucrainean Serghei Loznița, despre recentele revolte istorice de la Kiev, este o operă puternică, solicitantă, extrem de fin lucrată la nivelul imaginii și, mai ales, al sunetului.

27
/10
/14

Săli arhipline, întâlniri cu nume mari din lumea filmului și peste 8000 de bilete vândute deja la proiecțiile din festival – acesta este bilanțul primelor zile la Les Films de Cannes à Bucarest. Datorită cererii mari de bilete, au fost programate două proiecții suplimentare pentru filmele Leviathan și The Tribe

27
/10
/14

Câștigătorul Ursului de Argint pentru cel mai bun scenariu și al Premiului Juriului Ecumenic din cadrul Festivalului Internațional de la Berlin 2014, “Patimile Mariei / Stations of the Cross / Kreuzweg” în regia lui Dietrich Brüggemann are avanpremiera în cadrul Zilelor Filmului German, organizate de Goethe-Institut la București.

27
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Inspirat de povestiri ale lui Cehov, „Winter Sleep” (Palme d`Or la Cannes) este, probabil, filmul lui Nuri Bilge Ceylan în care se vorbeşte cel mai mult. Este o uşoară schimbare de accent, pentru că precedentele sale şase opere privilegiau tăcerile, cadrele lungi şi contemplative, imaginile poetice, natura.

27
/10
/14

"Kowalski", de Andrei Creţulescu, a primit premiul pentru cel mai bun scurtmetraj la ediţia de anul acesta a Festivalului de Film de la Zagreb, care a avut loc în perioada 19 - 26 octombrie. Potrivit juriului regizorul român a câştigat premiul Căruciorul de Aur pentru "15 minute de plăcere pură a unui superb dialog, a unei interpretări şi regii mari. Şi pentru demonstrarea faptului că cinema-ul românesc este încă viu şi la înălţime".

24
/10
/14

CRONICĂ DE FILM Pentru un film care se vrea o comedie de succes, „Cuscrii”, de Radu Potcoavă, mizează prea puţin pe regie şi prea mult pe reflexele actorilor. Însă nici potenţialul comic al interpreţilor nu este fructificat la un nivel satisfăcător, din cauza scenariului rudimentar și a execuției lipsite de creativitate.