Masterclass Péter Forgács, la Institutul Francez
https://www.ziarulmetropolis.ro/masterclass-peter-forgacs-la-institutul-francez/

Cineama.ro vă invită vineri, 3 noiembrie 2017, orele 18:00, la sala Atrium a Institutului Francez, la o întâlnire cu regizorul Péter Forgács, care va introduce publicul român în practica sa artistică ce constă în folosirea filmărilor cineamatorilor ca material brut în instalaţii media şi filme documentare de reorchestrare postmodernă a istoriei.

Un articol de Petre Ivan|1 noiembrie 2017

Discuția va fi moderată de criticul de film Andrei Rus, iar intrarea este liberă în limita locurilor disponibile.

PéterForgács este un artist media și cineast independent din Budapesta, cunoscut pentru practica sa inovatoare în re-editarea și resemnificarea materialelor de arhivă din colecții personale (homemovies). Filmografia lui conține peste treizeci de filme realizate din 1978 până în prezent, lucrările lui fiind expuse în muzee și festivaluri din întreaga lume. Printre cele mai cunoscute proiecte ale sale este seria Private Hungary, premiată internațional, care foloseștefilme realizate de amatori în perioada anilor 1930 – 1960, documentând viața cotidiană. În anul 1983, a înființat o fundație dedicată arhivelor de filme realizate de amatori – Private Photo& Film Archives Foundation în Budapesta, care stă la baza materialelor re-folosite în filmele sale.

Pentru mine totul începe cu întrebarea ce este un objecttrouvé. Ce se întâmplă când  găsești un obiect pe care îl plasezi într-un alt spațiu sau timp sau îl arăți spectatorului într-un alt context decât cel original, convențional, acceptat, util, practic, funcțional și familiar în care a fost conceput? [Săfolosesc] fotografii în lucrările mele grafice a însemnat inevitabil că am transformat acest spațiu într-un altul. După mulți ani de experimentare, simplă observație și asimilare, mi-am însușit diferite zone precum muzica și povestirea, care s-au regăsit în interesul meu special pentru istorie. De fapt, colecționarea fotografiilor și folosirea lor în colaje este o practică cunoscută încă de pe vremea avangardei, a dadaiștilor. – PéterForgács

„Putem să ne uităm la istoria dadaismului, a suprarealismului și a avangardei rusești; pentru ei și pentru fotografii din apropierea lui Man Ray – Mojoly-Nagy și toți acei oameni din jurul școlii Bauhaus – reciclarea era un tip de utilizare obișnuită a imaginilor. Așadar, pentru  mine, banalele filme de familie sunt o altă formă de objecttrouvé. Tipul de recontextualizare care mă interesează pe mine are legătură în mod deosebit cu locul și perioada, cu anumite condiții istorice și cu interesul meu special pentru psihologie și psihanaliză, cu ideea unui «trecut interzis».” , spune PéterForgács, pentru Rouge.com.

Regizorul maghiar a câștigat numeroase premii  de-a lungul carierei sale la festivaluri din Portugalia Anglia, Germania, Polonia, Ungaria, SUA, precum Erasmus Prize (oferit de PraemiumErasmianum Foundation – 2007), Grand Prize Tribeca International Film Festival (El perronegro, 2005), DocumentaryGolden Gate Award theGolden Spire la San Francisco International Film Festival (Angelos’ Film, 1999).

Foto: Péter Forgács – cinema.ro

07
/11
/13

The Bed is Broken, premiat la atelierul de film documentar Aristoteles Workshop 2012, a fost ales în selecţia oficială a uneia dintre cele mai importante competiții din lume: Festivalul Internaţional de Film Documentar de la Amsterdam (IDFA).

07
/11
/13

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut - atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

07
/11
/13

Adele: Capitolele 1 și 2 (La Vie d'Adèle: titlul original, Blue Is The Warmest Color, titlul în limba engleză), câştigătorul Palme d’Or 2013, a stârnit o serie de controverse încă de la terminarea filmărilor, având în vedere subiectul, relaţia dintre două adolescente.

05
/11
/13

Regizorii Corneliu Porumboiu, Nae Caranfil și Cristi Puiu, alături de alte câteva zeci de cineaști, au trimis o scrisoare de protest premierului Victor Ponta. Scrisoarea face referire la două dintre prevederile proiectului Legii descentralizării, care ar afecta finanțarea și distribuția filmelor românești.

02
/11
/13

Regizoarea Carmen Lidia Vidu a realizat primul film documentar animat din cariera sa, intitulat „O scurtă istorie Astra Film“, cu ocazia aniversării de 20 de ani a Festivalului internaţional de film documentar de la Sibiu (14-20 octombrie 2013).

01
/11
/13

Les Films de Cannes à Bucarest s-a încheiat joi, după şapte zile în care peste 11.000 de spectatori au descoperit filme la CinemaPRO, Studio şi Elvira Popescu, majoritatea proiecţiilor de seară fiind sold-out, iar cererea depăşind, în cazul unora dintre pelicule, capacitatea sălilor.

01
/11
/13

Ziarul Metropolis te trimite la film! Participă la concurs şi poţi câştiga 2 invitaţii duble pentru proiecția în avanpremieră a filmului „Heli”, care va avea loc luni, 4 noiembrie, de la ora 20.30, la Noul Cinematograf al Regizorului Român (NCCR).