Matei Copil Miner – Povestea din spatele poveştii
https://www.ziarulmetropolis.ro/matei-copil-miner-povestea-din-spatele-povestii/

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei Matei Copil Miner, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Un articol de Andrada Văsii|27 noiembrie 2013

Alexandra Gulea este regizorul şi scenaristul peliculei „Matei Copil Miner“, filmul care spune povestea unui băiat din Valea Jiului, rămas cu bunicul său, părinţii fiind plecaţi la muncă, în Italia.

Matei Copil Miner a intrat în cinematografe vinerea trecută, distribuit de Independenţa Film.

Premiera de gală a avut loc joia trecută, pe 21 noiembrie, cu o sală arhiplină. La ieșirea din sala de cinema, mulți spectatori au ținut să stea de vorbă cu Alexandra Gulea, în dorința de a-și exprima satisfacția de a fi văzut un film care le-a stârnit emoții puternice.

La întrebarea „De ce a ales să facă acest film tocmai în acest moment al carierei sale”, Alexandra Gulea a răspuns: „Când am luat decizia de a scrie un film de ficțiune, am simțit nevoia să îl concep ca pe o confesiune, de poziționare. Trebuia să încep cu copilăria, iar experienţa morţii, ca punct de ruptură, să devină o temă centrală”.

„Un film care se adresează atât adulților, cât și copiilor”, spune producătorul Thomas Ciulei – „o poveste despre copilărie pe înțelesul celor mici, dar în care orice părinte se poate regăsi. Povestea lui Matei este povestea multor copii din România. În ciuda experiențelor dramatice prin care este nevoit să treacă, Matei are șansa fie un învingător.”

O poveste de viaţă prin ochii lui Matei Copil Miner

Filmul este inspirat din cazurile reale, din păcate, extrem de numeroase, ale copiilor abandonaţi de părinţii obligaţi de sărăcie să muncească în străinătate. Personajul principal din filmul Matei Copil Miner, Matei, are ca punct de pornire un asemenea caz, un copil pe care Alexandra Gulea l-a întâlnit în urmă cu mai mai mulţi ani, cu ocazia unei filmări în Gara de Nord.

Citiţi şi: Alexandra Gulea: „Alexandru a apărut printr-un miracol, cu foarte scurt timp înainte de filmare“

O parte din personajul Matei se numeşte, de fapt, Ionel. În anii ‘90, Ionel era unul dintre primii copii ai străzii de după revoluţia din Decembrie 1989. Copil de miner, el fugise de-acasă, din Valea Jiului, ajunsese la Bucureşti şi îşi făcea veacul prin Gara de Nord.

Alexandra Gulea l-a cunoscut şi ulterior l-a urmărit, spune ea, „pe drumurile pe care l-a dus viaţa: la un cămin, la o casă pentru copii cu dizabilităţi, apoi la spital, suferind de tuberculoză”. Acum, Ionel are peste 20 de ani şi trăieşte în Italia.

Pentru primul ei film de ficțiune, Alexandra Gulea a revenit în Valea Jiului, la Uricani. „Ca să găsim copilul pentru film, am mers în toate şcolile din Valea Jiului şi am văzut la probe sute de băieţi între 10-12 ani. Alexandru a apărut cu foarte puţin timp înainte de filmare. A dat o probă pentru un copil care trebuia să cânte în film. Când l-am auzit cântând mi-a fost clar: îl găsisem. Un copil de miner muzician.”

Matei Copil Miner

Alexandru Czuli, în filmul „Matei Copil Miner“

Alexandru Czuli, cel ales pentru rolul lui Matei, este pasionat de muzică. Lui Alexandru i-a fost uşor să se adapteze la multe repetiţii sau duble. „Fluieratul lui Matei exista în scenariu, dar secvenţele în care cântă la chitară au apărut odată cu Alex”, povestește Alexandra Gulea.

Alexandra Gulea, regizoarea filmului, îşi aminteşte: „La Antipa eram cu toţii încărcaţi de atmosfera muzeului în şantier, cu mamuţi sub plastic şi urşi în pungi de gunoi. Era o atmosferă halucinantă, ireală. La Antipa, lui Matei i se revela o lume, care în pofida prezenţei morţii, traversează epocile. Acolo intelege noţiunea de evoluţie.”

Băiatul din rolul lui Matei, Alexandru Czuli, nu este singurul din film care nu are nici o legătură cu meseria de actor. Personajul la care Matei fuge de-acasă într-o primă fază se numeşte Izidor şi este chiar cioban la o stână. Pe ciobanul Izidor, Alexandra Gulea l-a cunoscut încă de la primele incursiuni în Valea Jiului. Ea îşi aminteşte: „Îl enervau îngrozitor dublele… Mai ales că în ziua în care filmam s-a născut mielul din film şi Izidor era preocupat de animalele lui.”

Şi una din femeile care se ocupă de bunicului lui Matei când acesta este grav bolnav este tot din Uricani şi se numeşte Gheorghiţa. Alexandra spune: „Pentru mine era esenţial să lucrez cu oameni din Vale. Am rămas foarte legată de locul acela“.

Foto credit: Cinemagia, Nicu Ilfoveanu, Matei Copil Miner

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.

20
/02
/17

„Întotdeauna mi-am dorit să fiu o persoană mai bună ziua următoare decât am fost cu o zi în urmă.” – Sidney Poitier . Actorul din „Guess Who's Coming to Dinner” / Ghici cine vine la cină (1967) este primul artist de culoare distins cu un premiu Oscar. S-a născut la 20 februarie 1927, în timpul unei călătorii pe mare, pe care o făceau părinții săi dinspre insula natală, Cat Island, Bahamas către Miami, Florida, unde mergeau să vândă produsele de la fermă.

19
/02
/17

Singurul film românesc aflat anul acesta în competiţia oficială a celei de-a 67-a ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, lungmetrajul ,,Ana, mon amour”, regizat de Călin Peter Netzer, a primit sâmbătă seara premiul ,,Ursul de Argint” pentru ,,Contribuţie Artistică Deosebită în Cinematografie”, distincţie acordată Danei Bunescu pentru montajul filmului.