Matrimoniale: eu cu cine mă mărit?
https://www.ziarulmetropolis.ro/matrimoniale-eu-cu-cine-ma-marit/

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara şi tot ea oferă răspunsul! Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Un articol de Georgiana Ene|30 octombrie 2013

„Eu cu cine mă mărit?“, se întreabă Eva din spectacolul „Matrimoniale“ de la Teatrul Nottara, şi tot ea oferă răspunsul!

Piesa scrisă de Lia Bugnar şi regizată de Diana Lupescu a avut premiera naţională în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, în secţiunea „crize”.

Aşa cum criza este la modă, aşa este şi textul pe care dramaturgul îl propune spectatorului de teatru. Piesa Matrimoniale vorbeşte despre tot felul de crize existenţiale: de identitate, de bani, de comunicare.

Comedie de situaţie şi de limbaj, reconfortantă, aşa cum ne-a obişnuit deja Lia Bugnar, piesa este ancorată în realitatea cotidiană, pe doi piloni: dragoste şi putere. Vorbeşte despre puterea pe care o oferă bogăţia şi despre aflarea unor adevăruri dureroase, care nu se doresc a fi ştiute. Toate crizele din poveste ajută personajele să stabilească legături neaşteptate, să se cunoască, să se sensibilizeze şi să se umanizeze.

Eva şi cei doi Adami

Personajul principal al spectacolului este Eva, femeia bogată, care vrea să se mărite. Pentru a realiza acest lucru, dă un anunţ pe un site de matrimoniale, iar la finalul selecţiei rămân doi pretendenţi: Tibi şi Zaharia.

„Sunt bogată şi vreau să mă mărit! Credeai că sunt bătrână şi urâtă? La câţi bani am, sfidez puţin răspunsul!“ Astfel, Lia Bugnar îşi construieşte povestea căsătoriei din interes în jurul acestor personaje şi creionează patru tipologii. Dar cum fiecare personaj luat în parte este el însuşi o poveste, în final, spectatorul va realiza că a fost martorul a patru poveşti, nu a uneia singure.

Eva este Ada Navrot, femeia puternică şi bogată. Nobilă, distinsă şi superbă prin atitudine şi prin ţinuta pe care o poartă: o rochie albă, diafană. De altfel, piesa începe cu melodia din filmul „Naşul“, tocmai pentru a sublinia faptul că este un joc al puterii, care-şi aşteaptă concurenţii.

Personajul interpretat de Lucian Ghimişi, Tibi, este întruchiparea băiatului de cartier, şmecheraş, cu preocupări alese – colecţionar de claxoane celebre, cu o carismă deosebită, care vrea să pară ceea ce nu este şi care mizează foarte mult pe farmecul personal.

Opusul lui Tibi şi competitorul direct al acestuia este Zaharia, Mihai Marinescu. Acesta este lebădar – doctor veterinar de lebede, un pic timid şi frustrat, dar elegant în gesturi, efeminat şi mai deştept decât adversarul său. Senzaţia pe care o lasă toată această competiţie a celor doi este aceea de reality show.

matrimoniale

Scenă din spectacolul „Matrimoniale“, de la Nottara

Din spectacolul regizat de Diana Lupescu nu lipsesc voia bună şi nici replicile acide, care fac spectatorul să se lase prins în joc. Dialogurile sunt simple şi nu obligă la un efort intelectual prea mare.

Finalul spectacolului este surprinzător, atât prin apariţia celui de-al patrulea personaj, care schimbă complet miza jocului prin propunerea pe care o va face, cât şi prin argumentele fiecăruia pentru a câştiga inima frumoasei Eva, care scot la iveală adevăratele motive pentru care voiau s-o ia de soţie.

Textele Liei Bugnar nu îşi propun să transmită un mesaj greu de înţeles, ci sunt cât se poate de actuale şi de moderne. Finalul pare că se îndreaptă spre o zonă previzibilă, dar Lia Bugnar schimbă brusc ceva, atunci când nu te aştepţi, tocmai ca să parodieze acest tip de final.

Citiţi şi: INTERVIU Lia Bugnar: „Teatrul e o minciună foarte adevărată atunci când e spusă bine“

În situaţia de faţă, nu doar apariţia îndrăgostitei şi sensibilei Mira, Crenguţa Hariton – într-un rol care i se potriveşte ca o mănuşă – schimbă întreaga situaţie, ci şi uşoara aglomerare a unor probleme extrem de delicate, în finalul piesei: homosexualitatea şi abandonul unui bebeluş la naştere.

Dramaturgul se foloseşte de acestea într-un mod uşor abuziv, pentru a strica puţin echilibrul celor prinşi în joc – pentru că la un moment dat chiar pare să fie un echilibru între ceea ce se cere şi ceea ce se oferă.

Comedia merită văzută, fiind încadrabilă în tipologia pieselor la care publicul se simte bine. Autoarea râde împreună cu cei doi tineri de situaţiile prin care trec pentru cucerirea femeii, o compătimeşte pe sensibila Mira atunci când apare şi îşi apăra cauza.

„Alte poveşti, alte iubiri, alte neiubiri. Nu sunt genul de om care îşi propune să transmită un mesaj sau să-şi aleagă o temă grea. Subiectul piesei a luat naştere ca toate subiectele pieselor mele, din nimic. Ştiam că am promis celor de la Nottara că voi scrie o piesă pentru ei. Mi-au spus că-i interesa ideea de criză, la oricare dintre accepţiunile ei vreau eu să mă opresc. Şi, după ce m-am gândit un pic, mi-am dat seama că am tot universul la dispoziţie, pentru că tot universul e într-o criză continuă, cel puţin universul oamenilor”, îşi explică Lia Bugnar opţiunea dramaturgică.

INFO

Teatrul Nottara
Matrimoniale, de Lia Bugnar
Regia: Diana Lupescu
Scenografia: Diana Lupescu
Ilustrația muzicală: Diana Lupescu
Distribuţia: Lucian Ghimişi, Ada Navrot, Crenguţa Hariton, Mihai Marinescu

Foto din Matrimoniale – Teatrul Nottara

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.

27
/02
/24

Luna martie vine mereu cu provocarea de a găsi mărțișorul perfect și cadoul ideal pentru femeile din viața noastră. Pe lângă flori și darurile – simbol, Vanner Collective propune și cadoul – experiență, cu un program de cinci mărțișoare teatrale cu cinci perspective feminine, care vor putea fi văzute între 3 și 17 martie, în diferite spații din București: „Cassandra”, „Tot ce e minunat în lume”, „Komorebi. Lumina care se filtrează printre copaci”, „Lemons. Lemons. Lemons. Lemons. Lemons.” și „Lungs”.