Mesaj disperat al regizorului Tompa Gábor: „Activitatea Teatrului Maghiar de Stat este aproape paralizată“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mesaj-disperat-al-regizorului-tompa-g%c3%a1bor-%e2%80%9eactivitatea-teatrului-maghiar-de-stat-este-aproape-paralizat%c4%83%e2%80%9c/

Tompa Gábor, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din România, director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a publicat un semnal de alarmă pe pagina sa de Facebook, chiar de Ziua Mondială a Teatrului, atrăgând atenţia asupra decimării subvenţiei pentru producţii, lucru care a paralizat activitatea instituţiei pe care o conduce.

Un articol de Petre Ivan|29 martie 2018

„Ziua Mondială a Teatrului… după aproape trei decenii în care a fost frecvent numită «cea mai bună trupă de teatru de limba maghiară» sau «cel mai bun teatru din România» (sic !!!); după peste 50 de premii naționale și internaționale, printre care 8 premii UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului; după ce a devenit în 2007 unul dintre cele 18 teatre membre – și singurul din România aparținând Ministerului Culturii! – al Uniunii Teatrelor din Europa, înființată de celebrul regizor Giorgio Strehler; după ce a reprezentat în întreaga lume cu cinste cultura de limbă maghiară din Transilvania și întreaga mișcare teatrală din România, contribuind la afirmarea valorilor multiculturale și a îmbunătățirii imaginii țării în lume, după ce Festivalul Internațional de Teatru Interferențe a adus la Cluj, în cele cinci ediții ale sale, multe dintre cele mai de seamă spectacole și personalități ale teatrului contemporan, fiind considerat printre cele mai puternice festivaluri din Europa, am ajuns astăzi în situația în care activitatea teatrului, care «sărbătorește» (!) 225 de ani de existență, să fie aproape paralizată. Subvenția pentru producții a fost decimată, suntem nevoiți, zi de zi, să anulăm unele proiecte chiar pe pragul startului și să renunțăm la altele din viitor, cu artiști de renume sau foarte tineri, invitați din țară și din străinătate pentru a împărtăși creația lor cu publicul clujean. Și Festivalul Interferențe din acest an se află sub semnul incertitudinii totale. E umilitor! Pe lângă sentimentul rușinii, ca director, mă încearcă și un fel de senzație de automutilare… Teatrul riscă să devină un abator al propriilor proiecte artistice. Dar se pare că nimic nu contează… Happy World Theatre Day!“, a scris Tompa Gábor pe contul său de Facebook.

“Aude cineva? Interesează pe cineva? Tompa Gábor pune punctul pe I. În toate teatrele există această situație disperată. Tompa Gábor o afirmă cu voce tare!”, a comentat actrița Oana Pellea.

Regizorul Radu Nica a spus că luni ar fi trebuit să înceapă lucrul la Teatrul Maghiar din Cluj. ”Proiectul a căzut în ultima clipă din lipsă de fonduri. Exact la fel mi s-a întamplat cu TNC și TNI, așa că anul acesta nu voi avea nicio premieră. Situația cu bugetele e albastră în toate teatrele, bani de producții aproape că nu mai există, cei care aleg să lucreze fac compromisuri mai mici sau mai mari”. Citiți întreaga declarație pe pagina sa de Facebook.

 

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.

24
/04
/24

O nouă traducere din opera lui Paul Auster, unul dintre cei mai spectaculoși și inventivi scriitori ai Americii, a cărui operă a fost publicată în mai mult de patruzeci de limbi, a ajuns de curând în librăriile fizice și online din întreaga țară.

22
/04
/24

6 manageri și 30 de ghizi și muzeografi din toată țara au participat la Râșnov la două sesiuni de training pentru dezvoltarea abilităților de gestionare și management strategic al obiectivelor de patrimoniu istoric, documentarea istorică, interpretarea informațiilor, comunicarea și interacțiunea directă cu publicul vizitator.