Metamorfoze la malul mării, la cea de-a doua ediție a Festivalului Internațional de Teatru “Miturile cetății”
https://www.ziarulmetropolis.ro/metamorfoze-la-malul-marii-la-cea-de-a-doua-editie-a-festivalului-international-de-teatru-miturile-cetatii/

Anul 2017, anul metamorfozelor Festivalului Internaţional de Teatru „Miturile cetăţii”, coincide cu anul în care se împlinesc 2000 mii de ani de la moartea poetului Ovidiu. Început cu un an în urmă, festivalul continuă periplu prin mitologiile clasice, ajungând în acest an la douăzeci de trupe invitate şi artişti care au performat în şase spaţii de joc, timp de nouă zile, în perioada 19 – 27 iunie.

Un articol de Georgiana Ene|1 august 2017

Organizat la inițiativa directorului Teatrului de Stat Constanța, Dana Dumitrescu, cu sprijinul Consiliulului Local, Festivalul se află de fapt la cea de-a patra ediție, dacă sunt luate în calcul și “Serile de teatru antic” din 1978 și 1981.

Spectacolele au fost găzduite de spațiile tradiționale: Teatrul de Stat Constanța și Sala Elpis a Teatrului pentru Copii și Tineret „Căluțul de mare”,  cât și neconvenționale ca Sala pictată şi împrejurimile Edificiului Roman cu Mozaic, pusă la dispoziție de Muzeul de Istorie Naţională şi Arheologie sau Piața Ovidiu.

Miturile și visul hippie al luiShakespeare

Fie că au fost parte din acțiune alături de actori, fie simpli spectatori, copii și adulți ,deopotrivă, au stat cu sufletul la gură la ingenioasa montare“Pericle” a Teatrului Sabac din Serbia. De un real succes s-a bucurat și Teatrul Național din Chișinău „Eugen Ionesco” prin inspirata montare“Falstaff”, precum și“Pyramus & Thisbe 4 You”semnat Alexandru Dabija, spectacol care duce visul Shakespearean în patru ipostaze diferite, alăturându-se astfel, acelora de la malul mării.

Vivladi si anotimpurile – Gigi Caciuleanu

Îndemnând publicul să danseze și să viseze hippie, Teatrul „Fani Tardini” din Galaţi a încântat publicul cu o montare inteligentă, într-o cheie regizorală modernă, o parodie subtilă, deloc vulgară, în regia tânărului regizor Eugen Gyemnat, care nu s-a dezis nici de această data și a încheiat magistral spectacolul.

Ovidiu, file dinpoveste

Respectând tema ediției din acest an a Festivalului, „Metamorfozele” ovidiene în versiunea Teatrului Astragali din Lecce, Italia, a exploatat mitul femeilor care sărbătoresc viața, își ridiculizează torționarii și exaltă valorile omenești, ale compasinuii și solidarității, în fața violenței care dezbină. Trupa italiană a profitat din plin de spațiile de joc și a condus spectatorii într-o impresionantă și minunată călătorie ,într-un spectacol unic. Acesta a fost urmat de două reprezentații a variantei „Metamorfoze” semnată de Silviu Purcărete a Teatrului Naţional „Radu Stanca” din Sibiu.

De la vis, la Zorba și la muzică

Bulgarii de la Teatrul Dramatic „Jordan Jovkov”, din Dobrici, l-au adus pe scenă pe miticul Zorba, reprezentând aspiraţia spre libertate a omului, completat de un Zorba altfel care trăiește în fiecare din noi, în spectacolul Teatrului Municipal Baia Mare, “Zorba’s Dionysos” regizat de Marcel Țop.

Periplul în mitologie nu ar fi fost cu-adevărat regal dacă nu ar fi fost însoțit de muzică, dans și semnat de Gigi Căciuleanu. Spectacolul coregrafic cu efecte imediate asupra spectatorului a relevat ideea că oamenii au atâtea anotimpuri, câte clipe au. Acesta i-a făcut pe actorii Teatrulu iNaţional din TârguMureş să danseze pe “Anotimpurile lui Vivaldi” potențând dramatismul acțiunii, iar pe spectatori să mediteze la viață și moarte sau la bine și rău.

Mituri contemporane și utopii

Dacă“Fedra, ultimul dans pus” îns cenă de Compania Underground Sugar din Nogent – sur –  Marne, din Franța a adus în fața publicului povestea tragică a femeii care nu rezistă dragostei vinovate, unde actorii și dansatorii francezi au reinventat mitul acesteia, într-un registru contemporan, Teatrul“Trap Door” din Chicago a venit la Constanţa cu o piesă a dramaturgului Matei Vişniec, având-o în distribuţie pe actriţa româncă Simina Contraş, stabilită în SUA de şase ani. O montare inspirată și modernă, cu succes la public, care a pus în discuție delirul uneisocietăți totalitare bazate pe o utopie.

Fedra – Compania Underground Sugar

Rămânând în sfera mitului contemporan, spectacolul“Oleanna” al Teatrului“Jean Bart” din Tulcea a a dus spectatorii într-un cadru real, înintimitatea relației, deloc comodă,profesor-student. Irina și Cristi Naum, într-un recital exceptional semnat Vlad Cristache, reușesc sau nu să dărâme mituls ocietății, dar cu siguranță ridică problem eserioase ale acestei relații.

Momente colaterale

Pe lângă minunatele clipe de teatru trăite intens la malul mării, festivalul a asigurat participanților și momente strâns legate de comemorarea poetului Ovidiu: două lansări de carte – una dedicată actriţei Ileana Ploscaru, cealaltă, un volum de amintiri al regizorului multipremiat Alexander Hausvater, care va monta în curând la Teatrul de Stat Constanţa.

Al treilea eveniment a fost un colocviu dedicat poetului Ovidiu, sărbătorit anul acesta, la 2000 de ani de la moartea sa la Tomis. Colocviul a fost organizat de Teatrul de Stat Constanța în parteneriat cu Muzeul de Istorie și Arheologie Constanța (care a și găzduit evenimentul), Facultatea de Litere a Universității „Ovidius”, Biblioteca Județeană „I.N. Roman”. Cum întregul festival a fost dedicat acestuia, un moment foarte important fiind coproducţia Teatrului de Stat Constanţa cu Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, recitalul, de o forță creativă surprinzătoare, al actorului Emil Boroghină din poemele scrise la Tomis de poetul exilat.

Festivalul Internațional de Teatru „Miturile cetății” este o celebrare a tradiției teatrale pe aceste meleaguri, făcând arc peste timp cu antichitatea. Este  un fapt dovedit că aici, în Dobrogea, la Pontul Euxin se juca teatru încă de acum două milenii. Dovada este pe frontispiciului: această mască teatrală și altele similare, care erau folosite și ca ornamente în caseleoamenilor, au fost descoperite prin anii 60, la Mangalia, în ruinele unui antic atelier de ceramică, dovadă că exista de acum două mii de ani o industrie în jurul spectacolelorde teatru.  [Dana Dumitrescu, Director Teatrul de Stat Constanța.]

Foto: Miturile cetății – facebook

28
/02
/24

Diana Vasile, PhD, psihoterapeut și Președinte al Institutului pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT), lansează astăzi cartea Anatomia traumei. Cum să ai o viață mai bună când sufletul te doare, publicată la editura Bookzone. Rezultatul a peste 25 de ani de studiu, practică și cercetare în domeniul psihotraumatologiei, cartea oferă o perspectivă completă asupra impactului traumei în viețile noastre, dar și asupra modalităților de recuperare post-traumatică.

28
/02
/24

Asociația Tangent, în parteneriat cu Teatrul Excelsior, Teatrul Național „I.L. Caragiale”, Casa Kerim și LiterNet, a lansat miercuri, 21 februarie, un open call pentru actori și actrițe din București, cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, pentru formarea distribuției spectacolului EMAUS, după romanul omonim al scriitorului italian Alessandro Baricco.

28
/02
/24

Primăvara sosește la Sala Radio cu abonamente și bilete pentru ultimele 3 luni ale stagiunii cu numărul 95 pe scena Radio România! Abonamentele pentru perioada aprilie - iunie 2024 vor fi disponibile la vânzare în perioada 28 februarie – 5 martie 2024. Biletele individuale vor fi puse în vânzare începând din data de miercuri, 6 martie 2024.

28
/02
/24

Luna martie aduce un nou spectacol în repertoriul Teatrului Ion Creangă. „Amintiri din copilărie“ are avanpremiera și premiera vineri, 1 martie, de la ora 10:00, respectiv 18:00, la Sala Mare din Piața Amzei nr. 13. Spectacolul marchează, în același timp, începutul celei de-a doua ediții a evenimentului „Luna lui Ion Creangă – Povești și Amintiri din copilărie“.

28
/02
/24

“Lacul Lebedelor”, cel mai faimos spectacol de balet al tuturor timpurilor, revine în acest weekend pe scena Sălii Palatului din București, având în rolurile principale pe balerinii Rin Okuno și Robert Enache, alături de ansamblul Operei Naționale București. Reprezentația de la începutul lunii decembrie a fost primită cu entuziasm de către publicul prezent, aceasta fiind sold-out.

28
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă miercuri, 28 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Numărul 2 de David Foenkinos – recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea Iulianei Glăvan – ce aduce în prim-plan povestea unui destin atipic, a celui care a pierdut rolul lui Harry Potter în una dintre cele mai celebre ecranizări din toate timpurile. Este posibil ca un eșec să devină o sursă de putere? Romanul scriitorului francez oferă în locul unui răspuns o minunată parabolă despre virtuțile reconstruirii sinelui.

28
/02
/24

“Mamma Mia!”, cel mai faimos musical din România, revine weekend-ul acesta pe scena Sălii Palatului din Capitală, într-o nouă reprezentație de zile mari, asta după ce în ultimii cinci ani spectacolul a fost văzut de peste 80.000 de români. Până acum producția a avut nu mai puțin de 33 de reprezentanții în țara noastră, în nouă orașe, dintre care doar 20 în București, unde fiecare spectacol a fost sold-out de fiecare dată.

27
/02
/24

Scriitorul francez Édouard Louis, autor al cărții „Cine l-a ucis pe tata?”, a fost spectator al producției cu același nume, pusă în scenă de Andrei Măjeri la Teatrul Metropolis, în seara de vineri, 23 februarie 2024. În urma vizionării, publicul și oamenii de teatru prezenți în sală s-au bucurat de o conferință cu acesta, moderată de Mihaela Michailov, autoarea dramatizării.

27
/02
/24

Prima zi a primăverii aduce pe scena Sălii Radio un mărțișor muzical ! Vineri, 1 martie 2024 (de la 19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va interpreta Simfonia nr. 1 - Simfonia primăverii, semnată de ROBERT SCHUMANN, un tablou muzical al anotimpului revenirii la viață.

27
/02
/24

Admiratorii lui Nicolae Corjos vor putea vedea sau revedea la Cinemaraton pe 27 februarie filmele Ora zero, Pădurea nebună, Un studio în căutarea unei vedete, Declaraţie de dragoste, Liceenii, Extemporal la dirigenţie, Liceenii Rock’n Roll, Alo aterizează străbunica, documentarul Sergiu Celibidache.