Miss Julie. Un film cuminte
https://www.ziarulmetropolis.ro/miss-julie-un-film-cuminte/

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg şi scris şi realizat de cunoscuta actriţă (şi, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnişoara Julie”) funcţionează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 aprilie 2015

Tot aici ar putea identificat însă și principalul său punct slab, pentru că nu e clar cât din această abordare, accentuată înspre final, este căutată, și cât rezultă, ca efect secundar, din caracterul asumat teatral al mizanscenei și al interpretărilor actoricești.

Există o artificialitate evidentă în „Miss Julie”, pornită chiar de la scheletul narativ: în ziua și în noaptea de Sânziene (Midsummer), într-un castel din Irlanda de la sfârșitul secolului XIX, misterioasa și instabila domnișoară Julie (Jessica Chastain) flirtează cu imprevizibilul valet al casei, John (Colin Farrell), chiar sub privirile logodnicei supuse a acestuia (Samantha Morton, într-o surprinzătoare transformare fizică, departe de aparițiile din filmele britanice independente de acum câțiva ani).

Un film în trei personaje și doar câteva decoruri (în principal bucătăria), despre seducție și relațiile de putere între oameni încă prizonieri ai convențiilor și ierarhiile sociale, care se ciocnesc însă de pasiuni (sexuale) greu de stăpânit, temă atât de răspândită în pelicule cu acțiunea plasată în special în perioade de până în secolul XX.

Sensurile profunde ale narațiunii sunt date, bineînțeles, de textul lui Strindberg, iar Ullmann – exersată, ca actriță a lui Ingmar Bergman, în astfel de drame de cameră în care personajele își transformă viețile într-un infern – încearcă să le articuleze într-un cât mai eficient limbaj vizual, chiar dacă lipsit de spectaculozitate.

Un discurs care oscilează între o tentativă de caricaturizare a protagoniștilor în momente cheie, de subliniere a ridicolului în care îi aruncă uneori propriile slăbiciuni și afecte, și o încercare de revelare, treptată, a unor reale drame interioare. Iar apropierea de personaje se face prin apelul la prim-planuri și printr-un ecleraj în care chipurile sunt alternativ înmuiate într-o lumină gălbuie și caldă.

Lumea din „Miss Julie” este una închisă în ea însăși, cu personaje care, așa cum nu par a putea trece dincolo de limitele fizice ale castelului, nu-și pot depăși nici condiția socială și rolurile atribuite de mediul din care provin, deși dorința de a o face răzbate din fiecare gest.

Prea cuminte pentru a deranja comodități, deși există câteva încercări timide de ieșire din rând, „Miss Julie” rămâne totuși o încercare onestă de a ține pasul cu un text clasic.

Distribuit de Independența Film, „Miss Julie”/„Domnișoara Julie” poate fi văzut în cinematografe din 24 aprilie.

Miss Julie (2014)

Regie: Liv Ullmann

Distribuție: Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton

Rating: ●●●○○

25
/05
/22

La doar un an de la redeschiderea cinematografelor din țară (post pandemie), lanțul de cinematografe Cineplexx face anunțul primei investiții importante: First Class Cinema – serviciul premium de la Cineplexx Băneasa. Deschisă publicului cinefil din 25 mai, locația VIP reprezintă o reconfirmare a angajamentului pe care compania și l-a luat pentru dezvoltarea industriei naționale și menținerea experienței de cinema în topul preferințelor românilor.

15
/05
/22

TIFF propune la ediţia din acest an un Focus Polonia, care cuprinde o selecție a Festivalului Internațional de Film New Horizons din Wrocław, producții contemporane, filme cult  și o retrospectivă Krzysztof Kieślowski.

12
/05
/22

“Unde este Anne Frank?, în regia israelianului Ari Folman, este o modalitate inedită prin care publicul poate aprofunda istoria dincolo de manualele școlare sau cărțile de istorie, un promotor al memoriei și al cultivării valorilor democratice, un instrument al educației despre Holocaust, despre importanța combaterii discriminării, rasismului și a atitudinilor extremiste”, declară reprezentanții Institutului Național pentru Studierea Holocaustului în Romania “Elie Wiesel”, în contextul lansării filmului în cinematografele din țară începnd cu 20 mai.

12
/05
/22

În paralel cu cea de-a 15-a ediție a festivalului One World Romania, în luna mai se vor desfășura mai multe evenimente KineDok, inclusiv în cadrul festivalului. Programul promovează filmul documentar în spații neconvenționale din șase țări partenere: Republica Cehă, Slovacia, Ungaria, Croația, Georgia și România.