Miss Julie. Un film cuminte
https://www.ziarulmetropolis.ro/miss-julie-un-film-cuminte/

CRONICĂ DE FILM Bazat pe o piesă de August Strindberg şi scris şi realizat de cunoscuta actriţă (şi, ocazional, regizoare) norvegiană Liv Ullmann, „Miss Julie” („Domnişoara Julie”) funcţionează cel mai bine în momentele de (aparentă) farsă.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 aprilie 2015

Tot aici ar putea identificat însă și principalul său punct slab, pentru că nu e clar cât din această abordare, accentuată înspre final, este căutată, și cât rezultă, ca efect secundar, din caracterul asumat teatral al mizanscenei și al interpretărilor actoricești.

Există o artificialitate evidentă în „Miss Julie”, pornită chiar de la scheletul narativ: în ziua și în noaptea de Sânziene (Midsummer), într-un castel din Irlanda de la sfârșitul secolului XIX, misterioasa și instabila domnișoară Julie (Jessica Chastain) flirtează cu imprevizibilul valet al casei, John (Colin Farrell), chiar sub privirile logodnicei supuse a acestuia (Samantha Morton, într-o surprinzătoare transformare fizică, departe de aparițiile din filmele britanice independente de acum câțiva ani).

Un film în trei personaje și doar câteva decoruri (în principal bucătăria), despre seducție și relațiile de putere între oameni încă prizonieri ai convențiilor și ierarhiile sociale, care se ciocnesc însă de pasiuni (sexuale) greu de stăpânit, temă atât de răspândită în pelicule cu acțiunea plasată în special în perioade de până în secolul XX.

Sensurile profunde ale narațiunii sunt date, bineînțeles, de textul lui Strindberg, iar Ullmann – exersată, ca actriță a lui Ingmar Bergman, în astfel de drame de cameră în care personajele își transformă viețile într-un infern – încearcă să le articuleze într-un cât mai eficient limbaj vizual, chiar dacă lipsit de spectaculozitate.

Un discurs care oscilează între o tentativă de caricaturizare a protagoniștilor în momente cheie, de subliniere a ridicolului în care îi aruncă uneori propriile slăbiciuni și afecte, și o încercare de revelare, treptată, a unor reale drame interioare. Iar apropierea de personaje se face prin apelul la prim-planuri și printr-un ecleraj în care chipurile sunt alternativ înmuiate într-o lumină gălbuie și caldă.

Lumea din „Miss Julie” este una închisă în ea însăși, cu personaje care, așa cum nu par a putea trece dincolo de limitele fizice ale castelului, nu-și pot depăși nici condiția socială și rolurile atribuite de mediul din care provin, deși dorința de a o face răzbate din fiecare gest.

Prea cuminte pentru a deranja comodități, deși există câteva încercări timide de ieșire din rând, „Miss Julie” rămâne totuși o încercare onestă de a ține pasul cu un text clasic.

Distribuit de Independența Film, „Miss Julie”/„Domnișoara Julie” poate fi văzut în cinematografe din 24 aprilie.

Miss Julie (2014)

Regie: Liv Ullmann

Distribuție: Jessica Chastain, Colin Farrell, Samantha Morton

Rating: ●●●○○

07
/07
/20

PREVIEW Două cinecluburi în aer liber - F-SIDES şi CINEVARA - le oferă cinefililor din Bucureşti şansa să vadă filme realizate de femei şi filme din patrimoniul cinematografiei.

07
/07
/20

Mai bogată ca niciodată în premiere, selecția de filme românești de la cea de-a 19-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania cuprinde un număr record de 21 de lungmetraje și 16 scurtmetraje, care vor fi proiectate, în prezența realizatorilor, între 31 iulie și 9 august, la Cluj-Napoca.

05
/07
/20

CRONICĂ DE FILM Scris și regizat de Nicolas Bedos, „La Belle Époque” (2019), prezentat anul trecut la Cannes în afara competiției și programat să deschidă ediția amânată din acest a TIFF-ului clujean, este o comedie tipic franceză cu vedete. Eternul subiect al cuplurilor în criză este ambalat puțin diferit, însă fără nimic memorabil.

04
/07
/20

S-a deschis Grădina cu Filme – Cinema & More: film românesc, documentare despre mari coregrafi, muzicieni sau creatori de modă, concerte, teatru, spectacole de improvizație și dezbateri, într-un program special în aer liber.

01
/07
/20

O incursiune în lumea lui Ingmar Bergman, creionată de scriitoarea norvegiană Linn Ullmann, fiica regizorului, în romanul „Neliniște”, publicat în 2015 și apărut recent și în limba română, la Editura Polirom.

30
/06
/20

OPINIE Desfăşurată în aer liber, după o amânare de trei luni din cauza pandemiei, gala Premiilor Gopo a avut câştigători previzibili. Deşi inevitabil mai puţin spectaculos ca de obicei, evenimentul a fost important prin simplul fapt că s-a desfăşurat şi că le-a permis câtorva sute de cineaşti să se reîntâlnească, într-un context dificil pentru filmul românesc.

30
/06
/20

Drama suedeză „Beartown/Scandalul” va avea premiera în toate teritoriile HBO Europe, în această toamnă. Serialul, bazat pe romanul bestseller al lui Fredrik Backman, este regizat de Peter Grönlund și îi are în rolurile principale pe Ulf Stenberg, Aliette Opheim, Tobias Zilliacus, Miriam Benthe și Oliver Dufaker.

29
/06
/20

Cele mai noi filme distribuite pe ecranele din România de către Independența Film se văd la TIFF (31 iulie - 9 august, Cluj), în timp ce contul de Vimeo al casei de distribuție primește titluri de referință, producții prezentate și premiate la Cannes.

25
/06
/20

”Grilele, genurile, toate categoriile fixate sunt inamicii criticului” şi ”Libertatea criticului este de a nu se supune ierarhiilor gata făcute”. Sunt doar două dintre numeroasele idei stimulante despre critica de film dintr-un dosar din revista franceză „Cahiers du cinéma” pe aprilie, în ultimul număr înainte de schimbarea echipei editoriale.

Pagina 1 din 26412345...102030...Ultima »