”Moartea domnului Lăzărescu”, în top 5 al celor mai bune filme ale secolului
https://www.ziarulmetropolis.ro/moartea-domnului-lazarescu-in-top-5-al-celor-mai-bune-filme-ale-secolului/

Comedia neagră ”Moartea domnului Lăzărescu” a regizorului român Cristi Puiu a fost inclusă într-un top 5 al celor mai bune filme ale secolului XXI până în acest moment, realizat de criticii de film de la The New York Times Manohla Dargis şi A.O. Scott, în colaborare cu mai mulţi specialişti în cinematografie.

Un articol de Petre Ivan|14 iunie 2017

Filmul românesc ocupă locul al cincilea într-o listă de 25 de producții considerate cele mai bune ale acestui secol până în acest moment, după ”There Will Be Blood” (Paul Thomas Anderson, 2007), ”Spirited Away” (Hayao Miyazaki, 2002), ”Million Dollar Baby” (Clint Eastwood, 2004) și ”A Touch of Sin” (Jia Zhangke, 2013).

CLICK AICI pt vizionarea filmului ”Moartea domnului Lăzărescu”

”Moartea domnului Lăzărescu” este povestea tragi-comică a unui pensionar (interpretat de Ion Fiscuteanu) răpus de boală și transferat de la un spital la altul. Filmul a captat atenția criticilor de film pentru fidelitatea cu care redă realitatea contemporană a societății românești, dar și pentru obstacolele absurde cu care aceasta se confruntă. A primit în 2005 premiul ”Un Certain Regard” la Festivalul de Film de la Cannes.

Titlul este un spoiler. Când ne întâlnim pentru prima oară cu domnul Lăzărescu, un pensionar din București în vârstă de 60 de ani (deși arată mai în vârstă), se plânge de dureri de stomac. Aproximativ două ore și jumătate mai târziu — mai mult sau mai puțin în timp real — părăsește această lume, în mod neașteptat și …neobservat, rezumă A.O. Scott.

De ce ar trebui să ne pese? Aceasta este întrebarea — deloc retorică — pusă de acest lungmetraj captivant, sumbru și ciudat de amuzant al lui Cristi Puiu. La Festivalul de Film de la Cannes, ”Moartea domnului Lăzărescu” se spune că a făcut senzație. ”Ai văzut filmul românesc de trei ore? Oh, frate. Trebuie să-l vezi”, relatează criticul de film american.

Și acest lucru încă este adevărat, scrie acesta. ”Filmul domnului Puiu a fost un semn precoce al înfloririi cinematografiei românești care va aduce recunoaștere internațională unor tineri cineaști precum Cristian Mungiu ( ”4 luni, 3 săptămâni și 2 zile”) și Corneliu Porumboiu ( ”Polițist, adjectiv”).

La fel ca și colegii săi (cândva rivali), Puiu folosește cadre lungi și mișcări minime ale camerei pentru a crea un sentiment de realitate trăită care te absoarbe aproape până în punctul de claustrofobie. El reperează fără milă absurditățile meschine și marile nedreptăți care definesc viața în România la mai mult de un deceniu după căderea dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceaușescu”.

Celelalte 20 filme din această listă publicată de The New York Times la 9 iunie sunt:

Yi Yi (Edward Yang, 2000), Inside Out (Pete Docter și Ronnie del Carmen, 2015), Boyhood (Richard Linklater, 2014), Summer Hours (Olivier Assayas, 2009), The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2009),

Inside Llewyn Davis (Joel and Ethan Coen, 2013), Timbuktu (Abderrahmane Sissako, 2015), In Jackson Heights (Frederick Wiseman, 2015), L’Enfant (Jean-Pierre și Luc Dardenne, 2006), White Material (Claire Denis, 2010),

Munich (Steven Spielberg, 2005), Three Times (Hou Hsiao-hsien, 2006), The Gleaners and I (Agnes Varda, 2000), Mad Max: Fury Road (George Miller, 2015), Moonlight (Barry Jenkins, 2016),

Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008), I’m Not There (Todd Haynes, 2007), Silent Light (Carlos Reygadas, 2008), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (Michel Gondry, 2004), The 40-Year-Old Virgin (Judd Apatow, 2005).

Foto: Moartea domnului Lăzărescu – facebook

13
/06
/15

CRONICĂ DE FILM Prezentat în cadrul secţiunii Un Certain Regard la Cannes şi, mai recent, la TIFF-ul clujean, "Un etaj mai jos", noul lungmetraj al lui Radu Muntean, este un pseudo-„film de gen”, ambalat în estetica realistă şi antispectaculară a Noului Cinema Românesc.

11
/06
/15

Miercuri, 17 iunie, începând cu ora 19:00, noua ediție CineȘoc de la Sala ARCUB din strada Batiște nr. 14 își propune să impresioneze și să șocheze publicul iubitor de film prin proiecția Manda Bala (Send a Bullet, 2007), un documentar impresionant despre lumea ascunsă a Braziliei, unde corupția este la putere.

11
/06
/15

Pe 12 iunie, Timbuktu se lansează în cinematografele din țară. Regizorul filmului, Abderrahmane Sissako, a găsit într-o tabără de refugiați o mică vedetă de cinema.Cu peste 1 milion de spectatori în Franța, filmul a câștigat numeroase premii importante și a obținut o nominalizare la Premiile Oscar pentru cel mai bun film străin.

10
/06
/15

Între 25 şi 28 iunie, în Piaţa Sfatului şi la Centrul Cultural Reduta (strada Apollonia Hirscher 8), braşovenii vor avea ocazia să se delecteze cu cele mai bune producţii animate ale ultimilor ani, în cadrul cele de a doua ediții a Anim’est.

10
/06
/15

Marin Moraru (78 de ani), Premiu de Excelenţă la Festivalul de Film Transilvania (TIFF) 2015. Marin Moraru, interviu despre cinema pentru Ziarul Metropolis. Relaţia cu filmul a unui mare actor cu „structură teatrală”. Un actor care nu mai vrea să mai facă „nici teatru şi nici film“.

08
/06
/15

În perioada 9 - 14 iunie, Grădina Muzeului Național al Țăranului Român din București va fi gazda Nomad International Film Festival. Un ecran de aproape 80 de metri pătrați, sute de „scaune de cinefil” și echipamente de proiecție performante vor transforma grădina Muzeului Național al Țăranului Român într-un adevărat „cinematograf în aer liber”.

07
/06
/15

Filmul argentinian Incendiul / El incendio, în regia lui Juan Schnitman, a câștigat Trofeul Transilvania, sâmbătă seară, la Teatrul Național Cluj, la gala de închidere a celei de-a 14-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

05
/06
/15

Johnny Depp a devenit imaginea unui nou parfum bărbătesc lansat de Dior. Pentru noua campanie, actorul în vârstă de 51 de ani pare să promoveze celebrul său personaj Jack Sparrow, din franciza "Piraţii din Caraibe", Depp având ochii machiaţi cu creion dermatograf negru şi purtând cercei şi un colier neobişnuit din aur.

05
/06
/15

Obişnuinţa românilor de a merge la cinema s-a pierdut de-a lungul anilor, declară regizorul Corneliu Porumboiu, potrivit căruia trebuie recuperată tradiţia prin promovare directă şi refacerea sălilor după modele întâlnite în străinătate, cu mici restaurante alături, unde oamenii să discute.