Mona Radu: „Am scris «Lecţia de violoncel» pentru Maestrul Beligan şi pentru fiica lui, Lamia“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mona-radu-am-scris-lectia-de-violoncel-pentru-maestrul-beligan-si-pentru-fiica-lui-lamia/

INTERVIU Mona Radu, autoarea piesei „Lecţia de violoncel“, povesteşte că a avut un vis: să scrie ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Maestrul joacă la Teatrul Metropolis într-un spectacol regizat de Felix Alexa, după textul ei.

Un articol de Monica Andrei|16 decembrie 2013

INTERVIU Mona Radu, autoarea piesei „Lecţia de violoncel“, povesteşte că a avut un vis: să scrie ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Iar visul ei a devenit realitate. Maestrul joacă la Teatrul Metropolis într-un spectacol regizat de Felix Alexa, după piesa Monei Radu, alături de Marius Manole, Lamia Beligan, Tania Popa/Rodica Ionescu.

„Orice apariţie nouă este, pentru mine, o bucurie. Acum sunt, deja, într-o perioadă de iubire cu noul meu rol. Mona Radu este o tânără scriitoare, genială, şi pot spune asta cu toată inima. Ea mi-a oferit un rol care m-a făcut fericit, pentru că, de când joc piesa asta, am avut parte numai de noroc“, spune Radu Beligan.

Spectacolul are premiera oficială în seara aceasta, de la ora 19.00, la Teatrul Metropolis din Bucureşti.

Monica Andrei: Care a fost primul moment din realitate ce a declanşat primul gând de a scrie piese de teatru? Cum v-aţi apropiat de teatru?

Mona Radu: Am fost un copil „protejat“ în mod exagerat de micile bucurii ale vieţii: nu am avut voie să mă urc în pomi, să sar garduri, să sparg geamuri etc. Şi pentru că mie îmi era interzis să pătrund în lumea celorlalţi copii, în jurul vârstei de zece ani am găsit o metodă prin care puteam să îi aduc pe ei în lumea mea.

Am început să inventez poveşti pentru prietenii mei de joacă. Eu veneam cu un scenariu şi le explicam celorlalţi ce au de făcut; ei intrau în personaje, iar eu puteam să mă bucur de compania lor, fără a risca să-mi pun în pericol integritatea fizică şi, în consecinţă, să o supăr pe bunica mea.

Citiţi şi: Radu Beligan: 95 de ani, un rol impecabil şi un tort în formă de scenă, la Metropolis

De ce teatru şi nu literatură?

Am putea spune că din clipa în care am ştiut că vreau să scriu, am ştiut că vreau să scriu teatru. Romanul, poezia, eseurile duc spre introspecţie şi visare. Dramaturgia, în schimb, redă viaţa, aşa cum e ea, în toată splendoarea şi vulgaritatea ei, întocmai ca o oglindă şi, chiar dacă nu oferă, pentru moment, soluţii, oferă iertare. O piesă de teatru e ca o spovedanie colectivă, în care actorii şi spectatorii îşi mărturisesc unii altora că sunt oameni cu toţii şi asta e în regulă.

Câte piese de teatru aţi scris?

În 2008, am primit premiul Clubului Dramaturgilor pentru o piesă intitulată „Moartea vine pe tocuri înalte“, dar „Lecţia de violoncel“ este prima mea piesă concretizată într-un proiect. Am putea spune că vorbim de un debut absolut.

Mona Radu

Mona Radu, în stânga, alături de echipa spectacolului „Lecţia de violoncel“

Ce vă atrage mai mult: activitatea de traducere sau de scris piese de teatru? De ce?

Activitatea de scriitor, bineînţeles. Am tradus mai multe piese străine, urmând exemplul lui Mihai Sebastian, atât din motive financiare, cât şi din dorinţa de a-mi perfecţiona stilul. Tradusul autorilor străini, de preferinţă consacraţi, poate fi o bună şcoală pentru orice tânăr care vrea să înveţe „cum se scrie“.

„Lecţia de violoncel” este actuala premieră de pe scena Teatrului Metropolis. De la început v-aţi gândit ca rolul principal să-i fie destinat maestrului Radu Beligan?

Cu ani în urmă, când mi-a încolţit pentru prima oară în minte ideea că aş putea deveni scriitor, visul meu cel mai neruşinat era ca într-o zi să scriu ceva atât de bun încât să fie jucat de Radu Beligan. Cei cărora le-am împărtăşit acest vis m-au privit, în cel mai bun caz, cu condescendenţă. Nici eu nu credeam că voi fi în stare de aşa ceva.

Şi totuşi, a venit o zi când s-au aliniat planetele şi inspiraţia nu mi-a mai dat pace – în ziua aceea s-a născut „Lecţia de violoncel“. Am scris această piesă special pentru Maestrul Beligan şi pentru fiica lui, Lamia. Am scris-o din iubire. Iubirea, oricât ar suna de banal, stă la baza tuturor lucrurilor.

Citiţi şi: Radu Beligan, în lacrimi de bucurie de ziua lui: „În teatru, oamenii pot trăi şi visa împreună“

Aţi scris piesa, apoi aţi participat la masa de lectură şi în final la repetiţii. Vă rog să descrieţi atmosfera de la repetiţiile pentru spectacolul cu piesa „Lecţia de violoncel”, în regia lui Felix Alexa.

Atmosfera din timpul repetiţiilor a fost, cum era de aşteptat, una plină de creativitate şi efervescenţă. M-am simţit ca într-o mare familie. Când în aceeaşi echipă îi ai pe Radu Beligan, pe Felix Alexa, pe Lamia Beligan, pe Marius Manole, pe Tania Popa şi pe Rodica Ionescu, iar tu eşti un biet debutant, nu mai ai timp să te întrebi ce noroc a dat peste tine.

Fiecare clipă petrecută în preajma acestor oameni este o lecţie de viaţă de care trebuie profitat. Nu se întâmplă des ca un autor să aibă parte de asemenea desfăşurare de forţe pentru prima lui reprezentare pe scenă. Dumnezeu este foarte darnic cu mine.

Foto cu Mona Radu: Petrică Tănase / Cosmin Ardeleanu

23
/09
/17

Cel mai nou film al regizorului Darren Aronofsky, „Mother!”, a cărui premieră a avut loc recent în cadrul Festivalului de Film de la Veneția, va deschide Dracula Film Festival, fiind proiectat în avanpremieră națională. Cea de-a cincea ediție a festivalului dedicat filmelor horror și fantasy, Dracula Film Festival, va avea loc în perioada 18 – 22 octombrie, la Brașov.

23
/09
/17

Din 25 septembrie până pe 8 octombrie, Bucureștiul va fi mai vizual decât oricând. Începe Bucharest Photofest, cel mai intens festival de fotografie din România!

23
/09
/17

De-a lungul timpului, Festival Internațional George Enescu și-a consolidat notorietatea, şi iată-l ajuns astăzi la ediţia cu numărul XXIII, când se bucură de menţionări distinse din partea unor personalităţi; festivalul se află pe locul trei al celor mai importante evenimente de gen, la nivel internaţional, după BBC Proms (Marea Britanie) şi cel de la Lucerna (Elveţia).

22
/09
/17

INTERVIU Născut în 1977, la Piatra Neamț, regizorul Daniel Sandu alegea să studieze în adolescență la Seminarul Teologic „Sfântu Gheorghe” din Roman, experiență care avea să inspire primul său lungmetraj – „Un pas în urma serafimilor”, care intră astăzi în cinematografe.

22
/09
/17

Au mai rămas doar câteva zile până când adolescenții bucureșteni se vor putea reîntâlni cu EXCELSIOR TEEN-FEST – un eveniment dedicat în exclusivitate lor, o întâlnire cu teatrul, dar și cu arta filmului de animație, a sound design-ului și a editării de film. La fel ca în fiecare ediție de până acum, adolescenții vor fi implicați activ în procesul artistic. Vor aplauda și vor fi aplaudați.

22
/09
/17

Pe 30 septembrie și 1 octombrie, Teatrul Mic propune publicului său o nouă premieră, o piesă dinstinsă în anul 2008 cu Premiul Pulitzer pentru dramaturgie. Din distribuție fac parte nume consacrate ale scenei Teatrului Mic, Rodica Negrea, Dana Dembinski-Medeleanu și Caudiu Istodor, dar și o parte din trupa tânără de actori, Silvana Mihai, Cezar Grumăzescu și Ionuț Vișan.

22
/09
/17

După ce a deschis Festivalul "George Enescu" la București, pe 2 septembrie 2017, cu opera „Oedipe“, în variantă concertantă, alături de London Philharmonic Orchestra, Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului "George Enescu", conduce aceeaşi celebră orchestră la ea acasă, prezentând opera lui George Enescu, pe 23 septembrie 2017, la Royal Festival Hall din Londra.

21
/09
/17

Editura Nemira lansează un nou roman scris de Iulian Tănase – Melciclopedia, o carte plină de jocuri de cuvinte și cu numeroase trimiteri culturale, o aventură a imaginației, a erudiției și a spiritului ludic. Povestea este însoțită de ilustrațiile lui Mircea Pop.

21
/09
/17

Festivalul Enescu aşază, de ceva vreme, România pe harta festivalurilor de muzică clasică din lumea largă. Citim topuri în care Festivalul Enescu se află pe locul trei după evenimente precum BBC Proms (Marea Britanie) şi Festivalul din Lucerna (Elveţia).

21
/09
/17

Teatrul Apollo111 anunță primul spectacol din stagiunea Satelit – PULVERIZARE – în regia lui Andrei Măjeri. Bazat pe un text premiat al Alexandrei Badea care a fost pus în scenă cu succes în mai multe țări europene, piesa se află la prima montare în România.

20
/09
/17

Peste o treime (34%) din numărul biletelor pentru spectacolele celei de-a 27-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru au fost deja epuizate, la doar 24 de ore de la momentul punerii lor în vânzare. Recordul a fost stabilit după primele 4 ore, când se înregistra o cotă de 25% vânzări din totalul biletelor Festivalului.