Moscova Petușki. Gară moartă cu poem rusesc
https://www.ziarulmetropolis.ro/moscova-petuski-gara-moarta-cu-poem-rusesc/

One man show. „Sunt un om singur şi mă dăruiesc vouă.” Această frază a personajului Kostea, interpretat de Richard Bovnoczki în piesa Moscova-Petuşki, dramatizare după romanul cu acelaşi titlu de Venedikt Erofeev, rezumă atât „poemul rusesc” pe care l-am descoperit recent la Unteatru în regia Teodorei Herghelegiu, cât şi filosofia unui spectacol provocator şi revelator.

Un articol de Andreea Nanu|5 martie 2018

Pe scenă ne întâmpină un actor, o bancă și un text. Simplitatea scenografiei nu trebuie să ne surprindă fiindcă pentru a spune un poem nu ai nevoie de recuzită specială, doar de acea extraordinară sensibilitate, de forța sufletească pentru a deschide poarta nevăzută către tainele sufletului. Și „sufletul rus” pune întotdeauna la încercare arta actorului și a regizorului. Abisal, dilematic, contradictoriu, scandalos, sfâșietor, melancolic, protestatar, toate aceste nuanțe (stări sufletești) complementare se împletesc în monologul lui Richard Bovnoczki, zugrăvind un portret răscolitor, în care putem recunoaște un popor, o istorie, un destin și, în cele din urmă, o parte din noi înșine. Spectacolul se construiește pe dialectica subtilă dintre individual și universal, dintre prezent și trecut, dintre materialitatea crasă înecată în alcool și realitatea subtilă, secundă, a sensurilor care traversează, ca o deltă pulsatilă, cotidianul evenimențial, viața cu tot prozaicul ei.

Kostea se trezește într-o gară înghețată, într-o Moscovă „înghețată” în timp, captivă într-o istorie moartă, deraiată. Pe peron, alte „suflete moarte” se perindă, dezorientate, într-un topos care refuză cumva să-și precizeze coordonatele. Printre ele, un „suflețel”, Kostea, care între un „păhărel„ și un „sandvișel”, încearcă să se dezmeticească, să se adapteze, să găsească o consolare, să-și dea un scop. Pare să-l fi găsit în călătoria de vineri, de la Moscova la Petușki, acolo unde-l așteaptă două personaje anonime, o „ea” cu privirea roșcată, gene albe și „sâni abia ciupiți de presimțiri” și un fiu bolnav, deja aureolat de umbrele morții, deși „nu cunoaște decât litera u din alfabet”. Trenul lui Kostea poate fi înțeles ca un tren al vieții, un ultim tren mizer care oprește în gări pustii și dezolante, de multe ori un tren gol, fără călători, cu compartimente înghețate în care viscolește sau lovesc ploile reci, un tren în care se întâmplă uneori să găsească un suflet pereche, îndoliat, îngenuncheat. Călătoria pare de la bun început destinată ratării. Mai are vreun rost să te așterni pe cale? Da, fiindcă, spune Kostea, în fiecare vineri „mă duc la ea”, fata aceea „cu cozi până la poponeață”, fata aceea care nu este o simplă fată ci o curtezană, „cea mai iubită dintre târfe”. La capăt de linie și de viață îl așteaptă o clipă de plăcere. Acolo, în acel loc al tristeților, îl pândește și moartea cu chip de copil – al fiului pe care nu-l poate salva. Călătoria e lungă. Adeseori, singura care poate ține de urât conștiinței rănite este Memoria – Mnemosyne – chiar și în formele ei cele mai precare, dizolvată de aburii alcoolului pe care Kostea îl consumă în cantități impresionante.

O memorie poate la fel de capricioasă ca și femeia care-i aduce numai o consolare vremelnică. Dacă Proust își are „madlena”, Kostea își are „păhărelul” în care toarnă tacticos o picătură din „lacrima comsomolistă”, suspinând de plăcere și teroare în fața rafalelor de zăpadă care lovesc ferestrele compartimentului pustiu. Își amintește că a fost concediat din postul de brigadier, funcție de care n-a apucat să se bucure prea multă vreme. Grație teoriei pe care ne-o expune despre „graficele individuale de muncă” într-o fabrică rusească putem deduce multe, mai ales precaritatea care ajunge să guverneze așa-zisa „producție” dar și relațiile interumane. Totul e fals, totul e des-făcut și contra-făcut, existența devine sfidătoare prin ignoranță, frică, singurătate și violență. Între două trenuri, pradă întunericului, Kostea strigă groaznic, „răfuindu-se” cu chipuri nevăzute, amplificate oniric, grotești, amenințătoare. Recăpătarea echilibrului – vremelnic – se face tot prin ingerarea unor cantități impresionante de votcă, pe care Kostea le scoate din buzunarele inepuizabile ale hainei, anesteziindu-se profesionist ori de câte ori luciditatea își arată colții. De fapt, cel mai greu este să treci de intervalul în care magazinele cu băutură sunt închise, lăsând ființele singuratice pradă agoniei de a fi.

„Știu ce este singurătatea, fiindcă o port în suflet”, spune Kostea. Richard Bovnoczki își construiește personajul sub semnul acestei Singurătăți cu majusculă, fixând cu privirea – așa cum ai străpunge cu ace fluturi într-un insectar – fulgurații ale sufletului, efemeride ale existenței; o existență care și-a pierdut sensul și coerența, o viață condamnată să se dizolve într-o progresivă pierdere a identității, într-o perpetuă înaintare spre marginea prăpastiei, în moarte. Drumul de la Moscova la Petușki nu leagă doar două puncte în spațiu, ci sugerează și o coborâre în abis; la fel ca în Muntele vrăjit al lui Thomas Mann, nu e nevoie de flăcările iadului, fiind suficiente o noapte înghețată, un vânt sticlos, o solitudine contondentă, desăvârșită. Dacă în Occident, Sartre a consacrat formula „Infernul sunt ceilalți”, la Venedikt Erofeev, infernul este lipsa celorlalți, imposibilitatea de a comunica cu semenii, de a găsi ecou într-un suflet animat de compasiune. De altfel, nici din acest monolog nu lipsește paralela dintre Orient și Occident, opunând Rusia Americii, acel tărâm al fantasmelor unde până și cea mai apreciată bogăție – libertatea – e iluzie, pustiire.

În acest monolog de o tulburătoare sensibilitate umană, un recviem de înaltă intensitate poetică, Venedikt Erofeev se apropie mult de Andrei Makine, aducând un rafinament interior celor mai vocale și sfâșietoare strigăte de disperare, înjurăturilor scăpate printre dinții încleștați, în fața unui dușman ascuns, a unei amenințări iminente care refuză să se precizeze. Kostea bea și fixează golul, abisul existențial. El nu caută nostalgic, ca Proust, timpul pierdut, ci exprimă, cu ochiul acut al conștiinței lucide, durerea de a se fi pierdut pe sine; căutarea lui este existențială, călătoria lui devine inițiatică. Dincolo de miza unui suflet, Erofeev, ca și Makine sau Nina Berberova, caută să salveze din disoluție „sufletul rus”, să adune cioburile unei imagini a Rusiei – ideală, profundă, „adevărată” și „eternă” în raport cu „falsul” Occident.

Richard Bovnoczki asumă un rol dificil, de compoziție, care cere un efort amplu de mobilizare a resurselor interioare, de sensibilitate, de expresivitate, de empatie; are răbdare cu textul, nu aglomerează spațiile dintre secvențe, alegând să le populeze cu cel mai riscant element, tăcerea; riscant, pentru că e o tăcere în care respiră filozofia spectacolului care, pentru a se împlini, are nevoie de contactul cu sala, de spectatorului care, acceptând provocarea, devine astfel un „spectator angajat”, un căutător, un explorator. „Moscova-Petușki” nu este, din acest punct de vedere, un spectacol confortabil, nici nu ar putea fi din moment ce însuși protagonistul este un personaj situat atât de incomod în propria istorie, un periferic în propria viață dar și în „vastitatea” rusească, gata să strivească un simplu inadaptat, un intelectual, un individ care, în ciuda faptului că trăiește pe marginea prăpastiei, se simte străbătut de fiorul poeziei lui Maiakovski, de Cehov și Hegel.

Însă – și aici este încă o lovitură de grație dată (subtil) culturii occidentale – toate aceste referințe se dovedesc a fi, ca în Sunset Limited de Cormac McCarthy, „lucruri fragile” care nu reușesc să ancoreze ființa în viață, să o facă să treacă fără rezerve de partea vieții, printr-o asumare a destinului. Kostea vorbește despre dimensiunea „trupească, spirituală și mistică” a „omului rus”, dar din vocea lui răzbate o frustrare, o povară invizibilă, aceea a ratării. Monologul lui Richard Bovnoczki sună a Nocturnă, profund evocator și melancolic, lăsând imaginile să se succeadă într-o cinematică interiorizată, rafinată, care mi-a amintit de „Elegia unei traversări” a lui Aleksandr Sokurov. Drama umană, chiar și în momentele acute, e antifonată de o teribilă muțenie, evocând tulburarea lui Blaise Pascal în fața „tăcerii spațiilor infinite” ale universului.

Kostea – ca și Rusia, la scară lărgită – a luat trenul (istoriei) în sensul greșit. Gările par aceleași, doar că apar toate de cealaltă parte a drumului. Disperarea crește pe măsură ce se întrevede capătul călătoriei – călătoria ratată sau o metaforă pentru exil și moarte. Într-un ultim efort disperat, Kostea străbate trenul în sens invers, încercând să atenueze, măcar în parte, efectele unei alegeri greșite. Nu descoperă decât compartimente goale și mizere, în care bat rafalele înghețate, în care se chircesc dureros prezențe amorfe, suflete desfigurate. Unui astfel de suflet „îndoliat”, Kostea îi cere ceva de băut. Răspunsul „Nu mai avem, totul s-a băut” poate fi interpretat (și) în registrul parabolei cristice, în care paharul durerii este golit până la ultima picătură. În absența anestezicului, conștiința se trezește, se dilată, cuprinzând într-un strigăt mut imensitatea dezolantă a stepelor, a iernii, a solitudinii. Privirea, și ea, se amplifică, din gest reflex devine stare, adoptând ritmul lent și atotcuprinzător al metaforei.

Călătorul „rătăcit” face un sumar al privirilor care i-au traversat viața, la fel de goale și de albe; însă nu este albul purității, ci o non-culoare maculată, un alb corupt de frică și ignoranță, înșelător ca o gheață care ți se frânge sub picioare. Așa cum și privirea iubitei e albă – goală și infidelă. Și totuși, iubirea… Am recunoscut în textul lui Erofeev iubirea ca esență tare, o idee al cărei parfum infuzează realitatea sordidă. Deși precară în manifestările sale cotidiene, Iubirea este, la fel ca Singurătatea, o experiență „capitală”, un absolut care sfidează datele relative ale realului. La capăt de linie, o surpriză: Kremlinul, către ale cărui ziduri călătorul păcălit se apropie, naiv, cu reverența și stupoare. O groază extatică, în fața unei priveliști cu pretenție de mit, un uriaș cu picioare de lut. Poliția îl urmărește, îl asediază într-o veche casă părăsită. Acum, în cel mai terifiant punct al existenței, îngerii își descoperă chipul. Nu sunt făpturi celeste, instanțe salvatoare, ci oameni care-și arogă dreptul de viață și de moarte asupra altor oameni. Din Kostea nu mai rămâne decât ecoul unei vocale moarte, acel „u” al pruncului pe care viața îl aruncă de la sânul ei în groapa comună a istoriei.

…Undeva în Rusia, într-o gară zugrăvită de Venedikt Erofeev ca o natură moartă adie, prin vocea unui actor ca un poem, parfumul elegiac al unei călătorii către noi înșine: „Moscova – Petușki”.

Foto: Richard Bovnoczki în “Moscova Petuski” de Venedikt Erofeev – Victor VidΘ, Unteatru.



30
/04
/24

Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” București, prin Departamentul de Cercetare, Dezvoltare, Inovare, și Centrul de Teatru Educațional Replika desfășoarpă, în perioada 27 mai-1 iunie 2024, evenimentul care încheie proiectul european TabThePAST. Taboo History. Fill the Past to Sense the Present (Istoria Tabu. Umple golurile din trecut pentru a percepe prezentul).

30
/04
/24

Luni, pe 29 aprilie, la Teatrului Național ,,I. L. Caragiale’’ din București, a avut loc cea de-a 18-a ediție a Galei Premiilor Gopo, în cadrul căreia au fost celebrate performanțele înregistrate de cinematografia română în ultimii ani.

30
/04
/24

În pofida starturilor false, primăvara pare a se fi împământenit. Asta mai ales dacă te iei după lumina care se filtrează printre copaci. Pare greu de crezut, iar oamenii de la meteo sunt fiecare un soi de Cassandra care a tot strigat „lup” până a rămas fără voce. Dar e suficient să tragem adânc aer în plămâni și, printre moleculele de îndoială își va face loc și aerul proaspăt. În întâmpinarea căldurii, acum că am trecut de cea mai crudă dintre luni, Vanner Collective invită publicul la trei spectacole dezghețate.

30
/04
/24

Galeria Jecza din Timișoara alături de Fundația Interart Triade magnetizează publicul din Veneția cu o expoziție în premieră în orașul celebrei Bienale de Artă, redeschizând vizitatorilor, după un deceniu un spațiu vechi de peste 900 de ani, cu o expoziție intens apreciată de critici, colecționari și iubitori de artă.

29
/04
/24

După „MANual”, spectacolul care a umplut sala la fiecare reprezentație de la Centrul Național al Dansului București (CNDB), Sergiu Diță, un coregraf în plină ascensiune, revine cu o nouă premieră. Publicul este invitat la „Memetics”, un spectacol de dans contemporan inspirat din cultura digitală, în 11 și 12 mai. Un spectacol care va ajunge viral, însă nu pe Internet, ci pe scenă.

29
/04
/24

Tuturor ne place să călătorim. În locuri exotice, în orașe aglomerate, la capătul lumii sau la doi pași de casă. Dar există și locuri unde poți călători în timp. Iar Râșnov este locul ideal pentru o astfel de experiență.

29
/04
/24

Romanul „Părinți” al Dianei Bădica este romanul unei generații. Este acel moment din proza noastră contemporană în care simți respirația unei scriitoare cu totul speciale, care reușește să surprindă suflul și sufletul unei generații în care s-au întâlnit și s-au ciocnit toate tranzițiile ultimelor decenii.

29
/04
/24

Timp de 12 zile, în perioada 17 mai – 9 iunie, copiii sunt așteptați, alături de părinții lor, la cea de-a opta ediție a Festivalului Opera Copiilor, unde vor fi întâmpinați cu surprize și activități distractive, desfășurate în locurile binecunoscute, dar și în spații recente deschise publicului.

26
/04
/24

Centrul Național al Dansului București (CNDB) anunță programul de spectacole pentru luna mai. Unul dintre evenimentele importante ale lunii este premiera spectacolului de dans contemporan Memetics, în coregrafia lui Sergiu Diță, urmată de trei producții CNDB – BLOT, Bodies on The Line, Patosfera și de Miercurea Lejeră, un proiect care prezintă pe scenă idei unice și irepetabile într-o formă performativă.

25
/04
/24

Asociația Culturală Control N dă startul înscrierilor la a treia ediție a New Draft. Rezidența de dezvoltare de scenarii dedicată proiectelor din România și Republica Moldova se adresează regizorilor și scenariștilor, proaspeților absolvenți de facultăți de profil și autorilor din medii conexe, cu proiecte în faza de început.

25
/04
/24

Cea de-a treia ediție din România a competiției de pictură live Art Battle va avea loc pe 27 aprilie, la Palatul Bragadiru din București (Calea Rahovei nr. 147-153) aducând în fața publicului atât concursul contra cronometru care aduce publicul în fața procesului de creație, alături de re-LEAF, o ediție de "interior" a târgului de artă contemporană LEAF (Limited Edition Art Fair) eveniment organizat de Galeria Celula de Artă în parteneriat cu Săfițicuminți. Biletele pentru public sunt disponibile pe LiveTickets.