Muzica înlocuiește cuvintele în spectacolul ActOrchestra
https://www.ziarulmetropolis.ro/muzica-inlocuieste-cuvintele-in-spectacolul-actorchestra/

După repetiţia deschisă a spectacolului ActOrchestra în regia lui Horia Suru din cadrul proiectului 9G – Noua generaţie de creatori din data de 26 iunie, am avut senzaţia că s-a produs o mare deşteptare a lumii teatrale româneşti, un soi de înnoire şi strălucire artistică prin prisma unei altfel de abordări a expresivităţii pe scenă – prin muzică. Pot afirma cu încredere că TNB-ul a întinerit şi a înflorit. În consolidarea afirmaţiei mele, mi-am dorit să aflu opiniile avizate ale unor oameni care au strânsă legătură cu teatrul.

Un articol de Judy Florescu|2 iulie 2014

Răzvan Penescu, Liternet: „Mi se pare foarte important că există o sală care să fie dedicată pentru o anumită perioadă teatrului tânăr și tinerilor actori care ar putea să joace într-o stagiune permanentă a unui teatru cu tehnica necesară, cu lumini, cu scenografie, cu un public până la urmă format deja. Cred că e un lucru foarte bun și să meargă bine și să se permanetizeze.”

Despre spectacolul ActOrchestra, Răzvan Penescu spune că: „e un spectacol care te binedispune, un spectacol cu foarte multă muzică, e un spectacol care arată că ei sunt foarte buni actori și foarte buni instrumentiști și foarte vii și foarte inventivi și creativi. Nu am avut senzația că asist la o repetiție cu publicul, ci la un spectacol finalizat.”

Isabela Neamțu, actriță: „Demersul TNB-ului mi se pare mai mult decât binevenit, pentru că doi tineri foarte talentați și entuziaști au mare nevoie de spații să se exprime. E nevoie de suport în permanență. Ce am văzut în seara aceasta m-a bulversat foarte mult pentru că era o cantitate de energie și entuziasm și pe scenă și pe sală și asta s-a simțit. Pur şi simplu, aerul vibra datorită muzicii.”

Anul trecut, Isabela Neamțu a colaborat cu regizorul Horia Suru, a cărui pasiune veche este legată de muzică: „Noi, cei de la echipa LSD Show, avem un proiect care să încorporeze multă muzică. Știu că el este atras de zona asta și vrea să pună în spectacolele lui multă muzică. Îi doresc să aibă multă putere de muncă și sănătate și încredere în forțele proprii. Și să fie răsplătit pe măsura eforturilor sale.”

La final de spectacol

Despre întâlnirea spectacolului ActOrchestra cu publicul, regizorul Horia Suru spune:  „A fost prima repetiție cu publicul, urmează concediu și repetițiile se reiau la toamnă pe 6 și pe 7 septembrie. Au fost 55 minute dintr-un spectacol de o oră și 10 minute. Nu am putut prezenta zece minute din spectacol pentru că depind foarte mult de niște lucruri tehnice pe care nu le-am putut face în două zile. Spectacolul mai are nevoie de multe lucruri.”

În ceea ce privește participarea sa cu două proiecte în cadrul 9G-Noua generație de creatori, Horia Suru nu se consideră privilegiat, afirmând că toate cele șapte proiecte sunt câștigătoare. „Depinde de Teatrul Național dacă dorește să cumpere unul dintre ele sau pe toate 7. Nu e o competiție între proiecte.  Pentru mine e important ca spectacolele să iasă.”

Cristiana Gavrilă, secretar literar TNB și inițiatoarea proiectului 9G –Noua generație de creatori,  spune că: „ActOrchestra este mai mult decât un gen de teatru muzical, este un teatru de improvizație de mișcare, de expresivitate corporală, care se face în România la un nivel nu atât de profesionist pe cât îl face echipa spectacolului. Există niște variațiuni pe tema asta. Este foarte important că spectacolul are și un concept regizoral, care introduce toate elementele într-o poveste și le controlează, și cred că de aceea nivelul spectacolului depășește ideea de improvizație muzicală.”

În privința participării publicului în număr foarte mare la repetițiile deschise, Cristiana Gavrilă se declară mulțumită, accesul în sala de spectacol fiind gratuit în baza rezervarilor efectuate pe e-mail. „Solicitările de rezervări au depășit cu mult limita locurilor din sală. Oamenii par foarte interesați de un astfel de program. Este ceva nou pentru Teatrul Național și pentru viața teatrală din București. „

08
/03
/22

Dirijorul britanic LEO HUSSAIN – care debuta în 2016 pe prestigioasa scenă a Operei Regale (Covent Garden) din Londra cu Oedipe de George Enescu, bucurându-se de un mare succes de public - revine vineri, 11 martie 2022 (19.00), la Sala Radio.

07
/03
/22

În 8, 9 și 10 iulie, aeroportul din Arad va găzdui din nou artiști îndrăgiți și fanii lor, iubitorii de muzică bună, distracție și dans până la răsărit. Arad Open Air Festival se află deja la cea de-a șasea ediție, oferind publicului întâlniri cu nume celebre, activități de neuitat, scene pentru toate gusturile. Festivalul promite și anul acesta trei zile magice.

03
/03
/22

Corul de cameră Preludiu dirijat de Andrei Stănculescu invită publicul la un concert special pe data de 9 martie, ora 19.00, la Sala „George Enescu” a Universităţii Naționale de Muzică din București (UNMB), concert realizat în colaborare de Centrul Național de Artă Tinerimea Română (CNATR), Radio România Muzical și Universitatea Națională de Muzică din București.

03
/03
/22

Opera Națională București continuă seria de evenimente care marchează Stagiunea Centenară „Opera 100” și organizează, în perioada 2-6 aprilie, Masterclass-ul Nelly Miricioiu, care se va încheia cu „Belcanto Gala”, în data de 6 aprilie, în cadrul căreia cursanții vor fi acompaniați de Orchestra Operei Naționale București.

01
/03
/22

Concertele 𝑬𝒀𝑬𝑫𝑹𝑶𝑷𝑺 au fost descrise ca fiind, în mod paradoxal, energizante și generatoare ale unei stări de puternică melancolie. Trupa și-a început povestea în 2012, cu piese în limba engleză. Odată cu anul 2015 și cu îmbrățișarea limbii române ca mediu de exprimare, și-au consolidat propria poziție pe piața românească de muzică alternativă, lansând piese ca „Spre Soare”, „Prezent”, „Bicicleta” sau „Mai Stai".

24
/02
/22

Între 13 și 19 februarie 2022, la Iași a avut loc cea de-a treia ediție a Classix Festival, un demers organizat de Asociația Industrii Creative și Showberry. Peste 60 de artiști din 13 țări au fost prezenți în cadrul celor 8 concerte care au alcătuit programul festivalului, alături de 7 proiecții de film, un vernisaj, o expoziție, o dezbatere, o prelegere și 10 masterclass-uri.

16
/02
/22

Orchestra Română de Tineret (ORT) dirijată de Cristian Măcelaru – care poate fi ascultat pentru prima oară în România după momentul în care a fost numit director artistic al Festivalului Internaţional “George Enescu” – va concerta sâmbătă, 26 februarie 2022, ora 19, la Ateneul Român, într-o seară care are în program două superbe capodopere ale muzicii ruse : Concertul pentru vioară și orchestră în Re major, op. 35 de Ceaikovski, solistă violonista franceză de origine română Sarah Nemţanu şi Simfonia nr. 10 în mi minor op. 93 de Șostakovici.

15
/02
/22

„Aller guten Dinge sind drei/Lucrurile bune vin câte trei”, spune o expresie din limba germană. Pentru a marca cel de-al treilea an al colaborării lor, Forumul Cultural Austriac și Classix Festival din Iași își duc parteneriatul la un nivel superior propunând, între 13 si 18 februarie, nu mai puțin de trei evenimente cu clasă – două concerte ale instrumentiștilor Auner Quartett și o serie de proiecții, în premieră ieșeană, ale documentarului #newTogether, regizat de Carmen Lidia Vidu.

15
/02
/22

„Jack of all Trades“ este o formație de rock alternativ, care susține că oferă publicului un produs muzical „autobiografic și complet sincer de la cap la coadă”. În noiembrie 2014, aceștia au lansat primul videoclip, „Cum vrei să fiu”, marcând totodată și începutul activității de concerte live.

15
/02
/22

Joi, 17 și vineri, 18 februarie 2022, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul britanic Alexander Walker, prezintă publicului Nocturna în si major pentru orchestră de coarde , op.40 de Antonín Dvořák, Rapsodiile pentru vioară şi orchestră nr. 1 și 2 de Béla Bartók, cu violonistul Mircea Călin în ipostaza solistică, și Simfonia nr. 7, în la major, op. 92 de Ludwig van Beethoven.

14
/02
/22

Câștigător al ultimei ediții a Concursului Internațional „George Enescu” (2021), violonistul VALENTIN ȘERBAN este un artist care atrage atenția în peisajul cultural românesc. Membru al cunoscutei orchestre Les Dissonances din Paris și concertmaestru invitat al Orchestrei Române de Tineret, Valentin Șerban a fost protagonistul proiectului inovator „Eyes Wide Shut”: 60 de minute de recital solo, cu piese semnate de mari compozitori ca Bach, Paganini sau Enescu, interpretate în întuneric complet.

14
/02
/22

Cu un sunet senzual, amplu și catifelat, ușurință aristocratică în interpretare și grație, Marc Coppey se înscrie în marea tradiție a violonceliștilor francezi. Însoțit de violoncelul său, Goffriller, din 1711, Marc Coppey va fi prezent săptămâna această în România, pentru a susține două concerte, pe scenele filarmonicilor din București și Sibiu.

10
/02
/22

Sala Mare de spectacole a Operei Naționale București este gazda spectacolului de foaier „Mozart și Salieri”, spectacolelor de operă „Madama Butterfly” de Puccini, „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, „Nunta lui Figaro” de Mozart, spectacolului coupé de dans contemporan „Tango. Radio & Juliet” de Edward Clug și a spectacolului de balet „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, toate făcând parte din repertoriul actual.